HondaNet

Fb R E1652698662750

Mit értünk alacsony károsanyag-kibocsátású zóna alatt?

Európa-szerte nagyvárosok százai kötelezték el magukat a tisztább levegő mellett. A helyi szennyezést a magas károsanyag-kibocsátású járművekre vonatkozó – főleg régebbi dízeles
gépkocsikra és tehergépjárművekre – szabályozásokkal próbálják csökkenteni, ami jelenthet díjfizetést, vagy akár a forgalomból való kitiltást is.

Attól függően, hogy melyik országban van az adott zóna, nevezhetik ultraalacsony károsanyag-kibocsátású zónának (ULEZ), Clean Air (tiszta levegőjű) zónának, alacsony károsanyag-kibocsátású zónának (LEZ) vagy Crit’Air zónának (a francia crit’air, azaz tiszta levegő kifejezés alapján). A LEZ
szabályokat megszegő sofőrök azonosításához sok esetben rendszámfelismerő technológiát alkalmaznak, míg más helyeken szélvédőmatricával jelölik a jármű károsanyag-kibocsátásának mértékét. A váratlan bírságok elkerülése érdekében jó ha tisztában vagyunk az egyes országokban érvényes LEZ-ellenőrzési megoldásokkal.

Mit értünk Crit’Air zóna alatt?
C2 R 1

A Crit’Air zónák csak Franciaországra jellemző alacsony károsanyag-kibocsátású zónák, ahol előre megszabják, hogy milyen járművek közlekedhetnek. Crit’Air zónákkal Párizsban, Lyonban, Grenoble-ban vagy Strasbourgban találkozhatunk. Hat járművekre vonatkozó Crit’Air kategóriát különböztetünk meg (0-tól 5-ig), a kapott besorolás pedig az adott jármű károsanyag-kibocsátásától függ. Előfordulhat, hogy a Crit’Air zóna bizonyos részeibe egy rosszabb besorolású gépjármű nem is hajthat be. A régi, magas károsanyag-kibocsátású járművek nem esnek egyik kategóriába sem, így ezek a Crit’Air zónákban nem közlekedhetnek.

C2 R2
Mit értünk Clean Air zóna alatt?

Clean Air (tiszta levegőjű) zónák az Egyesült Királyságban fordulnak elő, és sokban hasonlítanak az alacsony károsanyag-kibocsátású zónákhoz. A Clean Air zónákat olyan helyeken hozták létre, ahol a légszennyezettség mértéke meghaladja a törvényekbe foglalt európai határértéket. Ha olyan járművet vezet, amely nem felel meg az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási szabványoknak – tehát nagyon sok szennyezőanyagot bocsát ki (pl. a régi dízeles járművek) –, magas behajtási díj fizetésére kötelezhetik.

C2 R3
Mit értünk ultraalacsony kibocsátású zóna (ULEZ) alatt?

Jelenleg az egyetlen ultraalacsony károsanyag-kibocsátású zóna (ULEZ) Londonban található. Az ultraalacsony károsanyag-kibocsátású zóna szabályozásai éjjel-nappal, a hét minden napján érvényesek (kivéve karácsony első napját), a zóna pedig a North Circular és a South Circular utak által körülölelt területet foglalja magába.

Amennyiben az Ön járműve nem tesz eleget a károsanyag-kibocsátási előírásoknak, úgy az ULEZ-be való behajtáshoz 12,50 GBP behajtási díjat kell fizetnie. Ha az előírásoknak megfelelő hibrid vagy elektromos autója van, a zónába való behajtás ingyenes.

C2 R4
Milyen járművek mentesek az alacsony kibocsátású zónák korlátozásai alól?

Elektromos járművekkel díjfizetés nélkül közlekedhet az alacsony károsanyag-kibocsátású zónákban. A zónákban való közlekedéshez a benzines hibrideknek meg kell felelniük az Euro 4-es, a dízeles hibrideknek pedig az Euro 6-os szabványoknak. Általánosan elmondható, hogy a szabályozások főleg a régi, az európai szabványoknak meg nem felelő járműveket érintik negatívan. Gyakran a nagyobb járművekre, például a kisteherautókra és a nehéz tehergépjárművekre is szigorúbb szabályozás vonatkozik.

Hol találkozhatunk alacsony károsanyag-kibocsátású zónákkal?

Európa-szerte több száz alacsony károsanyag-kibocsátású zónát találhatunk. Minden országban más és más szabályok vannak hatályban:

Ausztria – négy osztrák városban, köztük Bécsben is korlátozzák bizonyos teherautók használatát. • Belgium – a „Zones de Basse Émissions” néven is emlegetett alacsony károsanyag-kibocsátású zónákkal Brüsszelben és Antwerpenben is találkozhatunk. Az ilyen zónákban korlátozzák a 2011 előtt regisztrált dízeles járművek használatát.

Dánia – alacsony károsanyag-kibocsátású zónákkal Koppenhágában, Frederiksbergben, Aalborgban, Odensében és Aarhusban találkozhatunk. A dízeles teherautók, a buszok és a kisteherautók csak megfelelő kipufogószűrővel léphetnek be a zónákba.

Franciaország – Franciaországban az alacsony károsanyag-kibocsátású zónákba csak Crit’Air környezetvédelmi matricával léphet be.

Németország – az elsők között hozott létre alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat, és minden egyes „Umweltzone-ban” korlátozások vonatkoznak a dízel- és gázüzemű járművekre. A zónákban való közlekedés matricához kötött. Megfelelő matrica nélkül akár pénzbírságot is kiszabhatnak Önre.

Olaszország – a „Zona a traffico limitato” szabályozza ugyan, hogy hol közlekedhet, de nem feltétlenül csak a károsanyag-kibocsátás miatt. Ezek a szabályok főleg a városi és a nevezetességek körüli forgalmat próbálják kordában tartani.

Hollandia – itt „milieuzones” zónák kerültek kijelölésre, amelyek a 2001 előtt gyártott dízeles járművek használatát korlátozzák. Alacsony károsanyag-kibocsátású zónák Amszterdamban, Rotterdamban, Arnhemben, Maastrichtban és Utrechtben is vannak.

Portugália – Lisszabon belvárosába csak 2000 után regisztrált autóval hajthat be. A belvárost övező kerületekben pedig csak 1997 után gyártott autóval közlekedhet.

Spanyolország – a „zona de baja emission” Barcelonában található. Itt a 2006 előtt gyártott dízeles, valamint a 2000 előtt gyártott gázüzemű járművek majdnem az egész városból ki vannak tiltva.

Svédország – itt jelenleg nyolc városban találhatunk alacsony károsanyag-kibocsátású zónákat, amelyek a teherautó- és a buszforgalmat hivatottak korlátozni. Szabályok írják elő, hogy Stockholm bizonyos részein milyen autók közlekedhetnek.

Egyesült Királyság – Ugyan Nagy-Londonhoz külön alacsony károsanyag-kibocsátású zóna tartozik, a belvárosban ezenfelül található egy ultraalacsony károsanyag-kibocsátású zóna is. Más városokban és nagyvárosi megyékben is évről évre egyre több Clean Air zónával találkozhatunk (jó példa Bath, Nagy-Manchester vagy Portsmouth).

Az alacsony károsanyag-kibocsátású zónák elkerülése

Az alacsony károsanyag-kibocsátású zónák száma Európa-szerte növekszik, ezért érdemes előzetesen tájékozódni, mielőtt egy európai nagyvárosban autóba ülne. Ha egy alacsony károsanyag-kibocsátású zónába behajtva szeretné elkerülni a váratlan díjfizetést, ellenőrizze, hogy az Ön gépjárműve megfelel-e a szükséges Euro károsanyag-kibocsátási szabványoknak, még akkor is, ha Ön hibrid autót vezet. Ha az Ön autója nem felel meg a releváns szabványok követelményeinek, akkor tervezzen olyan útvonalat, amely elkerüli a problémás zónákat, vagy esetleg parkoljon le a zónán kívül, és a zónán belül vegye igénybe a tömegközlekedés által nyújtott lehetőségeket. A legtöbb elektromos jármű mentes a díjfizetési kötelezettségek alól.