Honda Civic 1.6 i-DTEC 2018 teszt

Civic 1.6 Dízel Front Teszt

Csodálatos júniusi napra virradtunk, hiszen végre kipróbálhattuk az új dízel Civic-et. Az egyenletben szerepelt egy legmagasabb, Executive felszereltségi szint, egy bombajó szín és néhány hosszabb kiruccanás. A másik oldalon a monszunszerű június, többszöri és persze felesleges autómosás és egyetlen egy kegyes óra állt, amikor nem szakadt és forgatni tudunk.

Tesztautó ennyire még nem tetszett meg első látásra. A Civic színei nagyon szépek, fehér, szürke, ezüst már járt a kezem alatt. De páratlanul szép volt, ahogy az esőcseppek is ragyogtak a tökéletes fényezésen a műhely neonjai alatt. Ovis módjára azonnal be akartam ülni. Készült egy rövidebb videó, egy kis kedvcsináló gyanánt.

A 10. generációs Civic-et a modell 40 éves történetének legátfogóbb fejlesztése előzte meg. Kategória első helykínálat, kategória első fogyasztás, alapáras legmodernebb biztonsági rendszerek, átgondolt és újszerű kialakítás... Tehát alaposan újjászületett a Civic, cseppet sem olvad be a város autóáradatába. Este vágott lámpái és sárga helyzetjelző fénye is kivarázsolja a tömegből, abszolút megragadja a tekinteteket - tapasztalatból mondom. Oly' annyira, hogy jellemzően mindenki elém kanyarodott a kereszteződésekben, mert a távolságfelmérés első, élénk szín és vagány forma miatti "hűha" szakasza túl hosszúra sikeredett a később már elbaltázott megindulások előtt. Hamar megértettem, miért volt többször is lakatosnál a gépezet. Átok azért nem ül rajta, mindössze annyi a "baja", hogy gyönyörű! (Az önhibán kívüli vészfékezést meg sosem árt gyakorolni. :P)

124997 2018 Civic I DTEC Diesel
2018 Civic i-DTEC Diesel

A komoly mérnöki munka alól nem kivétel a dízel változat sem, amely motorja szintén több évtizedes viszonylatban kapott kiemelt figyelmet. A 120 LE/300 Nm-es értékek megmaradtak, holott bőven akadt teendőjük a ferde szeműeknek a tengerentúlon, hogy a szigorú európai emissziós normáknak eleget tegyenek így a dízelbotrányos időszakban. Csak nyugalom, semmi AdBlue meg ügyeskedés, itt a kipufogógáz fix útvonalon, a nemesfémekben, például ezüstben abszolút nem szegényeskedő katalizátoron keresztül áramlik. Vagyis az átalakító rendszer működése fizikailag állandó, trükkök nélkül tudja teljesíteni az új i-DTEC a 93 g/km-es szén-dioxidos előírást, ami finoman szólva szép teljesítmény. Fáj, de bele kell tenni ezt a sokféle és drága nemesfém összetevőket, főleg, ha lelkiismeretes japánokról beszélünk. Már 2010-ben átlépte az egymilliárdos határt a világ belsőégésű motorral szerelt gépkocsijainak száma...

124995 2018 Civic I DTEC Diesel
2018 Civic i-DTEC Diesel

Ha már emisszió, a nagy "kedvenchez", a marcangolós kommentháborúkat megindító nitrogén-oxidhoz érkezünk. "Dízellel jársz, megölöd a Földet" és társai, meg minden, tudjuk. Az NOx kibocsátás közel feléért a közúti közlekedés a felelős vitathatatlanul. Aki igazán tiszta akar maradni, biciklizzen és sétáljon, a hosszútávra utazóknak pedig engedjük meg a dízelmotorok használatát.

Emisszió mindig lesz, hiszen például a gyorsnak mondott és gondolt égést még további fázisokra lehet bontani, tökéletes pedig sohasem lesz. A gyulladási késedelemből adódóan hideg, kék és hőlángról beszélhetünk. A hőláng jelenti a legnagyobb hőfelszabadulást 1000 Celsius-fok felett, rövid időegység alatt. A magas hőmérséklet, nyomás és az esetleges, lángon belüli lokális oxigénhiány vonzza az NOx-képződést.

125004 2018 Civic I DTEC Diesel
2018 Civic i-DTEC Diesel

Ez ellen Diesel-motorok esetében késleltetett és többlépcsős befecskendezéssel lehet védekezni. Ez később kezdődő égést, alacsonyabb csúcshőmérsékletet jelent az égéstérben, de nagyobb fajlagos tüzelőanyag-fogyasztást összességében, mivel az utóbefecskendezés tüzelőanyaggal látja el a kipufogórendszer nitrogén-oxid tárolóját és átalakítóját, amely magasabb hőmérsékleten üzemel hatékonyan. Tiszta legyen vagy egyen keveset?

125003 2018 Civic I DTEC Diesel

A kipufogógáz-visszavezetés már évtizedek óta bevált módszer az alacsonyabb hőmérséklet érdekében, ez bizonyos üzemállapotoknál jön jól. A dízelnél arányaiban több az NOx kibocsátás, a benzinesek meg szégyelljék magukat a jóval több szén-monoxid miatt! Egy paramétert megváltoztatsz, több másik borul... A részecskeképződés a közvetlen befecskendezés rákfenéje, már az új benzinesekhez is kell részecskeszűrő. Meg is állt miatta a benzines BMW M3 gyártása egy időre, de persze ezt is dízelbetegségnek könyvelte el a társadalom nagy része. Annyira ördögi körben mozognak a tervezők, hogy most, az olvasók kb. 40%-ának - a furcsa technikai kitérő miatti - elvesztését követően lassan kanyarodjunk vissza az iskolás emlékektől ehhez a csodálatosan kék Civic-hez!

124992 2018 Civic I DTEC Diesel

Maga a motortömb és a hengerfej is (dupla vezérműtengelyt rejt, -280 g tömegben az elődhöz képest) présöntéssel készült. Alapanyaguk alumínium. A hengerfalak vékonysága és a kedvezőbb rezgéselnyelés miatt fontos a blokk külső bordázata. Így alacsonyabb tömeget, jobb hőháztartást és merevséget lehet elérni. A videóban említettem a tömegkiegyenlítő ellensúlyok hiányát, ezt többlépcsős égéslefutás mellett lehet elhagyni: az égés szép egyenletes, nincs nagy hőmérséklet és nyomásbeli csúcs, így a főtengely simább terhelést kap. Ha már főtengely, könnyebb és merevebb az új Honda-dízelnél. Az új hónolási eljárás révén csökkent a belső súrlódás és maximális égési nyomás (14,6 MPa) is, ez a gázreakcióra és az emisszióra is hatással van. A simább járáskultúrából a kettőstömegű lendkerék is kiveszi részét.

A kuplung és a váltó jól passzol a sportosabb vezetési stílushoz is, próbáltuk! Bevallom, rövidebb áttételekre számítottam, a mostanival is nagyon jól vezethető a Civic. Dinamikusan lehet előzni második és harmadik fokozatban, meglepően jól megugrik a Civic. A 0-100-as gyorsulás 10,2 másodpercig tart, bátran el lehet forgatni 4000-es fordulatig az 1.6-os dízelt, jó a hangja és a reakció is! 1500 1/min alatt lehet hallani egyedül, hogy hangosabb, mint a piszok csendes benzines Hondák, de ez sem zavaró Dieselhez mérten. 1500 felett mintha zakót gombolna és nyakkendőt igazítana az i-DTEC, selymesebb lesz a hangja.

125000 2018 Civic I DTEC Diesel
2018 Civic i-DTEC Diesel

De nem csak egy ilyen páratlan szív kell ahhoz, hogy egy hét alatt beleszeressünk a kék csodába. Kényelmes bőrülések, tökéletesen kidolgozott belső tér, napfénytető, LED-es lámpák, hogy pár megnyerő részletet soroljak. A legfontosabb, ami városi körülmények között is mosolyt csal az arcunkra, az a közvetlen kormányzás és a tökéletes futómű! Élmény vele a lassú fordulás is, ahogy kivasalja a hibákat, vagy ahogy olyan tempóban veszi a kanyarokat, hogy bárkit magunk mögött tudunk hagyni állandó sebesség mellett egy gyorsabb bal-jobb kombinációban. Nem kell elvenni a gázt. Sőt, keményítsünk is csak egy gombbal a lengéscsillapításon, ha már ilyet is tud a fullos Civic a hátsó ülésfűtéssel és a vezeték nélküli telefontöltővel megspékelve.

A tesztfogyasztás 5,4 literre adódott. Város, tempós autópálya, vagyis nem ideális körülmények. Nyugalom, tempomat 90-nél 3,6 literrel haladtunk tartósan, de egy sportos karakterrel ki ne autózna lendületesen? Ne felejtsük el az előző széria dízelét, amellyel 2,86 literes fogyasztást hoztak Civic kombi karosszériájával Angliában, de ugyanez az egység a CR-V-t is kategóriagyőzelemhez segítette a valós fogyasztási bajnokságban. Új Guinness-rekord valóban, szóval az ennél újabb és tökéletesebb változattal miért ne állhatnánk be az egy tankkal 1100+ km-t autózók hondások sorába?

124990 2018 Civic I DTEC Diesel
2018 Civic i-DTEC Diesel

Záró gondolatként néhány mondat a vezetéstámogató rendszerekről. A sokadik Civic-nél sem sikerült kihoznom a sodrukból ezeket a kiegészítőket. Még azt is figyelik, ki vágna be elénk! Már előre fékez, ahogy közelednek a vonalhoz. Adaptív tempomat finom gyorsítással, lassítással és követéssel, a sávtartással egybekötve kéz nélkül is boldogul a Civic, de azért kis idő elteltével ránk szól, hogy ne lógassuk a mancsainkat. Egyszer sem hibáztak a rendszerek a sok ezer megtett kilométer alatt! Galád módon, az M7-es tempós kanyarjainak közepén aktiváltam a sávtartó asszisztenst, direkt a sáv szélén haladva. Középre vitte az autót, lehelet finomat tartva az ívet... 130 km/óráig (~2300-as fordulat hatodikban) egyszerűen tavaly tavasz óta nem tudtam belekötni a Civic ilyen rendszereibe!

Hogy kinek ajánljuk ezt a praktikus autót? Családoknak, sportosabb vezetőknek, Honda-szerelmeseknek és még sorolhatnám, mert mindenki meg fogja benne találni a szépségeket. Az új Civic nagyon közel áll a tökéleteshez, nagyot fejlődött minden téren. Gratulálunk a hatékony és kellemes dízelmotorhoz, amely városban és azon kívül is jól tette a dolgát! A 9 fokozatú automata váltó már rendelhető. Konfigurátor és virtuális tesztvezetés picivel lejjebb! 😉

Külön köszönet a Honda Hungary-nek és a Camera Kft.-nek a támogatásért!

124989 2018 Civic I DTEC Diesel
2018 Civic i-DTEC Diesel
Lökettérfogat (cc) 1597
Maximális motorteljesítmény (LE/fordulat/perc) 120/4000
Maximális forgatónyomaték (Nm/fordulat/perc) 300/2000
0 → 100 km/óra (másodperc) 10,2
Végsebesség (km/óra) 201
Belső zajszint (dB) 65,5
Hosszúság (mm) 4518
Szélesség (mm) 1799
Szélesség a külső tükrökkel együtt (mm) 2076
Magasság - terheletlenül (mm) 1434
Tengelytáv (mm) 2697
Saját tömeg (kg) 1340-1407
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg) 1835