HondaNet

honda

Robot Taxi

A Honda csütörtökön bejelentette, hogy 2026 elejétől a General Motors-al és annak autonóm vezetési egységével egy vezető nélküli taxi szolgáltatást szeretne indítani Tokió központjában. A Honda, a GM és az amerikai autógyártó autonóm vezetési egysége, a Cruise jövőre közös vállalatot hoz létre, hogy felkészüljön a robotaxi szolgáltatásra, amely a Cruise Origin járművet használja, amelyen nincs vezetőülés, és legfeljebb hat utas befogadására alkalmas.

Japánban az önvezető technológiát sokan hatékony megoldásnak tekintik a közlekedési szolgáltatások fenntartására az elöregedő, népességcsökkenéssel küzdő vidéki területeken, ahol a közlekedési szolgáltatók sofőrhiánnyal küzdenek.

Az új taxi szolgáltatás elsősorban Tokiót célozza meg, mivel ez jelenti a legnagyobb kihívást Japánban.

“Hiszünk abban, hogy szolgáltatásunkat bárhová ki tudjuk terjeszteni, és megfelelni a változatosságnak. az igények kielégítésére” – mondta Toshihiro Mibe, a Honda vezérigazgatója egy csütörtöki sajtótájékoztatón.

A megközelítés hasonló ahhoz, amit Cruise alkalmaz. Tavaly június óta fizetős, vezető nélküli taxit működtet San Franciscóban, egy meredek dombokkal, sok szűk utcával és nagy forgalmú városban.

Tokió kényelmes közlekedési hálózatokkal rendelkezik, vonatok, metróvonalak és buszok hálója borítja a központi területeket, és rengeteg taxi közlekedik az utakon. Időtől függően azonban nehéz lehet taxit hívni, így az önvezető taxik tovább növelik a város kényelmét – mondta Mibe.

Eközben előfordulhat, hogy az új robotaxi szolgáltatást nem fogadja meleg fogadtatás a japán taxiipar részéről.

„Alapvető álláspontunk az, hogy a szállítási szolgáltatókkal való együttműködés révén reméljük, hogy ezt az üzletet tovább tudjuk bővíteni. Úgy gondoljuk, hogy a sofőr nélküli taxi szolgáltatás hozzájárul a taxisok hiányának megoldásához is” – mondta Mibe.

A Tokiói Taxi Központ adatai szerint a főváros 23 kerületében, valamint Musashino és Mitaka városokban a taxisofőrök száma 2007-ben tetőzött, 73 871 fővel, de az elmúlt pénzügyi évben 48 515-re csökkent.

A Honda a Cruise Origin jármű egy részét fejleszti, a GM pedig a gyártásért, míg a Cruise autonóm vezetési rendszert biztosít majd.

Tavaly áprilisban a kormány lazította a szabályozást, hogy feloldja az úgynevezett 4-es szintű önvezető járművekre vonatkozó tilalmat. A 4-es szintű kategória alatt a járművek emberi vezető nélkül is közlekedhetnek korlátozott területen, míg a 3-as szintű járművekhez emberi felügyelet szükséges az autóban.

Az autonóm vezetési technológia fejlődésével az önvezető taxi szolgáltatás az elkövetkező években valószínűleg világszerte ismertebbé válik. De számos akadályt le kell küzdenie, különösen ami a biztonságot illeti.

A Cruise ilyen kihívással néz szembe San Franciscóban.

Augusztusban a kaliforniai autófelügyelet felkérte a GM Cruise-t, hogy felére csökkentse önvezető taxik számát, miután egy robotaxi ütközött egy tűzoltóautóval.

„A biztonság a legfőbb prioritásunk” – mondta Kyle Vogt, a Cruise vezérigazgatója, aki szintén részt vett a csütörtöki sajtótájékoztatón.

Vogt elmondta, hogy bár a Cruise önvezetése – amely több mint 8 millió kilométert vezetett – közel 70%-kal csökkentette az olyan ütközések számát, amelyek sérüléseket okozhatnak az emberi vezetéshez képest, a szabályozó hatóságoknak még mindig sok kérdésük van, hogy teljes bizalmat szavazzanak az új technológiának.

„Már ezeken a vizsgálatokon kívül is rendszeresen kommunikálunk a szabályozókkal. Bízunk benne, hogy továbbra is együttműködhetünk velük, hogy megismertessük őket ezzel a technológiával, és segítsünk nekik az ehhez hasonló feltörekvő technológiák szabályozásával kapcsolatos nagyon nehéz feladatukban” – mondta Vogt.