- Yasuhide Sakamoto vezető mérnök betekintést enged számunkra az NSX fejlesztésébe
Az IndyCar csúcsa, egy V10-es sportautó motorja, amely sosem látott napvilágot, és egy esély, hogy újjáélessz egy legendát: Yasuhide Sakamoto hosszú és dicső karriermúlttal büszkélkedhet a Hondánál, miután részt vett az elmúlt 20 év legizgalmasabb erőforrás-tervezéseiben. Amint az európai média lehetőséget kapott az NSX próbára tételére, Sakamoto betekintést enged munkájába.
Tudná összegezni karrierhátterét, mielőtt az NSX projekten dolgozott volna?
"Nagyon kiváltságos voltam, hogy számos nagyszerű projekten dolgozhattam karrierem során. Az első 17 évben itt a Hondánál sorozatgyártású erőforrások fejlesztésével foglalkoztam, beleértve a V6-os motorokat. 2000 és 2007 között a Honda IndyCar programjában tevékenykedtem fejlesztőként. Ez idő alatt domináns motorszállítóvá váltunk a szériában.
2007-ben tértem vissza Japánba, hogy egy V10-es blokkon dolgozzak, amely egy olyan Honda sportautóba került, amely sohasem látott napvilágot. A következő feladatom az volt, hogy visszatérjek a gyökerekhez, vagyis újra a tömeggyártású autókkal foglalkozzak. Nagyprojekt-vezetőként erőforrás-fejlesztésért feleltem a 2013-as Accordnál. 2012 óta ismét a teljesítményorientált fejlesztésekben vállaltam szerepet, ezen az érdekes NSX-es projekten munkálkodtam. Nagyon örülök, hogy a része lehettem annak a csapatnak, amely életre keltette ezt az autót."
Ez az első globális fejlesztésű projekt, amit a Honda útjára indított. Miben különbözött ez korábbi munkáktól, amiken dolgozott?
"A japán és az amerikai kollégák közötti közös munka egyáltalán nem ritka itt a Hondánál. Kisebb fejlesztések, ahol egy meglévő konstrukciót csiszolunk tovább, rendszeresek.
Az NSX más volt. Új hajtóegységet terveztünk a karosszériával párhuzamosan. Az agresszív fejlesztési ütemterv és a koordináció az USA-beli és a japán kollégák között nagyon ambiciózus projektté tették a szupersportautó fejlesztését."
Milyen okok miatt választottak egy forradalmian új meghajtást a hagyományos erőforrás helyett?
"Az erőforrás, amelyről elhatároztuk, hogy használni fogjuk, pontosan egy olyan érzés kifejezéséért felelt volna, amit mi akartunk, hogy átéljen a vezető. Illetve voltak teljesítménybeli célkitűzéseink is.
A korábbi V10-es sportautó projekt alatt különböző fejlesztési céljaink voltak. De az új NSX-nél az azonnali válasszal akartuk elérni ezt az érzetet, amely lehetetlen a legújabb meghajtási rendszer nélkül, amit megálmodtunk és kifejlesztettünk."
Volt bármilyen információcseréje a Honda versenycsapataival az erőforrás fejlesztése alatt?
"Amíg hivatalosan nem volt kapcsolat az NSX fejlesztése és a Honda versenycsapatai között, számos kolléga volt, akik kiterjedt versenyzési tapasztalatokkal rendelkeznek. Éppen ezért ugyanolyan lelkesedéssel bírtak és éhséggel áhítoztak egy magas szintű teljesítmény eléréséért.
A projekt lefutása alatt sokan átkerültek az NSX csapatából a Formula 1-es motor fejlesztéséhez. Tapasztalatukkal segítették a Hondát a versenysorozatba való visszatérésben.
A munkaerő ezen rotációja azt jelentette, hogy az NSX az új ötletek és a kreativitás magjaként szolgált az egész vállalatnál."
Hogyan látja ennek a platformnak a továbbfejlesztését idővel? Mi az elképzelése az NSX egy jövőbeli verziójáról?
"Alapvetően úgy hisszük, két járható út van a jövőbeli fejlesztésekben. Az egyik ösvény, hogy növeljük a belső égésű motor teljesítményét. A másik, hogy a blokktól valamelyest függetlenebbé tegyük a teljesítményt, amelyet az elektromos egységekkel növelhetünk ebben az esetben. Pillanatnyilag nem tudjuk biztosan, melyik irány jobb, így mindkét ösvényre lépve nyomozunk.
Most az NSX az újságírók és a tulajdonosok keze alatt teljesít szolgálatot. Várom gondolataikat, hogy melyik irányba lépjünk majd előre. Ezen visszajelzések biztosan kiemelten fontosak lesznek a csapatnak a döntésben, hogy merre tovább."
Mely versenysorozatokban látná szívesen az NSX-et?
"Nagy az affinitásom a hosszútávú versenyek iránt úgy általában. A Le Mans-i megmérettetésen látnám szívesen az NSX-et a GT kategóriában.
Az NSX-ről
Az USA-ban a Honda luxusmárkájának nevét viselő modell felülírja a hagyományos szupersportautókról alkotott képzeteket.
Az NSX-et a New Sport eXperience jelige ihlette. Meghajtása ennek megfelelően egyedi: 3,5 literes, V6-os, biturbó benzinmotorjához három elektromotor és egy 9 fokozatú, dupla kuplungos automata váltó kapcsolódik. Az 581 lóerős rendszerteljesítmény és a hibrid összkerékhajtás révén kevesebb, mint három másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, végsebessége 307 km/óra. Az irányítás, a gázreakció, a kapcsolási idő és a motorhang, egyszóval az autó egész viselkedése négyféle vezetési módban variálható, így a tisztán elektromostól a pályahasználatra való beállításokig minden kiválasztható.
Az NSX egyik érdekessége a Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Drive meghajtás, amely első a maga nemében a szuperautók birodalmában. Három elektromotorjának köszönhetően minden téren dinamikus teljesítményt nyújt – legyen szó gyorsításról, kanyarodásról és fékezésről. Nyomatékleadása egyenletes és változtatható a kerekek között. A fejlett elektromos meghajtási technikát soha el nem öregedő külsőbe csomagolták a mérnökök: az innovatív karosszéria- és alváz-kialakítás kimagasló ergonómiával társul a kabinban. A vezető pontos, utasításokra azonnal reagáló gépet ural. A következő generációs NSX valóban a New Sports eXperience jelmondathoz hű vezetési élménnyel gazdagít.
Az NSX az egyetlen szupersportautó, amelyet az USA-ban álmodtak, fejlesztettek és gyártottak le hazai és világpiaci alkatrészek felhasználásával. Különálló gyártóközpontja a Performance Manufacturing Center névre hallgat, és Marysville-ben található.