HondaNet

AZ ÚJ CIVIC TERVEZÉSEKOR A MAGÁVAL RAGADÓ VEZETÉSI ÉLMÉNYT ÉS A KIMAGASLÓ TELJESÍTMÉNYT ÖTVÖZTÉK A GAZDASÁGOSSÁGGAL ÉS A HATÉKONYSÁGGAL

  • Az e:HEV hajtáslánc páratlanul hatékony és közvetlen
  • A magas szintű karosszériamerevség rendkívül stabillá és fordulékonnyá teszi az új Civicet
  • A továbbfejlesztett kormányműnek és futóműrendszernek köszönhetően nemcsak kényelmes a modell, hanem vezetni is élmény
  • A kizárólag hibrid kivitelben megvásárolható Civic érkezésével megvalósult a Honda célkitűzése – az összes európai modell hibrid vagy elektromos
  • Az üzemanyag-fogyasztás akár 4,7 l/100 km is lehet, a CO2-kibocsátás legalacsonyabb értéke pedig 108 g/km (WLTP szabvány szerint)

A vadonatúj Honda Civic tervezésekor arra figyeltek a japán vállalat mérnökei, hogy az e:HEV rendszer, a kormánymű és a futómű biztosítsa a maximális vezetési élményt, a dinamikát és visszajelzést a vezető számára, mely jellemzők mindig is vonzó tulajdonságai voltak a Civic modelleknek. Az eredmény nem más, mint egy igazán hatékony és környezetbarát autó, melynek a vezetési élménye kimagasló.

Ráadásul a 2022 őszén forgalomba kerülő, 11. generációs Civic érkezésével megvalósult a Honda egyik legfontosabb célkitűzése is: a márka minden főbb európai modellje, így a CR-V, a HR-V, a Jazz és a Jazz Crosstar képes elektromos üzemmódban is haladni, nem beszélve a tisztán elektromos Honda e-ről.

Bárhogy is, a Civicben az ultramodern, díjnyertes e:HEV hajtáslánc legmodernebb változata dolgozik. Nagy energiasűrűségű lítium-ion akkumulátorcsomagja és két kompakt méretű, erőteljes villanymotorja újonnan fejlesztett, kétliteres, Atkinson-ciklusú, benzines motorral dolgozik együtt, amelyet többek között 41%-os, egyedülállóan magas termikus hatásfok, közvetlen befecskendezés, megnövelt forgatónyomaték és minden eddiginél gyorsabb, illetve hatékonyabb égési folyamat különböztet meg a hagyományos erőforrásoktól.

A kiváló hatékonyság és az optimális energiafelhasználás érdekében számos innovációt alkalmaztak a Honda szakemberei. Ilyen például a korábbinál 23 mm-rel alacsonyabb és 1 kg-mal könnyebb, ámde 72 cellával többet felsorakoztató Intelligens Energiatároló Egység (IPU), melynek további sajátossága, hogy az e:HEV-hajtáslánchoz társított IPU egységek közül az eddigi legnagyobb. Hogy ne vegyen el teret az utasoktól, egyszersmind maximális legyen a helykihasználás, a hátsó ülések alá szerelték be, míg az – elődeinél rövidebb töltési időt és 12%-kal nagyobb energialeadást szavatoló – Teljesítményszabályozó Egység (PCU) a motorháztető alatt bújik meg. A megnövelt energiasűrűség és -leadás, valamint az új, alumíniumalapú vezetékrendszer révén jelentősen nőtt a jármű terhelhetősége EV üzemmódban, nem mellesleg az össztömeg is csökkent, hiszen a könnyűfém kábelek 40%-kal könnyebbek az eddig alkalmazott, rézből készülőknél. Maga a hajtáslánc észrevétlenül és automatikusan kapcsol az elektromos (Electric Drive), a hibrid (Hybrid Drive) és a belső égésű (Engine Drive) üzemmódok között, a vezetőnek csupán élveznie kell az autózást. Az erőforrás, a kormánymű és a műszeregység működését egyaránt szabályozó hajtásüzemmódokról (Eco, Normal, Sport és az új Egyéni (Individual)) viszont maga a sofőr dönthet, így mindig kedvének, illetve az aktuális helyzetnek megfelelően állíthatja be a karakterisztikát.

A rugalmassághoz hihetetlen kifinomultság társul, hiszen a tervezők különösen nagy hangsúlyt fektettek a rezgések és zajok kiszűrésére. Fokozták például a főtengely merevségét és egy másodlagos, a vibrációkat mérséklendő, ún. kiegyensúlyozó tengelyt építettek be. Ráadásként speciális szigetelést kapott a szívósor és a motorburkolat, és korántsem utolsó sorban Aktív Zajkioltó Rendszert (ANC), valamint Aktív Hangszabályozó Rendszert (ASC) építettek be, hogy csendes legyen a kabin és csupán sportos, kellemes hangok kísérjék az utazást.

A nagy teljesítményű hajtáslánc mellé természetesen szofisztikált futóművet terveztek a szakemberek. A Civic e:HEV fejlesztésénél a kormányzásra, illetve a kerekektől érkező visszajelzésekre is kényesen figyeltek az alkotók, hogy minél közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jármű és a vezető között. Munkájuk gyümölcseként nagy sebességnél, rossz minőségű útburkolaton is kiváló az egyenesfutás, amiben közrejátszik, hogy 35 mm-rel nőtt a tengelytáv és 18 mm-rel a hátsó nyomtáv. Hála a merevebb karosszériaszerkezetnek, az áthangolt első lengéscsillapítóknak és az új, alacsony súrlódású féltengelyeknek, a Civic kanyarvételi képességei is tovább javultak, sőt jóval erősebb, rugalmasabb autó benyomását kelti, mint elődje.

Szintén a vezetési élményt hivatott magasabb szintre emelni az új vezérlőelektronika, ami gondoskodik róla, hogy a belső égésű motor a lehető legnagyobb teljesítményt adja le kanyargós utakon. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a jármű azonnal reagál a gázadásokra és valóban dinamikusan gyorsul. Autópályán a megnövelt forgatónyomaték és a villanymotor előnyeit élvezheti a vezető, tudniillik elképesztően rugalmas az autó, nagy sebességnél pedig kifejezetten alacsony fordulatszámon pörög az erőforrás, tehát igazán hosszú távok is nyugalomban tehetőek meg.

Ez az iparági elsőként számon tartott e:HEV hajtáslánc legújabb, legfejlettebb változata, ami 20 évnyi hibridekkel szerzett tervezői, építői és fejlesztői tapasztalatot összegez – árulta el Tomoyuki Yamagami, a vadonatúj Civic e:HEV fejlesztéséért felelős csapat vezetője. – Gondosan megvizsgáltuk a típus különféle felhasználási területeit és üzemeltetési környezeteit, s a teljes jármű tervezésénél arra törekedtünk, hogy igazán szórakoztató, magával ragadó vezetési élményt nyújtó hibrid szülessen – tette hozzá.