AutókHonda hírekNSX

A legenda újjászületik: bepillantás az NSX fejlesztésébe – 4.rész

  • Yasuhide Sakamoto vezető mérnök betekintést enged számunkra az NSX fejlesztésébe

Az IndyCar csúcsa, egy V10-es sportautó motorja, amely sosem látott napvilágot, és egy esély, hogy újjáélessz egy legendát: Yasuhide Sakamoto hosszú és dicső karriermúlttal büszkélkedhet a Hondánál, miután részt vett az elmúlt 20 év legizgalmasabb erőforrás-tervezéseiben. Amint az európai média lehetőséget kapott az NSX próbára tételére, Sakamoto betekintést enged munkájába.

Yasuhide Sakamoto | NSX

Tudná összegezni karrierhátterét, mielőtt az NSX projekten dolgozott volna?

"Nagyon kiváltságos voltam, hogy számos nagyszerű projekten dolgozhattam karrierem során. Az első 17 évben itt a Hondánál sorozatgyártású erőforrások fejlesztésével foglalkoztam, beleértve a V6-os motorokat. 2000 és 2007 között a Honda IndyCar programjában tevékenykedtem fejlesztőként. Ez idő alatt domináns motorszállítóvá váltunk a szériában.

2007-ben tértem vissza Japánba, hogy egy V10-es blokkon dolgozzak, amely egy olyan Honda sportautóba került, amely sohasem látott napvilágot. A következő feladatom az volt, hogy visszatérjek a gyökerekhez, vagyis újra a tömeggyártású autókkal foglalkozzak. Nagyprojekt-vezetőként erőforrás-fejlesztésért feleltem a 2013-as Accordnál. 2012 óta ismét a teljesítményorientált fejlesztésekben vállaltam szerepet, ezen az érdekes NSX-es projekten munkálkodtam. Nagyon örülök, hogy a része lehettem annak a csapatnak, amely életre keltette ezt az autót."

Ez az első globális fejlesztésű projekt, amit a Honda útjára indított. Miben különbözött ez korábbi munkáktól, amiken dolgozott?

"A japán és az amerikai kollégák közötti közös munka egyáltalán nem ritka itt a Hondánál. Kisebb fejlesztések, ahol egy meglévő konstrukciót csiszolunk tovább, rendszeresek.

Az NSX más volt. Új hajtóegységet terveztünk a karosszériával párhuzamosan. Az agresszív fejlesztési ütemterv és a koordináció az USA-beli és a japán kollégák között nagyon ambiciózus projektté tették a szupersportautó fejlesztését."

Yasuhide Sakamoto | NSX

Milyen okok miatt választottak egy forradalmian új meghajtást a hagyományos erőforrás helyett?

"Az erőforrás, amelyről elhatároztuk, hogy használni fogjuk, pontosan egy olyan érzés kifejezéséért felelt volna, amit mi akartunk, hogy átéljen a vezető. Illetve voltak teljesítménybeli célkitűzéseink is.

A korábbi V10-es sportautó projekt alatt különböző fejlesztési céljaink voltak. De az új NSX-nél az azonnali válasszal akartuk elérni ezt az érzetet, amely lehetetlen a legújabb meghajtási rendszer nélkül, amit megálmodtunk és kifejlesztettünk."

Volt bármilyen információcseréje a Honda versenycsapataival az erőforrás fejlesztése alatt?

"Amíg hivatalosan nem volt kapcsolat az NSX fejlesztése és a Honda versenycsapatai között, számos kolléga volt, akik kiterjedt versenyzési tapasztalatokkal rendelkeznek. Éppen ezért ugyanolyan lelkesedéssel bírtak és éhséggel áhítoztak egy magas szintű teljesítmény eléréséért.

A projekt lefutása alatt sokan átkerültek az NSX csapatából a Formula 1-es motor fejlesztéséhez. Tapasztalatukkal segítették a Hondát a versenysorozatba való visszatérésben.

A munkaerő ezen rotációja azt jelentette, hogy az NSX az új ötletek és a kreativitás magjaként szolgált az egész vállalatnál."

Yasuhide Sakamoto | NSX

Hogyan látja ennek a platformnak a továbbfejlesztését idővel? Mi az elképzelése az NSX egy jövőbeli verziójáról?

"Alapvetően úgy hisszük, két járható út van a jövőbeli fejlesztésekben. Az egyik ösvény, hogy növeljük a belső égésű motor teljesítményét. A másik, hogy a blokktól valamelyest függetlenebbé tegyük a teljesítményt, amelyet az elektromos egységekkel növelhetünk ebben az esetben. Pillanatnyilag nem tudjuk biztosan, melyik irány jobb, így mindkét ösvényre lépve nyomozunk.

Most az NSX az újságírók és a tulajdonosok keze alatt teljesít szolgálatot. Várom gondolataikat, hogy melyik irányba lépjünk majd előre. Ezen visszajelzések biztosan kiemelten fontosak lesznek a csapatnak a döntésben, hogy merre tovább."

Mely versenysorozatokban látná szívesen az NSX-et?

"Nagy az affinitásom a hosszútávú versenyek iránt úgy általában. A Le Mans-i megmérettetésen látnám szívesen az NSX-et a GT kategóriában.

2019 Acura NSX

 

Az NSX-ről

Az USA-ban a Honda luxusmárkájának nevét viselő modell felülírja a hagyományos szupersportautókról  alkotott képzeteket.

Az NSX-et a New Sport eXperience jelige ihlette. Meghajtása ennek megfelelően egyedi: 3,5 literes, V6-os, biturbó benzinmotorjához három elektromotor és egy 9 fokozatú, dupla kuplungos automata váltó kapcsolódik. Az 581 lóerős rendszerteljesítmény és a hibrid összkerékhajtás révén kevesebb, mint három másodperc alatt éri el a 100 km/órás tempót, végsebessége 307 km/óra. Az irányítás, a gázreakció, a kapcsolási idő és a motorhang, egyszóval az autó egész viselkedése négyféle vezetési módban variálható, így a tisztán elektromostól a pályahasználatra való beállításokig minden kiválasztható.

Az NSX egyik érdekessége a Sport Hybrid Super Handling All-Wheel-Drive meghajtás, amely első a maga nemében a szuperautók birodalmában. Három elektromotorjának köszönhetően minden téren dinamikus teljesítményt nyújt – legyen szó gyorsításról, kanyarodásról és fékezésről. Nyomatékleadása egyenletes és változtatható a kerekek között. A fejlett elektromos meghajtási technikát soha el nem öregedő külsőbe csomagolták a mérnökök: az innovatív karosszéria- és alváz-kialakítás kimagasló ergonómiával társul a kabinban. A vezető pontos, utasításokra azonnal reagáló gépet ural. A következő generációs NSX valóban a New Sports eXperience jelmondathoz hű vezetési élménnyel gazdagít.

Az NSX az egyetlen szupersportautó, amelyet az USA-ban álmodtak, fejlesztettek és gyártottak le hazai és világpiaci alkatrészek felhasználásával. Különálló gyártóközpontja a Performance Manufacturing Center névre hallgat, és Marysville-ben található.