HondaNet

A Honda bemutatta a Honda SENSING 360 és a Honda SENSING Elite menetbiztonsági rendszer legújabb nemzedékét

Áttekintés:

A Honda bemutatja új menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszereit

  • Honda SENSING 360

A legfrissebb Honda SENSING 360 rendszer egyik újdonsága, hogy képes felismerni a – vezetőt és a járművet érintő – rendellenes helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a balesetek kockázata. Az új funkció bevezetése 2024-ben kezdődik a nemzetközi piacon.

honda
  • Honda SENSING Elite

Ugyancsak megújult a Honda SENSING Elite rendszer, melyet azért dolgozott ki a japán vállalat, hogy a lehető legnyugodtabban és legbiztonságosabban érhessék el úti céljukat a Honda-tulajdonosok. A továbbfejlesztett biztonsági csomag immáron mindenféle úton, azaz autópályán kívül is képes a felismerni és megérteni a különféle közlekedési szituációkat, méghozzá gyorsan és hatékonyan, alapját ugyanis a Honda mérnökei által alkotott mesterséges intelligencia adja. Az új eszközök alkalmazását 2020 közepén kezdte meg a Honda, és fokozatosan vezeti be a nemzetközi piacon.

A Honda célja, hogy 2030-ra alkalmazásra kerüljenek az új menetbiztonsági és vezetést segítő eszközei

Ha minden a cég tervei szerint alakul, 2030-ra felére csökken a Honda autókat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma.

  • Ennek záloga, hogy a motorkerékpárok érzékelésére is alkalmas Honda SENSING rendszer (a 360 és az Elite változatot beleérve) 2030-ig világszerte megjelenjen a márka modelljeiben.
  • A Honda azon dolgozik, hogy a főbb piacokon minden új autóját felszerelje Honda SENSING 360 rendszerrel 2030-ig.

A Honda Motor Co., Ltd. bemutatta a Honda SENSING 360 névre keresztelt menetbiztonsági és vezetést segítő rendszer legújabb nemzedékét, valamint a Honda SENSING Elite csomagot, ami a SENSING legfejlettebb, legösszetettebb változata.

Miként a „Biztonságot mindenkinek” jelmondat is tanúskodik róla, a Honda elsődleges célja, hogy a közúti közlekedés teljesen balesetmentessé váljon, ezért mélyreható kutatási-fejlesztési munkát végzett a hardverek és a szoftverek területén. A korszerű menetbiztonsági és vezetéstámogató eszközöket magában foglaló Honda SENSING a Honda főbb modelljeinek többségébe már bekerült. Az Egyesült Államokban és Japánban az új Hondák 99%-ban megtalálható, és a globális arány is elismerésre méltó, hiszen az új Honda személyautók 86%-át óvja Honda SENSING rendszer. A pontos adatok igencsak beszédesek: a Honda SENSING rendszerrel eladott járművek száma elérte a 14 millió darabot.[1]

A Honda mérnökei folyamatosan fejlesztik a Honda SENSING elemeit. Erről tanúskodik, hogy 2021-ben bemutatták a 3. szintű Traffic Jam Pilot önvezető rendszert is tartalmazó Honda SENSING Elite menetbiztonsági csomagot. A tapasztalatok bővülésével és az új műszaki megoldások kifundálásával a teljes környezetet figyelő Honda SENSING 360 menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszer még hatékonyabbá vált: a holtterek megfigyelésével, a balesetek elkerülésével és a vezetői terhelés csökkentésével minden irányból védelmet nyújt. A Honda SENSING 360 várhatóan 2022-ben a kínai piacon forgalmazott Honda modelleknél jelenik meg elsőként.

Szintúgy megismerhette a nagyközönség a Honda SENSING 360 következő generációját, ami képes felismerni a vezetőt és a járművet érintő rendellenese helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a vezető terhelése, valamint a balesetek kockázata. Erre hamarosan a napjainkban is alkalmazott Honda SENSING 360 is alkalmassá válik, globális bevezetése pedig 2024-ben kezdődik.

Honda SENSING Elite rendszer érkezése azért is mérföldkő, mert a legendás japán vállalat számos olyan – fokozott felismerő- és értelmezőképességet kihasználó – funkcióval állt elő, amelynek alapját a Honda által kidolgozott mesterséges intelligencia adja. Ezeket már nemcsak gyorsforgalmi úton működnek, hanem a többi úttípusnál is, így körülményektől függetlenül a lehető legnyugodtabb és legbiztonságosabb módon érhetnek célba a Honda-tulajdonosok.

Ami pedig a jövőt illeti, a Honda azon dolgozik, hogy a motorkerékpárok érzékelésére is alkalmas Honda SENSING rendszer (beleértve a 360 és az Elite névre keresztelt változatot) világszerte elterjedjen 2030-ig. Mi több, az is a célok között szerepel, hogy a főbb piacokon 2030-ig minden új Honda modell megkapja a Honda SENSING 360 rendszert, s persze folytatódjon a Honda SENSING fejlesztése. Ha minden a cég tervei szerint alakul, 2030-ra felére esik a Honda autókat és motorkerékpárokat érintő halálos balesetek száma.

Ez rendkívül fontos, hiszen a Honda elsődleges törekvése, hogy 2050-ben a Honda autók és motorkerékpárok már képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni. Mivel az egyedülálló tapasztalattal büszkélkedő Honda több járműkategóriában, így a személyautók és a motorkerékpárok piacán is képviselteti magát, s igen jelentős hatása van a mobilitásra, elkötelezett amellett, hogy tovább fejlessze technológiáit és megvalósítsa a balesetmentes közúti közlekedés koncepcióját.

<A Honda SENSING 360 rendszer következő generációs műszaki megoldásai>

A Honda SENSING 360 jelenlegi vezetéstámogató, ütközéselkerülést szolgáló funkcióihoz újabbak társulnak. Ezek képesek felismerni és pontosan értelmezni a normálistól eltérő – vezetőt vagy járművet érintő – helyzeteket, ezáltal tovább mérséklődik a sofőr terhelése, valamint a balesetek kockázata. Az egészségi állapothoz vagy vezetői hibához köthető balesetek kockázatát csökkentő eszközök integrálásával olyan járműveket szeretne létrehozni a Honda, amelyek aktívabb életvitelre, illetve hosszabb utazásokra bíztatják az embereket.

Ezeket az új funkciókat a napjainkban is alkalmazott Honda SENSING 360 is megkapja, a különféle régiókban a vásárlók igényeinek megfelelően történik majd bevezetésük.

  • Aktív Sávtartás Kormányfogás nélküli funkcióval[2]

Ez a rendszer jelentősen csökkenti a vezető terhelését, ugyanis – a gáz- és a fékpedál, valamint a kormánykerék kezelését magára vállalva – tartja a sebességet és a sávot, a sofőr akár el is engedheti a volánt. Ha szabad az út, precízen követi az elektronika, azaz mindig a sáv közepére kormányozza a kocsit. Felismeri például, ha kanyarhoz ér a jármű, és segít a vezetőnek minél lágyabban és precízebben elfordulni a teljes íven. Mindemellett arra is képes, hogy kövesse az előtte haladó autót, és tartsa az előre megadott távolságot hozzá viszonyítva.

  • Aktív Sávváltás Kormányfogás nélküli funkcióval2

Ha az Adaptív Sávtartó aktív, és a vezető bekapcsolja az Aktív Sávváltót Kormányfogás nélküli funkcióval, a rendszer felméri a helyzetet és – ideális körülmények között – segít a sávváltásban, illetve az előzésben. Amennyiben a vezérlőegység úgy érzékeli, hogy a követett autó lassan halad, figyelmezteti a vezetőt, majd végrehajtja a sávváltást, az előzést és a visszatérést az eredeti sávba.

  • Vészhelyzeti Vezetőtámogató Rendszer

Ha vezető nem valamilyen oknál fogva nem veszi vissza a jármű irányítását a rendszertől, akkor a rendszer automatikusan lassításba kezd, majd megáll ugyanabban a sávban.

Részletesen: A rendszer mindent megtesz annak érdekében, hogy felhívja a vezető figyelmét a kialakult helyzetre: riasztási hangokat ad ki és felszólítja a jármű vezetőjét, hogy válaszoljon. Amennyiben a vezető továbbra sem reagál, az elektronika segíti az autó lassítását, majd megállását, miközben bekapcsolja a vészvillógókat és a kürtöt, ezzel figyelmeztetve a vezetőt, az utasokat és a környező járműveket a vészhelyzetre, így óvva meg a közlekedésben résztvevőket az ütközéstől.

  • Figyelmeztetés kiszállásnál

Ha az autó parkol, a vezérlőegység pedig úgy érzékeli, hogy egy jármű közelít hátulról, az adott oldali tükrön vagy tetőoszlopon felvillan egy lámpa, és figyelmezteti az utast a veszélyre. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy akár ütközés is történhet, a figyelmeztetőfény villogni kezd és hangjelzéssel egészül ki.

  • Műszaki megoldások, amelyek figyelik a vezető állapotát és a veszélyeket, hogy segítsenek elkerülni a frontális ütközéseket
  • Vezetőéberség-figyelő Rendszer és Ütközésre Figyelmeztető Rendszer

A rendszer folyamatosan ellenőrzi a vezető állapotát, s ha úgy érzékeli, hogy figyelme lankad, esetleg elalszik, csökkenti a sebességet és a sávban tartja az autót, nehogy másik járművel, illetve kerékpárral ütközzön, esetleg elgázoljon valakit. 

  • Ütközést Elkerülő Asszisztens Technológia

Ha fennáll az ütközés veszélye, legyen szó gyalogosról, kerékpárosról vagy másik járműről, és a rendszer úgy ítéli meg, hogy a jármű által használt sávban még van elegendő hely a baleset elkerülésére, az elektronika csökkenti a jármű sebességét az adott sávban és segíti a járművezetőt az ütközés elkerülésében.

  • Vészhelyzeti Kormányzást Segítő Technológia

Ha fennáll az ütközés vagy gázolás esélye, esetleg a vezető nem kellő mértékben kormányoz, a vezérlőelektronika csökkenti a jármű sebességét és besegít a kormányzásba.

A Honda SENSING Elite rendszer következő generációs műszaki megoldásai

A Honda tovább gyorsítja a Honda SENSING csúcsváltozatának fejlesztését, még több ultramodern eszközt állítva csatasorba az utasok biztonsága érdekében. Hála a Honda által kidolgozott mesterséges intelligenciának, a Honda SENSING Elite a használat során egyre okosabbá válik. Ebből fakadóan folyamatosan javul azon képessége, hogy felismerje az összetettebb helyzeteket, és bonyolultabb forgalmi környezetben, például autópályán kívül is képes boldogulni. Hogy a Honda-tulajdonosok mindig biztonságban, problémák nélkül, teljes nyugalomban érhessék el úti céljukat, a Honda folytatja ezen technológiák fejlesztését.

Egészen pontosan azon fáradoznak a Honda szakemberei, hogy ne csak autópályán legyen használható a rendszer, hanem dugókban és a nagyobb forgalmú, városi főútvonalakon is, méghozzá úgy, hogy a vezető elengedi a kormánykereket. A rendszer abban is segítséget nyújthat, hogy a kéz nélküli funkció az autópályára fel-, illetve az autópályáról lehajtva is aktív legyen, és akkor is segíti a járműtulajdonost, ha parkolni szeretne vagy ki kíván állni saját garázsából. Ezeket az újdonságokat 2020-as évek közepétől, fokozatosan vezeti be a gyártó a nemzetközi piacon.

  • Vezetéstámogatás nem gyorsforgalmi utakon

Az autópályán kívüli vezetéstámogatást összetett forgalmi helyzetekben is használható, rendkívül kifinomult felismerő- és irányítórendszerekkel oldja meg a Honda. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy olyan autópályán kívül is kiszámíthatóan működő, vezető terhelését csökkentő kockázat-előre jelző, valamint ütközéselkerülő eszközöket építenek be a márka járműveibe, mint az Adaptív Sebességrögzítő vagy a Sávtartó Asszisztens, maga a Kormányfogás nélküli funkció pedig torlódásokban és városi főútvonalakon is aktiválható lesz.

  • Automatikus parkolási segéd

A Honda Sensing Elite ezentúl automatikus parkolási funkciót is kínál a járművezetőnek, sőt segít kiállni egy átlagos családi ház garázsából vagy egy előre megjelölt társasházi parkolóhelyről. Mindemellett a jövőben a Honda szeretné megvalósítani az „Automatikus parkolófiú” funkciót is, tehát az autó vezető beavatkozás nélkül is képes lenne eljutni bárhova, a sofőr akár is ki is szállhatna az autóból.

  • Vezetéstámogatás minden helyzetben gyorsforgalmi úton

A már kifejlesztett sávtartó- és sávváltó asszisztens, valamint a Traffic Jam Pilot funkció mellett a Honda SENSING Elite immáron arra is képes, hogy segítsen a pilótának lehajtani az autópályákról, illetve felhajtani rájuk.