Honda hírekMotorok

Tíz éve gyárt dupla kuplungos erőátvitelt motorkerékpárjaihoz a Honda

305910 Honda Reaches Ten Years Of Production Of Dual Clutch Transmission Scaled
  • A Honda mérföldkőnek számító – és a mai napig egyedülálló – erőátviteli rendszere 2010-ben debütált Európában
  • Azóta az öreg kontinensen több mint 140 000 dupla kuplungos váltóval (Dual Clutch Transmission, DCT) felszerelt motorkerékpár talált gazdára
  • Bemutatása óta tíz Honda modellben jelent meg ez a könnyű használatot biztosító megoldás

305924 Honda Reaches Ten Years Of Production Of Dual Clutch Transmission

305925 Honda Reaches Ten Years Of Production Of Dual Clutch Transmission
Honda reaches ten years of production of Dual Clutch Transmission technology for motorcycles

Éppen egy évtized telt el azóta, hogy a Honda motorkerékpárjaihoz elérhetővé vált a dupla kuplungos erőátvitel (Dual Clutch Transmission, DCT).

Európában első ízben a legendás VFR1200F túramodellben alkalmazták a DCT váltót, és azóta is egyedülállónak számít a motorkerékpárok piacán. Átütő sikerét bizonyítja, hogy eleddig több mint 140 000 DCT-vel felszerelt motort értékesített a Honda Európában, ráadásul 2019-ben az Africa Twin modellek 45, az NC750X típusok 52, míg a Gold Wingek 67 százaléka DCT-váltóval kelt el földrészünkön.

Sikerében nagy szerepet játszik a szerkezet folyamatos fejlődése, melynek következtében egyre finomabbá és jobban időzítetté váltak a kapcsolások, nem mellesleg a szoftver is összetettebb lett, hogy a DCT tökéletesen illeszkedjen a különböző típusokhoz. Példaképpen említhetjük a terepes üzemmód G-kapcsolóját az Africa Twin és az X-ADV esetében, sőt a vezérlőelektronikát összehangolták a – Honda zászlóshajójának számító – GL1800 Gold Wing visszagurulás-gátlójával, sétaüzemmódjával és automatikus motorleállító rendszerével is.

305922 Honda Reaches Ten Years Of Production Of Dual Clutch Transmission Scaled 305920 Honda Reaches Ten Years Of Production Of Dual Clutch Transmission Scaled 305921 Honda Reaches Ten Years Of Production Of Dual Clutch Transmission Scaled

 

Mi a DCT?

A DCT egy automatizált, elektrohidraulikus működtetésű sebességváltó, mely két közös házban elhelyezett, egymástól független tengelykapcsolóra épül – az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. 

A kapcsolás – a kormány bal oldalán elhelyezett gombok segítségével – történhet kézzel, továbbá automatikusan, mikor is a jármű sebességétől, az erőforrás fordulatszámától és a fojtószelep állásától függően az elektronika időzíti a fokozatváltásokat. Bármelyik üzemmódról legyen is szó, a kuplung és a lábváltó feladatát is átveszi a DCT. A váltás során az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek eredménye a gyors, rántás nélküli működés, valamint az, hogy a szerkezet tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül lép egyik sebességfokozatról a másikra, ebből kifolyólag szinte folyamatos a hátsó kerék hajtása. 

A Honda DCT váltója nemcsak a sportos használatot támogatja, hanem ahhoz is hozzájárul, hogy a pilóta még inkább az útra, a féktávolságra, a gyorsításra, a kanyarokra és persze a tájra összpontosíthasson. Fontos hangsúlyozni, hogy a DCT-nek hála kevésbé farad el a motoros menet közben, egyszersmind csökken a városi használat során ránehezedő stressz is. Nem beszélve arról, hogy DCT jóvoltából halkabban és gyorsabban mennek végbe a váltások, s lehetetlen a lefulladás.

Extra tartalmakért keressék fel közösségi oldalainkat!