Első ilyen a világon!

329462 Honda Launches Next Generation Honda SENSING Elite Safety System With Level Scaled

A Honda bemutatja a 3. szintű önvezető rendszert is magában foglaló Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomagot

  • A Honda bevezeti a Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomagot
  • Az ultramodern fejlesztés a Japánban lízingelhető Honda Legend Hybrid EX-ben válik elsőként elérhetővé
  • A Honda SENSING Elite összeállítás részeként ún. Traffic Jam Pilot kerül a modellbe - ez az első 3. szintű önvezető rendszer, amelyet engedélyeztek a japán hatóságok
  • Hands-off (magyarul kéz nélküli) üzemmód és Emergency Stop Assist (ti. Vészfék-asszisztens) szintén szerepel a repertoárban

Pár napon belül, 2021. március 5-én kezdődik a Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomaggal felszerelt Honda Legend EX értékesítése Japánban.

A speciális lízingkonstrukcióval elérhető modell hosszú, mélyreható kutatási és fejlesztési munka eredményeként láthatott napvilágot, érkezése pedig igen fontos mérföldkő a Honda történetében, hiszen jelentős lépés a balesetmentes közlekedési rendszerek megvalósulása felé. Fejlesztésekor a márka „Biztonságot mindenkinek!” filozófiája érvényesült, nem meglepő tehát, hogy a menetbiztonsági eszközök új nemzedékét képviseli.

A Honda SENSING Elite alapját az – európai piacon minden Hondához alapáron kínált – Honda SENSING csomag adja, ezt egészítették ki egyebek mellett a Traffic Jam Pilot névre keresztelt, 3. szintű önvezető rendszerrel, ami bizonyos helyzetekben, például telített gyorsforgalmi utakon[1] képes átvenni az autó vezetését a sofőrtől. Az újdonság már megszerezte a közúti használathoz szükséges hatósági engedélyt a japán közlekedési minisztériumtól (MLIT)[2], készen áll tehát, hogy segítséget nyújtson a forgalmi dugók leküzdésében.

A pontos irányítás érdekében nagy felbontású, három dimenziós térképek és GNSS-jelek[3] (Global Navigation Satellite System) alapján dolgozik a rendszer, beépített érzékelői pedig 360˚-os szögben pásztázzák a jármű környezetét. További érdekesség, hogy az utastérben elhelyezett kamerák a vezető állapotát is ellenőrzik. A sok-sok beérkező információt elemezve a központi vezérlőegység (ECU) megfigyel, „jósol”, illetve döntéseket hoz, és úgy gyorsítja, lassítja, valamint irányítja az autót, hogy az a lehető legkifinomultabban szállítsa utasait a célállomásig.

Hogy menetbiztonság és megbízhatóság terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviselje a Traffic Jam Pilot, nem kevesebb, mint 10 millió – valós forgalmi helyzetet – szimuláltak a próbák során, s megközelítőleg 1,3 millió (!) kilométeren át tesztelték különféle gyorsforgalmi utakon. Nagy-nagy előnye, hogy redundáns, azaz letisztult, hatékony struktúra jellemzi, tehát mindig stabilan működik, és akkor is képes megóvni a jármű, illetve az utasok biztonságát, ha valamelyik részegység meghibásodik.

Persze a vadonatúj Legend nemcsak műszaki, hanem esztétikai szempontól is lenyűgöző. Kék belsőtér-világítása és különleges kerékgarnitúrája tökéletesen illik álomszép, elegáns karosszériájához és egyedülállóan fejlett műszaki alapjaihoz. Ilyen-olyan érzékelőit természetesen elrejtették, így nem törik meg a zászlóshajóhoz méltó formai harmóniát, miként a műszerfalon elhelyezett visszajelző lámpák is passzolnak a Legend stílusához. Ezek színét, méretét és formáját ugyanolyan gondossággal határozták meg, mint a 12,3"-os képátlójú, színes LCD-kijelző pozícióját. A cél az volt, hogy minél ösztönösebben kezelhető legyen a jármű, tehát a vezető könnyedén megértse az aktuális helyzetre, illetve a rendszer működésére vonatkozó információkat, és nehézségek nélkül vissza tudja venni az elektronikától az autó irányítását.

329461 Honda Launches Next Generation Honda SENSING Elite Safety System With Level Scaled
Honda launches next generation Honda SENSING Elite safety system with Level 3 automated driving features

A Honda SENSING Elite főbb szolgáltatásai

  • Hands-off üzemmód

Ha az Adaptív Sebességrögzítő (ACC), a Kis Sebességű Követőrendszer, valamint a Sávtartó Asszisztens (LKAS) aktív, és a vezető gyorsforgalmi úton, ideális körülmények között halad, a Legend akkor is képes önállóan közlekedni, ha a sofőr elengedi a kormánykereket.

  • Adaptív Sávtartó rendszer

Ez a rendszer segít az adott sávon belül tartani az autót, illetve követni az elöl haladót, azaz mindig a sáv közepére kormányozza a kocsit és az előre megadott távolságot tartja a követett járműhöz mérten.

  • Aktív Sávváltó Asszisztens Hands-off funkcióval

Ha az Adaptív Sávtartó rendszer aktív, és a vezető az irányjelző bekapcsolásával igazolja, hogy biztonságosak a körülmények, a rendszer automatikusan gyorsít, lassít és kormányoz, hogy végrehajtsa a sávváltást.

  • Aktív Sávváltás Hands-off funkcióval

Ha az Adaptív Sávtartó aktív, és a vezető bekapcsolja az Aktív Sávváltót Hands-off funkcióval, a rendszer felméri a helyzetet és – ideális körülmények között – segít a sávváltásban, illetve az előzésben. Amennyiben a vezérlőegység úgy érzékeli, hogy a követett autó lassan halad, figyelmezteti a vezetőt, majd végrehajtja a sávváltást, az előzést és a visszatérést az eredeti sávba.

  • Traffic Jam Pilot

Ha az Adaptív Sávtartó rendszer aktív, és torlódás alakul ki, a rendszer – ideális körülmények között – átveszi az irányítást a vezetőtőtől, és helyette gyorsít, lassít, illetve kormányoz, amellett természetesen, hogy folyamatosan figyeli a jármű környezetét, és a megadott távolságból követi az elöl haladót. Ha a járművet a rendszer irányítja, a vezető TV-t vagy DVD-t nézhet, esetleg új címet kereshet és állíthat be, így kevésbé fárasztó és stresszes számára a közlekedés.

  • Vészfék-asszisztens:

Ha vezető nem valamilyen oknál fogva nem veszi vissza a jármű irányítását a rendszertől, a vezérlőelektronika automatikusan lefékez, sőt közben óvatos sávváltásokkal a legszélső sávba, illetve az út szélére irányítja az autót. A rendszer mindent megtesz, hogy felhívja a vezető figyelmét a kialakult helyzetre: vizuális és hangjeleket ad ki (utóbbiak egyre hangosabbak), továbbá rezgésbe hozza a biztonsági övet. Ha vezető továbbra sem válaszol, az automatikusan leparkoló autón bekapcsol a vészvillogó és megszólal a kürt. Ha az útpálya szélén padka van, az autó egészen padkáig húzódik félre.

Ember-gép kommunikációs felület (Human Machine Interface, HMI)

A speciális vezetői környezet folyamatosan tájékoztatja a vezetőt a rendszer állapotáról és az aktuális közlekedési helyzetről, továbbá jelzi, ha visszaadná neki az irányítást. A Honda SENSING Elite visszajelző lámpái a kormánykeréken, valamint a navigációs képernyő és a kesztyűtartó felett kaptak helyet. Ha a Hands-off funkció aktív, a kormányon elhelyezett jelzőfény világítani kezd, ha pedig a Traffic Jam Pilotot is aktiválja a sofőr, kék LED-ek is bekapcsolnak. Amennyiben a vezetőnek vissza kell vennie az irányítást az autótól, minden visszajelző lámpa narancssárgára vált és villogni kezd, hogy egyértelmű üzenetet küldjön a sofőrnek. A nagy, 12,3"-os LCD-kijelző a rendszer aktuális üzemmódjáról és a közlekedési viszonyokról is tájékoztat, sőt itt is megjelenik egy üzenet, ha a vezetőnek vissza kell vennie az irányítást az önvezető rendszertől.

A Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomaggal felszerelt Honda Legend EX értékesítése 2021. március 5-én kezdődik a szigetországban.

1. A Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomag részegységeinek működése (pl. felismerési képesség) korlátozott lehet. Kérjük, ne becsülje túl a Honda SENSING Elite képességeit, vezessen óvatosan és figyeljen a környezetére! Kérjük, mindig álljon készen arra, hogy azonnal visszavegye az irányítást az önvezető rendszertől.

A hivatalos jóváhagyást 2020. november 22-én kapta meg a rendszer. Kérjük, ennek kapcsán olvassa el ezt a sajtóközleményünket: https://global.honda/newsroom/news/2020/4201111eng.html

GNSS a Global Navigation Satellite System kifejezés rövidítése, a műholdas helymeghatározást, a navigációt és az időzítést (PNT) foglalja magában.

Helyzettől függően. A rendszer sávváltás nélkül is megállíthatja az autót.

 

A sajtóanyaghoz kapcsolódó további nyilvános anyagok ezen a címen érhetők el: https://news.honda.co.jp/en/  (Ezt a weboldalt kizárólag újságíróknak tartjuk fent.)

Extra tartalmakért keressék fel közösségi oldalainkat!