TartalomÂ
1. BevezetĂ©s: 25 Ă©v a nagy teljesĂtmĂ©nyƱ hot hatchek bƱvöletĂ©benÂ
VilĂĄgszerte ismert, hogy idĂ©n ĂŒnnepli a Honda az ikonikus Civic 50. szĂŒletĂ©snapjĂĄt Ă©s a Type R sorozat bevezetĂ©sĂ©nek 25. Ă©vfordulĂłjĂĄt a most debĂŒtĂĄlĂł csĂșcsteljesĂtmĂ©nyƱ ferdehĂĄtĂșval. Az Ășj generĂĄciĂłjĂș Civic Type R megalkotĂĄsakor arra törekedtek a Honda mĂ©rnökei, hogy minden eddiginĂ©l ĂĄtĂŒtĆbb vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt nyĂșjtson, ugyanakkor megĆrizze az elĆdmodellek legjobb tulajdonsĂĄgait Ă©s az versenyzĂ©s szellemisĂ©gĂ©t.
A 11. generĂĄciĂłjĂș Honda Civic fejlesztĂ©sekor a dinamika, a dizĂĄjn Ă©s a vezetĆközpontĂș megközelĂtĂ©st alkalmaztĂĄk, melynek eredmĂ©nyekĂ©nt tovĂĄbb javultak a menetteljesĂtmĂ©ny, mĂ©g szebb lett a karosszĂ©ria Ă©s a hasznĂĄlati Ă©rtĂ©k is tovĂĄbb nĆtt, de a Type R megalkotĂĄsakor mindezeken finomĂtottak Ennek köszönhetĆ ĂșjdonsĂĄg pĂ©ldĂĄul a motorhĂĄztetĆn elhelyezett lĂ©gbeömlĆ, valamint a hĂĄtsĂł lökhĂĄrĂtĂłn megfigyelhetĆ diffĂșzor, aminek szĂĄmos elĆnye van a lĂ©gĂĄramlĂĄsra nĂ©zve Ă©s a sportos sziluettnek is szerves rĂ©sze. A Civic Type R alacsonyabb Ă©s szĂ©lesebb, mint az Civic alapmodell, az Ășj hĂĄtsĂł lĂ©gterelĆ szĂĄrny pedig â az elnyĂșjtott tetĆvonallal egyetemben â az aerodinamikai teljesĂtmĂ©nyhez Ă©s az erĆtĆl duzzadĂł megjelenĂ©shez hivatott hozzĂĄjĂĄrulni.
A kis tömegƱ alkatrĂ©szeknek Ă©s a megnövelt erejƱ, 2.0 literes, nĂ©gyhengeres, benzinmotornak köszönhetĆen az Ășj Civic Type R bĂŒszkĂ©lkedhet kategĂłriĂĄjĂĄnak egyik legkedvezĆbb teljesĂtmĂ©ny/tömeg arĂĄnyĂĄval, s egyebek mellett olyan csemegĂ©kkel kĂ©nyezteti a vezetĆt, mint az ĂĄtdolgozott fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂł rendszer, ami gĂĄzfröccsöt ad a visszavĂĄltĂĄsoknĂĄl, ezzel is fokozva a teljesĂtmĂ©nyt Ă©s a vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt.
A Type R beltere ugyancsak kĂĄprĂĄzatos. A piros dĂszĂtĆelemek, a könnyƱ sportĂŒlĂ©sek Ă©s a vezetĆközpontĂș kezelĆszervek lĂĄtvĂĄnya mĂĄr elsĆ lĂĄtĂĄsra is egyĂ©rtermƱvĂ© teszik, hogy egy nagy teljesĂtmĂ©nyƱ Honda modell-lel ĂĄllunk szemben. Az igencsak hasznos elĆre programozott vezetĂ©si mĂłdok mellett megjelent az Ășj EgyĂ©ni (Individual) ĂŒzemmĂłd mely lehetĆsĂ©get ad a jĂĄrmƱ karakterisztikĂĄjĂĄnak megvĂĄltoztatĂĄsĂĄra, Ăgy többek között a gĂĄzreakciĂłk Ă©s kormĂĄnyvisszajelzĂ©sek is szemĂ©lyre szabhatĂłak. RĂĄadĂĄskĂ©nt ĂĄttervezett, frissĂtett Honda Log R adatrögzĂtĆ Ă©s -feldolgozĂł rendszer tĂĄmogatja a pilĂłtĂĄt vezetĆi tudĂĄsĂĄnak fejlesztĂ©sĂ©ben, mĂ©ghozzĂĄ innovatĂv pontozĂĄsi rendszer rĂ©vĂ©n.
MikĂ©nt a korĂĄbbi Type R modellek, az Ășjonc is megkapta a Honda hĂres karmazsinvörös H betƱjĂ©t, amit a mĂĄrka sikert sikerre halmozĂł versenygĂ©pei ihlettek. Pontosan ilyen jelzĂ©s volt az RA272-es kĂłddal jelölt Formula-1-es autĂłn is, amellyel â az 1965-ös MexikĂłi Grand Prix-n â elĆször nyert F1-futamot a japĂĄn cĂ©g. A Honda tovĂĄbbra is arra törekszik az autĂłsportban, hogy feszegesse a teljesĂtmĂ©ny hatĂĄrait, errĆl ĂĄrulkodik, hogy a Honda Civic Type R legutĂłbbi nemzedĂ©ke minden eddigi fronthajtĂĄsĂș autĂłnĂĄl gyorsabbnak bizonyult a vilĂĄghĂrƱ Suzuka Circuit versenypĂĄlyĂĄn.
2. ErĆteljes, aerodinamikailag hatĂ©kony formaterv
Sokat elĂĄrul a vadonatĂșj Civic Type R-rĆl, hogy a vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt, az aerodinamikai teljesĂtmĂ©nyt Ă©s a megnövelt leszorĂtĂłerĆt közĂ©ppontba helyezĆ fejlesztĂ©si projekt az âUltimate Sports 2.0â nevet kapta. A letisztult, egyszersmind stĂlusos vonalak agresszĂvabb kiĂĄllĂĄst szavatolnak, ugyanakkor lĂĄtvĂĄnyosabbĂĄ is teszik a kocsit, mĂ©ghozzĂĄ annak gyors, dinamikus, sebessĂ©gmĂĄmort okozĂł mivoltĂĄt kihangsĂșlyozva.
A Civic Type R 8 mm-rel alacsonyabb Ă©s 90 mm-rel szĂ©lesebb, mint a Civic e:HEV, a korĂĄbbi generĂĄciĂłnĂĄl pedig 13 mm-rel kerĂŒlt lejjebb Ă©s 15 mm-rel  vĂĄlt terebĂ©lyesebbĂ©. A markĂĄns, erĆt sugĂĄrzĂł kerĂ©kjĂĄratokat Ășjonnan fejlesztett, kis tömegƱ, nagy merevsĂ©gƱ, 19″-os, matt fekete felnik töltik ki, melyekre tĂpusspecifikus anyag-összetĂ©telƱ, 265/30 R19 mĂ©retƱ Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat szerelnek.
A gondosan kidolgozott karosszĂ©riafelĂŒleteknek egytĆl egyig rendkĂvĂŒl fontos szerepe van, ami nem meglepĆ, hiszen az Ășj Civic Type R kĂ©szĂtĂ©sĂ©ben a Honda nemzetközi motorsport-hĂĄlĂłzatĂĄnak legnevesebb tagjai vĂĄllaltak szerepet, közöttĂŒk a WTCR-ben tĂ©nykedĆ J.A.S. Motorsport Ă©s a Super GT sorozatban kĂŒzdĆ HRD Sakura szakemberei. MunkĂĄjuk sorĂĄn kĂŒlönösen nagy figyelmet fordĂtottak a lĂ©gellenĂĄllĂĄs mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©re, ezĂ©rt a Computational Fluid Dynamics (CFD, magyarul: szĂĄmĂtĂłgĂ©pes folyadĂ©kdinamika) elĆnyeit is kihasznĂĄltĂĄk. Az eredmĂ©ny magĂĄĂ©rt beszĂ©l: az Ășjonc sokkal kisebb lĂ©gellenĂĄllĂĄsi egyĂŒtthatĂłval dicsekedhet, mint az elĆzĆ Civic Type R, Ă©s csökkent a nyomĂĄs az autĂł felett, illetve körĂŒl.
ĂtterveztĂ©k az elsĆ lökhĂĄrĂtĂłt is, a kerekek mögĂ© pedig mĂ©retes levegĆcsatornĂĄk kerĂŒltek, amelyek segĂtenek a kerĂ©kdobokban felĂ©pĂŒlĆ nyomĂĄs csökkentĂ©sĂ©ben. Az innen kiĂĄramlĂł levegĆ a kĂŒszöbök mentĂ©n szalad vĂ©gig, majd a hĂĄtsĂł sĂĄrvĂ©dĆĂv elĆtt, egy aprĂł, kĂŒszöbök vĂ©gĂ©re szerelt szpoiler tereli el a karosszĂ©riĂĄtĂłl, illetve a hĂĄtsĂł kerekek irĂĄnyĂĄbĂłl.
Ezek a karosszĂ©riaelemek szorosan âegyĂŒttmƱködnekâ a szĂ©les hĂĄtsĂł sĂĄrvĂ©dĆkkel, amelyeket teljesen a karosszĂ©riĂĄba integrĂĄltak, hogy mĂ©g kifinomultabb, illetve letisztultabb legyen az összhatĂĄs, Ă©s hĂĄtul is optimĂĄlis legyen a lĂ©gĂĄramlĂĄs. Az Ășj sĂĄrvĂ©dĆformĂĄval megszƱntek a korĂĄbbi Civic Type R-nemzedĂ©k hĂĄtsĂł ajtajĂĄnĂĄl megfigyelhetĆ nyomĂĄsvĂĄltozĂĄsok, s mivel a lĂ©gterelĆ szĂĄrnyat, valamint a diffĂșzort egyarĂĄnt mĂłdosĂtottĂĄk, Ăgy egyenletesebbĂ© vĂĄlt a lĂ©gĂĄramlĂĄs.
A tagolatlan, letisztult elsĆ lökhĂĄrĂtĂł a Civic e:HEV stĂlusĂĄban fogant, ĂĄm annĂĄl sokkal sportosabb, cĂ©ltudatosabb benyomĂĄst kelt. Ebben a megnövelt szĂ©lessĂ©gƱ Ă©s magassĂĄgĂș alsĂł lĂ©gterelĆ is szerepet jĂĄtszik, azon tĂșlmenĆen, hogy hatĂ©konyabb hƱtĂ©st biztosĂt a szintĂ©n megnövelt mĂ©retƱ töltĆlevegĆ-hƱtĆnek Ă©s az elsĆ fĂ©keknek. Maga a nyĂlĂĄs 10%-kal nagyobb, mint a kifutĂł nemzedĂ©knĂ©l, ami azzal jĂĄr, hogy a Type R-en mĂĄr nem fĂ©rtek el a Civic e:HEV ködfĂ©nyszĂłrĂłi a hĂĄzzal. HelyĂŒket stĂlusos, karcsĂș, fĂŒggĆleges lĂ©gbeömlĆk vettĂ©k ĂĄt, melyek az elsĆ fĂ©kekre irĂĄnyĂtjĂĄk a levegĆt, s persze szĂ©lesebbnek lĂĄttatjĂĄk az autĂłt.
A 2.0 literes VTEC Turbo motor hĆcserĂ©jĂ©t szĂĄmos egyĂ©b mƱszaki megoldĂĄs segĂti, ilyen pĂ©ldĂĄul az alumĂnium motorhĂĄztetĆn vĂĄgott nyĂlĂĄs, ami a lökhĂĄrĂtĂłn kialakĂtott lĂ©gbeömlĆvel közösen igyekszik csökkenteni a motor hĆmĂ©rsĂ©kletĂ©t nagy terhelĂ©snĂ©l, nem mellesleg az elsĆ tengelyre hatĂł leszorĂtĂłerĆt is magasabb szintre emeli.
HĂĄtul az Ășj diffĂșzor Ă©s az ĂĄtrajzolt lĂ©gterelĆ szĂĄrny gondoskodik a megfelelĆ leszorĂtĂłerĆrĆl, valamint a lĂ©gellenĂĄllĂĄs csökkentĂ©sĂ©rĆl. Az Ășj, öntött alumĂniumkonzollal rögzĂtett, tovĂĄbbfejlesztett szpoiler alacsonyabb Ă©s szĂ©lesebb a korĂĄbbi lĂ©gterelĆnĂ©l, Ăgy az Ășj tetĆvonalhoz is jobban illik. Maga a lĂ©gterelĆ lapĂĄt kevĂ©sbĂ© ĂĄll meredeken, mint korĂĄbban, Ăgy kisebb lett a lĂ©gellenĂĄllĂĄs, a leszorĂtĂłerĆ azonban nĆtt. Az Ășj, mƱgyanta alapĂș csomagtĂ©rajtĂł alkalmazĂĄsĂĄval lehetĆsĂ©g nyĂlt a szĂĄrny magasabbra helyezĂ©sĂ©re, Ăgy kevĂ©sbĂ© akadĂĄlyozza a kilĂĄtĂĄst az autĂłbĂłl Ă©s jobban igazodhat a hĂĄtsĂł ablak felsĆ vonalĂĄhoz.
A kis tömegƱ, 19â-os, könnyƱfĂ©m kerekeket szintĂ©n optimalizĂĄltĂĄk, hogy teljesen kiaknĂĄzhatĂł legyen a 265/30 R19 mĂ©retƱ Michelin abroncsok tapadĂĄsa. A kovĂĄcsolt, âkifordĂtottâ konstrukciĂłjĂș kerekek a kifutĂł Type R nemzedĂ©k Limited Edition vĂĄltozatĂĄnĂĄl hasznĂĄlt, egy sĂkban futĂł, âkifordĂtottâ felniken alapszanak, Ă©s Ășgy terveztĂ©k Ćket, hogy a lehetĆ legmerevebbek legyenek. KimagaslĂł kĂ©pessĂ©geikrĆl ĂĄrulkodik, hogy javĂtjĂĄk a kezelhetĆsĂ©get, ugyanis kanyarodĂĄsnĂĄl ĂĄllandĂł nyomĂĄst garantĂĄlnak az abroncsok belsĆ vĂĄllĂĄnĂĄl. Az mĂĄr csak hab a tortĂĄn, hogy nagyobbnak lĂĄtszanak, mint amekkorĂĄk, Ăgy mĂ©g sportosabb az összhatĂĄs.
A modell sportos jellemĂ©t kidomborĂtandĂł, minden fĆbb teljesĂtmĂ©nyt növelĆ kĂŒlsĆ alkatrĂ©sz magasfĂ©nyƱ fekete bevonatot kap, beleĂ©rtve a hƱtĆrĂĄcsot, a diffĂșzort Ă©s a hĂĄtsĂł szĂĄrny lĂ©gterelĆjĂ©t is. A fĂ©nyezĂ©sek palettĂĄjĂĄn megannyi vonzĂł szĂn szerepel, ami a modell sportos öröksĂ©ge elĆtt tiszteleg. A vĂĄsĂĄrlĂłk Championship White, Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black Ă©s Sonic Grey Pearls tĂłnust vĂĄlaszthatnak.
3. VezetĆközpontĂș utastĂ©r- Ă©s mƱszerfal-kialakĂtĂĄs
AkĂĄrcsak a korĂĄbbi modellek, az Ășj Civic Type R is arra szĂŒletett, hogy maximĂĄlis Ă©lvezetet nyĂșjtson, Ă©s ezt mĂĄr azonnal Ă©rezheti a vezetĆ, amint kinyitja a kocsi ajtajĂĄt. PĂĄlyaorientĂĄlt szemĂ©lyisĂ©ge dacĂĄra az Ășj Civic Type R elkĂ©pesztĆen kĂ©nyelmes, hiszen a lehengerlĆ komforttal, praktikummal Ă©s mindennapos hasznĂĄlhatĂłsĂĄggal bĂŒszkĂ©lkedĆ Â szĂ©ria Civic adja alapjait.
A vezetĆ 8 mm-rel alacsonyabban ĂŒl, mint az elĆdmodellben Ă©s a 11. generĂĄciĂłs Civicben, Ăgy mĂ©g inkĂĄbb sportautĂłs Ă©rzetĂ©t kelti. Ezek a kis tömegƱ elsĆ ĂŒlĂ©sek biztosan tartjĂĄk a derekat, Ă©s Ășgy ĂĄltalĂĄban a testet, tehĂĄt rövid Ă©s hosszĂș tĂĄvokon egyarĂĄnt kĂ©nyelmes az autĂł, s könnyebb precĂzen irĂĄnyĂtani nagy tempĂłnĂĄl. TovĂĄbbi elĆnye, hogy a vezetĆ könnyedĂ©n megtalĂĄlhatja az termĂ©szetes vezetĂ©si pozĂciĂłjĂĄt  és, fĆleg a forszĂrozott kanyarokban, olyan Ă©rzĂ©se lehet, mintha a közvetlenĂŒl csatlakozna az autĂłhoz.
Azzal, hogy a csĂpĆpont közelebb kerĂŒlt a talajhoz, a testet ĂĄtölelĆ ĂŒlĂ©sek mĂ©g nagyobb Ă©lmĂ©nyt garantĂĄlnak, kĂŒlönöskĂ©pp, hogy a mƱszerfal is egĂ©szen kĂŒlönleges. A teljes utastĂ©r Ășgy Ă©pĂŒl fel, hogy a vezetĆ a lehetĆ legmagasabb szinten összpontosĂthasson az irĂĄnyĂtĂĄsra Ă©s az Ăștra nagy sebessĂ©gnĂ©l. Minden fontos kezelĆszerv könnyen elĂ©rhetĆ Ă©s hasznĂĄlhatĂł, a mƱszerek pedig Ășgy jelenĂtik meg az informĂĄciĂłkat, hogy a legfontosabb adatok mindig szem elĆtt legyenek.
BĂĄr az ĂŒlĂ©s alacsonyabbra kerĂŒlt, a vezetĆ lĂĄtĂłmezeje jelentĆsen nĆtt a korĂĄbbi Civic Type R-hez mĂ©rten. RemekĂŒl lĂĄtni a motorhĂĄztetĆ sarkait, ugyanakkor az A-oszlopok Ă©s a kĂŒlsĆ tĂŒkrök mögötti holtteret is minimalizĂĄltĂĄk, nagyban megkönnyĂtve a pilĂłta dolgĂĄt közĂșton Ă©s versenypĂĄlyĂĄn. Hogy semmi ne vonja el a sofĆr figyelmĂ©t, minimĂĄlisra csökkentettĂ©k lĂĄtĂłmezejĂ©ben a csillogĂł, fĂ©nyvisszaverĆ felĂŒlteteket. Hogy hĂĄtra tekintve is tökĂ©letesen kilĂĄthasson, ĂĄtformĂĄltĂĄk a csomagtĂ©rajtĂłra szerelt lĂ©gterelĆ szĂĄrnyat, Ă©s Ășgy rajzoltĂĄk meg a karosszĂ©ria vĂĄllvonalĂĄt, hogy mĂ©g könnyebb legyen a tĂĄjĂ©kozĂłdĂĄs, illetve a jĂĄrmƱ környezetĂ©nek ĂĄttekintĂ©se a kĂŒlsĆ tĂŒkrök segĂtsĂ©gĂ©vel.
A drĂĄmai összhatĂĄs Ă©rdekĂ©ben az elmĂșlt Ă©vtizedekben sok extrĂ©m Honda kapott mĂ©ly piros dĂszĂtĆelemeket. Nincs ez mĂĄskĂ©nt most sem â az Ășj Civic Type R lĂ©legzetelĂĄllĂtĂł jelensĂ©g. Az elsĆ ĂŒlĂ©sek nagy tapadĂĄsĂș, velĂșr hatĂĄsĂș, Ă©lĂ©nk szĂnƱ kĂĄrpitot kaptak, mĂg hĂĄtul azonos anyagbĂłl kĂ©szĂŒlĆ, ĂĄmde fekete borĂtĂĄst alkalmaztak az alkotĂłk, melynek piros cĂ©rnĂĄval varrt öltĂ©ssorokkal adtak kontrasztot. Az Ășj, speciĂĄlis kĂĄrpitoknak köszönhetĆen az utasok testĂ©t is erĆsen fogjĂĄk az ĂŒlĂ©sek, nem csĂșszkĂĄlnak jobbra-balra nagy tempĂłjĂș autĂłzĂĄsnĂĄl. Vörösek a belsĆ kĂĄrpitozĂĄs dĂszcsĂkjai is, akĂĄrcsak a szĆnyegek Ă©s Ă©ppoly nagy hatĂĄst vĂĄltanak ki, mint a korĂĄbbi Type R modellek esetĂ©ben.
SzintĂșgy megmaradt az autĂłk sorozatszĂĄmĂĄval ellĂĄtott, egyedi tĂĄblĂĄcska, ĂĄm ezĂșttal nem a közĂ©pkonzolon helyeztĂ©k el a mĂ©rnökök, hanem a mƱszerfalra kerĂŒlt, ezzel is kiemelve a Type R-Ă©lmĂ©ny exkluzĂv mivoltĂĄt. Mindemellett olyan kivĂĄlĂł minĆsĂ©gƱ Ă©s mutatĂłs rĂ©szletmegoldĂĄsokkal talĂĄlkozhat a szem az utastĂ©rben, mint az eredeti alumĂnium konzol vagy a lĂ©gbeömlĆk polarizĂĄlt, Gun Metal szĂnƱ kerete. Ezek a prĂ©mium minĆsĂ©gĂ©rzethez Ă©s a zavarĂł, fĂ©nyvisszaverĆ felĂŒletek csökkentĂ©sĂ©hez egyarĂĄnt hozzĂĄjĂĄrulnak.
Az alapkivitelnĂ©l alkalmazott, digitĂĄlis mƱszeregysĂ©get is tovĂĄbb finomĂtottĂĄk, hogy igazodjon a Type R kĂŒldetĂ©sĂ©hez, de megmaradt az egyszerƱ, kĂ©tmƱszeres megjelenĂtĂ©si mĂłd is a Comfort Ă©s a Sport menetĂŒzemmĂłdhoz. A Type R-specifikus grafikus felĂŒlet a +R ĂŒzemmĂłd aktivĂĄlĂĄsĂĄval hĂvhatĂł elĆ, ilyenkor csak a legfontosabb, versenypĂĄlya-hasznĂĄlatnĂĄl Ă©rdekes informĂĄciĂłk jelennek meg. A digitĂĄlis kĂ©pernyĆ teljes szĂ©lessĂ©gĂ©t kitöltĆ fordulatszĂĄmmĂ©rĆ a felsĆ rĂ©szre kerĂŒlt, mĂg a menetadatokat Ă©s a jĂĄrmƱvel kapcsolatos legfontosabb informĂĄciĂłkat (pl. motorhĆmĂ©rsĂ©klet, köridĆ,nehĂ©zsĂ©gi erĆ) a monitor alsĂł rĂ©szĂ©n jelenĂti meg a rendszer. A most bemutatkozĂł Individual (felhasznĂĄlĂł) ĂŒzemmĂłd lehetĆsĂ©get ad a felhasznĂĄlĂłnak, hogy Ășgy rendezze el az adatokat, ahogyan Ć szeretnĂ©.
4. A Civic Type R tervezĂ©si folyamataÂ
A vadonatĂșj Civic Type R folytatja az ikonikus Type R modellek hagyomĂĄnyait, azaz mĂ©g magasabbra emeli a mĂ©rcĂ©t az elsĆkerĂ©k-hajtĂĄsĂș sportautĂłk mezĆnyĂ©ben. A legĂșjabb generĂĄciĂł a kifutĂł modell minden erĂ©nyĂ©t magĂĄĂ©nak tudhatja, de az Ășj, kis tömegƱ alapanyagoknak, a megnövelt csĂșcsteljesĂtmĂ©nynek Ă©s a tovĂĄbb javĂtott menetdinamikĂĄnak köszönhetĆen sok tekintetben felĂŒlmĂșlja elĆdjĂ©t, azaz mĂ©g gyorsabb Ă©s fordulĂ©konyabb, mĂ©g inkĂĄbb fĂŒggĆsĂ©get okoz.
Minden idĆk legerĆsebb VTEC Turbo motorja
A Civic Type R modelleket mindig is az erĆs, közvetlen, nagy fordulatszĂĄmra pörgethetĆ motorok miatt kedveltĂ©k a tulajdonosok, Ăgy van ez a sorozat 1997-es bemutatkozĂĄsa Ăłta. Ez a hozzĂĄĂĄllĂĄs tette közkedvelttĂ© a Civic Type R-t az elmĂșlt 25 Ă©vben, s ez viszi majd sikerre a legĂșjabb kivitelt is â egy vĂ©rbeli sportkocsi a vezetĂ©s szerelmeseinek.
A Civic Type R-t tovĂĄbbra is nĂ©gyhengeres, turbĂłfeltöltĂ©sƱ, 2,0 literes VTEC erĆforrĂĄs hajtja, de mĂ©g fejlettebb, kifinomultabb formĂĄban kerĂŒl az autĂłba, mĂ©ghozzĂĄ megannyi motorsportbĂłl Ă©rkezĆ innovĂĄciĂłval hatĂ©konyabbĂĄ tĂ©ve. Ez utĂłbbiak a teljesĂtmĂ©nyt, a forgatĂłnyomatĂ©kot Ă©s az autĂł reakciĂłidejĂ©t is kedvezĆen befolyĂĄsoljĂĄk, Ăgy mĂ©g a kifutĂł Type R kis tömegƱ Limited Edition vĂĄltozatĂĄt is messze felĂŒlmĂșlja az Ășj nemzedĂ©k.
A fejlesztĆcsapat a turbĂłfeltöltĆt is ĂĄttervezte, hogy növelje a hatĂ©konysĂĄgot. CsökkentettĂ©k a turbĂłlapĂĄtok szĂĄmĂĄt, egyszersmind optimalizĂĄltĂĄk a feltöltĆ mĂ©retĂ©t Ă©s ĂĄtmĂ©rĆjĂ©t, hogy mĂ©g kisebb legyen a szerkezet tehetetlensĂ©gi nyomatĂ©ka. Maga a turbĂłhĂĄz is kompaktabb lett, mĂ©gis nagyobb levegĆmennyisĂ©get biztosĂt a motornak, Ă©s gyorsabban reagĂĄl a gĂĄzadĂĄsokra is.
Az egyenes vonalĂș kipufogĂłrendszer jĂłvoltĂĄbĂłl a kipufogĂłgĂĄz ĂĄramlĂĄsa 13%-kal kedvezĆbb a korĂĄbbi Civic Type R-hez viszonyĂtva, nem mellesleg kisebb lett az ellennyomĂĄs, Ăgy a csĂșcsteljesĂtmĂ©ny is nĆtt. A rendszer hĂĄrom kimenĆcsĆvel ellĂĄtott hĂĄtsĂł dobban Ă©r vĂ©get, amelyben aktĂv szelep kapott helyet, hogy mĂ©g kedvezĆbb legyen a gĂĄzok ĂĄramlĂĄsa. Mindemellett a kipufogĂłrendszer hangjĂĄt is jellegzetesebbĂ© tettĂ©k, hogy ĂĄtĂŒtĆbb legyen a vezetĆi Ă©lmĂ©ny.
Az Ășj hƱtĆradiĂĄtornak Ă©s a 48%-kal nagyobb lĂ©gbeömlĆnek hĂĄla a hĆmĂ©rsĂ©klet-szabĂĄlyozĂĄs is javult, Ăgy optimĂĄlisabb a hƱtĂ©s, illetve a hajtĂĄslĂĄnc mƱködĂ©se nagy terhelĂ©snĂ©l. Nem maradt Ă©rintetlenĂŒl a motor levegĆcsatornĂĄja sem: az Ășj csövek ĂĄtmĂ©rĆje 10%-kal nagyobb, tehĂĄt mĂ©g több oxigĂ©n juthat az erĆforrĂĄsba.
A Honda mĂ©rnökei sokat dolgoztak a motorvezĂ©rlĆ rendszeren is, hogy optimĂĄlisabb legyen a gyĂșjtĂĄstĂ©rkĂ©p, valamint a szelepnyitĂĄsi idĆ szabĂĄlyozĂĄsa, Ă©s azonnal reagĂĄljon a motor a gĂĄzpedĂĄlĂĄllĂĄs vĂĄltozĂĄsaira gyorsĂtĂĄs közben.
A mĂłdosĂtĂĄsok eredmĂ©nyekĂ©nt a Civic Type R nagyobb teljesĂtmĂ©nyt ad le magas fordulatszĂĄmon, ugyanakkor kevesebbet fogyaszt az alsĂł fordulatszĂĄm-rĂ©giĂłban, Ă©s a kategĂłria legjobb teljesĂtmĂ©ny/tömeg arĂĄnyĂĄval bĂŒszkĂ©lkedhet. A 329 LE-s csĂșcsteljesĂtmĂ©nyt 6500-as percenkĂ©nti fordulatszĂĄmnĂĄl adja le az erĆforrĂĄs, mĂg a 420 Nm-es legnagyobb forgatĂłnyomatĂ©kot 2200-tĂłl 4000-ig aknĂĄzhatja ki a pilĂłta. A legmagasabb fordulatszĂĄm elĂ©ri a 7000 f./percet. Igen meggyĆzĆek a menetteljesĂtmĂ©nyekre vonatkozĂł adatok is, hiszen 5,4 mĂĄsodperc alatt gyorsĂt ĂĄllĂł helyzetbĆl 100 km/ĂłrĂĄra Ă©s 275 km/h a vĂ©gsebessĂ©ge.
A kimagaslĂł menetteljesĂtmĂ©nyek elĂ©rĂ©sĂ©t a tovĂĄbbfejlesztett, hatfokozatĂș, kĂ©zi kapcsolĂĄsĂș vĂĄltĂł is elĆsegĂti, mĂĄr csak azĂ©rt is, mert Ășj konstrukciĂłjĂĄbĂłl fakadĂłan lĂĄgyabban kapcsolhatĂłak a fokozatok Ă©s kisebb erĆ szĂŒksĂ©ges a vĂĄltĂłkar mozgatĂĄsĂĄhoz. TovĂĄbbi Ă©rdekessĂ©g, hogy Ășj, a korĂĄbbinĂĄl 18% kal könnyebb lendkereket szereltek be, miĂĄltal a VTEC Turbo motor tehetetlensĂ©gi nyomatĂ©ka 25%-kal esett, Ă©s mĂ©g közvetlenebbĂ© vĂĄlt az egysĂ©g.
A visszakapcsolĂĄsokat segĂtĆ, automatikusan âgĂĄzfröccsöt adĂłâ fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂł rendszer szintĂ©n kifinomultabb lett, ebbĆl kifolyĂłlag kedvezĆbb a kerekekre jutĂł terhelĂ©s eloszlĂĄsa a kanyarok bejĂĄratĂĄnĂĄl. KĂŒlönöskĂ©ppen figyeltek rĂĄ, hogy könnyƱ legyen visszakapcsolni kettesbĆl egyes fokozatba. A nagy merevsĂ©gƱ vĂĄltĂłhĂĄzhoz ugyancsak nagy merevsĂ©gƱ vĂĄltĂłkapcsolĂł kart tĂĄrsĂtottak, rĂĄadĂĄsul optimalizĂĄltĂĄk a vĂĄltĂłkulissza mintĂĄzatĂĄt Ă©s egyedi, Type R-specifikus vĂĄltĂłrudazatot dolgoztak ki, hogy mĂ©g kifinomultabbak lehessenek a kapcsolĂĄsok. A kifinomult vĂĄltĂĄsokat szolgĂĄljĂĄk a kapcsolĂłszerkezetben hasznĂĄlt Ășj, optimalizĂĄlt erejƱ rugĂłk is.
BĂĄr ez minden idĆk legerĆsebb Honda Civic Type R-je, a kĂĄrosanyag-kibocsĂĄtĂĄs Ă©s az ĂŒzemanyag-fogyasztĂĄst is alacsonyabb, mint eddig. A szĂ©ndioxid-emissziĂł mindössze 186 g/km, Ă©s az ĂŒzemanyag-fogyasztĂĄs is elkĂ©pesztĆen visszafogott, csupĂĄn 8,2 liter/100 km (WLTP szabvĂĄny szerint).
Kis tömegƱ, merev karosszĂ©ria a magĂĄval ragadĂł teljesĂtmĂ©nyĂ©rt
Az Ășj Honda Civic tervezĂ©sekor arra törekedtek a japĂĄn vĂĄllalat munkatĂĄrsai, hogy a karosszĂ©ria, a kormĂĄnymƱ Ă©s a futĂłmƱrendszer egyarĂĄnt a legmagasabb szĂnvonalon ĂĄlljon, s ne csak teljesĂtmĂ©nyĂ©vel Ă©s közvetlensĂ©gĂ©vel varĂĄzsolja el pilĂłtĂĄjĂĄt a modell, hanem pontos visszajelzĂ©seivel is. A kormĂĄnyzĂĄsra, illetve a kerekektĆl Ă©rkezĆ visszajelzĂ©sekre egyarĂĄnt kĂ©nyesen figyeltek, hogy mĂ©g közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jĂĄrmƱ Ă©s a vezetĆ között.
JelentĆs kĂŒlönbsĂ©g az elĆdhöz viszonyĂtva, hogy 35 mm-rel hosszabb a tengelytĂĄv, Ă©s a multilink hĂĄtsĂł futĂłmƱ jĂłval szĂ©lesebb nyomtĂĄvval rendelkezik az alapot adĂł Civichez kĂ©pest, hogy stabilabb legyen az autĂł a kanyarvĂ©telek sorĂĄn. A fejlesztĂ©si folyamat szerves rĂ©sze volt a tesztelĂ©s, a mĂ©rnökök sok-sok kilomĂ©tert tettek meg autĂłpĂĄlyĂĄn, illetve a NĂŒrburgringen.
A dupla fĂŒggĆcsapszeges elsĆ felfĂŒggesztĂ©snek köszönhetĆen minimĂĄlis hajtĂĄsi befolyĂĄs Ă©ri az elsĆ kerekeket, Ă©s mivel az alsĂł lengĆkarokat ĂĄtformĂĄltĂĄk, illetve merevebbĂ© tettĂ©k, sikerĂŒlt 16%-kal növelni a felfĂŒggesztĂ©s oldalirĂĄnyĂș, kerĂ©kdĆlĂ©st befolyĂĄsolĂł merevsĂ©gĂ©t. Az Ășj, finomĂtott geometria rĂ©vĂ©n 265/30 R19 Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat kaphatott a Type R, Ăgy könnyebben Ă©s biztonsĂĄgosabban hasznĂĄlhatĂł ki a megnövekedett motornyomatĂ©k.
SzintĂ©n tovĂĄbbfejlesztett vĂĄltozatban kerĂŒlt ĂĄt az elĆdmodellbĆl az adaptĂv lengĂ©scsillapĂtĂł-rendszer. Az Ășj vezĂ©rlĆprogram jĂłvoltĂĄbĂłl kisebb a bĂłlintĂĄsi Ă©s az oldaldĆlĂ©si hajlam.
TovĂĄbb javult a Civic â eddig is hĂresen kivĂĄlĂł â kanyarstabilitĂĄsa, ami nem meglepĆ, hiszen a karosszĂ©ria hĂĄtsĂł rĂ©szĂ©nek merevsĂ©ge 15%-kal nĆtt a kifutĂł nemzedĂ©khez kĂ©pest. A merevebb kocsitest Ă©rdekĂ©ben jelentĆsen növeltĂ©k a szerkezeti ragasztĂł hasznĂĄlatĂĄt a nyĂșlvĂĄnyok, illetve a lemezek illesztĂ©sĂ©nĂ©l. EgĂ©szen pontosan 3,8-szor több kötĆanyagot hasznĂĄlnak fel a gyĂĄrtĂĄshoz, mint eddig, egyebek mellett a tƱzfalnĂĄl, az ajtĂłnyĂlĂĄsoknĂĄl Ă©s a hĂĄtsĂł futĂłmƱ-bekötĂ©si pontoknĂĄl is nagy mennyisĂ©gben alkalmazzĂĄk.
A ragasztĂł hasznĂĄlata nemcsak a karosszĂ©riamerevsĂ©g szempontjĂĄbĂłl fontos, hanem a sĂșlycsökkentĂ©s miatt is. TĂ©rnyerĂ©se jĂłl mutatja, hogy a mĂ©rnökök mindent bevetettek a lehetĆ legkisebb tömeg elĂ©rĂ©se Ă©rdekĂ©ben. Az Ășj, alumĂnium motorhĂĄztetĆ 43%-kal könnyebb a korĂĄbban alkalmazott, acĂ©lbĂłl kĂ©szĂŒlĆ vĂĄltozatnĂĄl, a csomagtĂ©rajtĂł tömege pedig 20%-kal csökkent, ugyanis acĂ©l helyett immĂĄron mƱgyanta szolgĂĄl alapjĂĄul. A kis tömegƱ anyagokbĂłl Ă©s a tovĂĄbbfejlesztett nyĂșlvĂĄnyrendszerbĆl könnyƱ, ĂĄmde rendkĂvĂŒl merev karosszĂ©ria ĂĄll össze.
A biztonsĂĄgos Ă©s hatĂ©kony lassĂtĂĄsrĂłl frissĂtett Brembo fĂ©krendszer gondoskodik, amelyet Ășj fĂ©kcsövekkel Ă©s szintĂ©n Ășj, mechanikus fĆfĂ©khengerrel lĂĄttak el a szakemberek. Ezek gyorsabb hĆleadĂĄst tesznek lehetĆvĂ©, Ă©s nagyban hozzĂĄjĂĄrulnak az egyenletesen felĂ©pĂŒlĆ fĂ©khatĂĄshoz, valamint a fĂ©kerĆ könnyƱ, precĂz adagolhatĂłsĂĄgĂĄhoz. A kĂ©t rĂ©szbĆl összeĂĄllĂł, ĂșszóågyazĂĄsĂș tĂĄrcsĂĄk az elĆzĆ Type R-ben mĂĄr bizonyĂtottĂĄk, hogy milyen kivĂĄlĂł fĂ©kteljesĂtmĂ©nyt nyĂșjtanak, Ăgy az Ășj nemzedĂ©kbe is ĂĄtkerĂŒlhettek.
AddiktĂv kormĂĄnyzĂĄs
A Type R kormĂĄnymƱvĂ©nek kidolgozĂĄsakor mindent bevetettek a mĂ©rnökök, hogy a lehetĆ legkifinomultabban vezethetĆ lehessen az autĂł, a pilĂłtĂĄnak pedig csak a lehetĆ legkevesebb korrigĂĄlĂłmozdulatot kelljen tennie. Ezt a cĂ©lt szem elĆtt tartva szĂĄmos ponton mĂłdosĂtottak a rendszeren. A kormĂĄnyoszlopban ezentĂșl hĂłnolt, merevebb Ă©s nagyobb Ă©lettartamĂș csapĂĄgyak teljesĂtenek szolgĂĄlatot, Ă©s nagy merevsĂ©gƱ anyagbĂłl kĂ©szĂŒlnek a gömbfejek is. EmlĂtĂ©st Ă©rdemel az is, hogy a köztes rudazat csĂșszĂłrĂ©sze fogazĂĄst kapott, hogy mĂ©g hatĂĄrozottabb legyen a kapcsolĂłdĂĄs.
ĂtprogramoztĂĄk az elektronikus szervokormĂĄny vezĂ©rlĆegysĂ©gĂ©t is, Ăgy nagyobb ĂĄtmĂ©rĆjƱ, 60%-kal merevebb torziĂłs rĂ©sz kerĂŒlhetett a kormĂĄnyrĂșdba Ă©s nagyobb merevsĂ©gƱ kormĂĄny-összekötĆrudakat Ă©pĂthettek be. Ez utĂłbbiak rendkĂvĂŒl fontosak, hiszen merevsĂ©gĂŒknek köszönhetĆen nagy terhelĂ©snĂ©l sem hajlanak meg szĂĄmottevĆen, tehĂĄt a kerekek gyorsabban reagĂĄlnak a kormĂĄnymozdulatokra Ă©s pontosabb visszajelzĂ©seket kaphat a vezetĆ.
A szervomotor mƱködĂ©sĂ©t szabĂĄlyozĂł Motor Control Unit (MCU) azonos a Civic e:HEV-Ă©vel, de a szoftvert a Type R-re szabtĂĄk, hogy közĂ©pĂĄllĂĄsban Ă©s elfordĂtott helyzetben egyarĂĄnt gyorsabbak legyenek a kormĂĄnyreakciĂłk, Ă©s a teljes kormĂĄnyelfordulĂĄsi tartomĂĄnyban lineĂĄris Ă©rzetet nyĂșjtson a kormĂĄnymƱ.
TĂpusspecifikus Michelin abroncsok
Annak Ă©rdekĂ©ben, hogy a lehetĆ legnagyobb teljesĂtmĂ©nyt lehessen kihozni az elsĆkerĂ©k-hajtĂĄsĂș, orrmotoros jĂĄrmƱvekbĆl, a Honda Ă©s a Michelin közös munkĂĄba kezdett, s kidolgozott egy olyan abroncsalapanyag-keverĂ©ket, ami kĂ©pes elviselni az elsĆ kerekekre jutĂł rendkĂvĂŒli terhelĂ©st.
A legfĆbb cĂ©l az volt, hogy a köpeny igazĂĄn nagy erĆhatĂĄsoknĂĄl is stabil maradjon, valamint kĂ©pes legyen az Ăștra vinni a Type R teljesĂtmĂ©nyĂ©t Ă©s igazodjon a Honda kĂŒlönleges modelljĂ©nek karakterisztikĂĄjĂĄhoz. Ennek jegyĂ©ben 265 mm-re növeltĂ©k a futĂłfelĂŒlet szĂ©lessĂ©gĂ©t, Ă©s kĂŒlön-kĂŒlön alapanyagot ĂĄllĂtottak össze a mintĂĄzat minden egyes rĂ©szĂ©hez.
A Michelin szakemberei ĂĄltal kiötlött C3M gyĂĄrtĂĄsi folyamattal jelentĆs fejlĆdĂ©st sikerĂŒlt elĂ©rni a szĂĄraz felĂŒletƱ tapadĂĄst illetĆen, mĂ©ghozzĂĄ anĂ©lkĂŒl, hogy a nedves aszfalton nyĂșjtott teljesĂtmĂ©ny vagy az Ă©lettartam visszaesett volna.
Az Ășj abroncsok mĂĄsik Ă©rdekessĂ©ge, hogy a belsĆ Ă¶vszerkezet Ă©s a futĂłfelĂŒlet közötti tĂĄvolsĂĄg csökkent, az övek elhelyezĂ©se pedig a mintĂĄzathoz igazodik, Ăgy biztosabb az elmozdulĂĄsra kĂ©pes mintĂĄzati elemek tartĂĄsa.
Biztonsågos karosszériaszerkezet
A Civic Type R ultramodern karosszĂ©riaszerkezete megegyezik az alapkivitelĂ©vel. Ăj nyĂșlvĂĄnyai a frontĂĄlis, a rĂĄfutĂĄsos Ă©s az oldalirĂĄnyĂș ĂŒtközĂ©seknĂ©l egyarĂĄnt nagyobb vĂ©delmet garantĂĄlnak, Ăgy a passzĂv biztonsĂĄg jelentĆsen nĆtt.
Ezt csavarodĂĄsi Ă©s hajlĂtĂĄsi merevsĂ©get fokozĂł, összetett nyĂșlvĂĄnyrendszerrel Ă©rtĂ©k el a mĂ©rnökök, melynek rĂ©sze az autĂł orrĂĄban elhelyezett, erĆs, gyƱrƱ alakĂș vĂĄz is, ami a teljes elsĆ traktust jĂłval masszĂvabbĂĄ teszi. HasonlĂł gyƱrƱt figyelhetĂŒnk meg a hĂĄtsĂł rĂ©szen is, mĂ©ghozzĂĄ egy mĂĄsodlagos gyƱrƱvel, ami a hĂĄtsĂł kocsiszekrĂ©nyt futja körbe. Az elsĆ-hĂĄtsĂł gyƱrƱt rendkĂvĂŒli merevsĂ©gƱ, padlĂł alatt elhelyezett vĂĄzszerkezet köti össze, mĂ©ghozzĂĄ Ășn. tompaillesztĂ©ssel, a padlĂłlemez közĂ©prĂ©szĂ©n kialakĂtott alagĂștban. A merevebb kocsitest nemcsak a menetdinamikĂĄra van jĂł hatĂĄssal, hanem az NVH-Ă©rtĂ©kre (ti. zaj, vibrĂĄciĂł Ă©s nyerssĂ©g) is, Ă©s nagy elĆnye, hogy egy esetleges ĂŒtközĂ©s sorĂĄn kevĂ©sbĂ© gyƱrĆdik össze a padlĂłlemez.
Az Ășj nemzedĂ©knĂ©l megerĆsĂtettĂ©k az ajtĂłkat Ă©s a hĂĄtsĂł kerĂ©kjĂĄratokat, hogy a kocsitest ellenĂĄllĂłbb legyen az oldalirĂĄnyĂș ĂŒtközĂ©seknĂ©l, tovĂĄbbĂĄ fokoztĂĄk az elsĆ lökhĂĄrĂtĂłt tartĂł konzolok energiaelnyelĆ kĂ©pessĂ©gĂ©t, hogy csökkentsĂ©k a gyalogos tĂ©rd- Ă©s lĂĄbsĂ©rĂŒlĂ©s esĂ©lyĂ©t egy esetleges gĂĄzolĂĄsnĂĄl.
Az Ășj Civic Type R utasait immĂĄron 8 lĂ©gzsĂĄk vĂ©di, mivel az elsĆ, a hĂĄtsĂł Ă©s az oldalsĂł lĂ©gzsĂĄkok mellett elsĆ tĂ©rdlĂ©gzsĂĄkokat Ă©s is tartalmaz az alapĂĄr, sĆt a kĂ©t elsĆ ĂŒlĂ©s közĂ© is kerĂŒlt egy lĂ©gzsĂĄk.
Menetbiztonsågi eszközök
A vadonatĂșj Civic Type R a korszerƱ menetbiztonsĂĄgi eszközöket magĂĄban foglalĂł, kategĂłriaelsĆ kĂ©pessĂ©gekkel bĂŒszkĂ©lkedĆ Honda SENSINGâą csomagot is megkapta. Ezzel Ășjabb fontos lĂ©pĂ©st tett a Honda, s mĂ©g közelebb kerĂŒlt cĂ©ljĂĄhoz, hogy a Honda autĂłk Ă©s motorkerĂ©kpĂĄrok 2050-ben mĂĄr kĂ©pesek legyenek minden (!) halĂĄlos balesetet elkerĂŒlni.
Az Ășj Civicben bemutatott, ultrahangos Ă©rzĂ©kelĆk a hanghullĂĄmok visszaverĆdĂ©sĂ©t figyelik, Ăgy kĂ©pesek nem fĂ©mbĆl kĂ©szĂŒlt tĂĄrgyak, pĂ©ldĂĄul ĂŒvegek, falak Ă©szlelĂ©sĂ©re is. SzintĂ©n Ășj az elsĆ kamera, amelynek lencsĂ©je 100Ë-os lĂĄtĂłmezĆben figyeli az autĂł elĆtt zajlĂł esemĂ©nyeket, s mivel Ășj felismerĆszoftvert Ărtak hozzĂĄ, a gyalogosokat, az Ăștburkolati jeleket, az ĂștpĂĄlya szĂ©leit Ă©s a motorosokat-kerĂ©kpĂĄrosokat is könnyedĂ©n kĂ©pes azonosĂtani.
SzintĂ©n Ășj a nagy sebessĂ©gƱ felismerĂ©sĂ©rt Ă©s irĂĄnyĂtĂĄsĂ©rt felelĆs processzor, ezĂĄltal a Honda SENSINGâą sötĂ©tben Ă©s vilĂĄgosban egyarĂĄnt hamarabb Ă©s pontosabban azonosĂtja a tĂĄrgyakat Ă©s a gyalogosokat, mint a hagyomĂĄnyos, millimĂ©teres radarrendszerek.
A Honda SENSING⹠az alåbbi menetbiztonsågi eszközöket tartalmazza:
5. Honda Log R 2.0: teljesĂtmĂ©nyorientĂĄlt, valĂłs idejƱ adatgyƱjtĂ©s[1]
Az Ășj Civic Type R fejlesztĂ©sekor a fĆ cĂ©lkitƱzĂ©sek között szerepelt, hogy az elektronikai rendszer â könnyen Ă©rtelmezhetĆ formĂĄban megjelenĂtett â menetadatokkal segĂtse a pilĂłtĂĄt vezetĆi tudĂĄsĂĄnak fejlesztĂ©sĂ©ben közĂșton Ă©s versenypĂĄlyĂĄn. Ennek legfĆbb eszköze a megĂșjult Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs, ami most mĂĄr az infotainment rendszer szerves rĂ©sze, Ă©s vezetĂ©k nĂ©lkĂŒl is kĂ©pes kapcsolĂłdni az okostelefonokhoz, tehĂĄt egyszerƱ Ă©s stabil a kommunikĂĄciĂł. A friss szoftver egyebek mellett Ășj kĂ©pernyĆmĂłdokkal Ă©s grafikĂĄkkal segĂt a sofĆrnek teljesĂtmĂ©nyĂ©nek kiĂ©rtĂ©kelĂ©sĂ©ben, az adatokat pedig a telefon Ă©s az infotainment rendszer kĂ©pernyĆjĂ©n egyarĂĄnt kĂ©pes megjelenĂteni.
Az elemzĂ©s rendkĂvĂŒl pontos, ugyanis a rendszer folyamatosan kapja az informĂĄciĂłkat a jĂĄrmƱ szenzoraitĂłl, Ă©s a pontos dĂĄtummal, valamint idĆponttal egyĂŒtt tĂĄrolja el a kĂŒlönfĂ©le Ă©rtĂ©keket az adatbĂĄzisban. A Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs felhasznĂĄlĂłi TeljesĂtmĂ©nymonitor vagy PontozĂĄs ĂŒzemmĂłdot vĂĄlaszthatnak.
ElĆbbi 12-fĂ©le jĂĄrmƱinformĂĄciĂłt kĂ©pes a vezetĆ elĂ© tĂĄrni (pl. motor-, hƱtĆfolyadĂ©k- Ă©s olajhĆmĂ©rsĂ©klet, kormĂĄnyszög- Ă©s gĂĄzpedĂĄlĂĄllĂĄs, fĂ©kfolyadĂ©knyomĂĄs, sodrĂłdĂĄs mĂ©rtĂ©ke), s maga a pilĂłta döntheti el, hogy melyek legyenek ezek. Mindemellett azt is elĂĄrulja, hogy mikĂ©nt irĂĄnyĂtotta a vezetĆ az autĂłt Ă©s hogyan viselkedett a jĂĄrmƱ.
A Honda Log R 2.0 egyik ĂșjdonsĂĄga a digitĂĄlis abroncssĂșrlĂłdĂĄsi kör funkciĂł, azaz szĂł szerint kĂ©pet ad az abroncsok tapadĂĄsĂĄrĂłl. A rendszer kiszĂĄmolja Ă©s megmutatja, hogy az egyes gumiknĂĄl mekkora a tapadĂĄsi erĆ Ă©rhetĆ el az adott pillanatban, sĆt arrĂłl is tĂĄjĂ©koztatja a vezetĆt, hogy milyen nagysĂĄgĂș hossz- Ă©s oldalirĂĄnyĂș erĆk hatnak Ă©ppen a köpenyekre. A szĂĄmĂtĂĄsok alapjĂĄt a gyorsulĂĄs Ă©s az aktuĂĄlis abroncsterhelĂ©s adja, s termĂ©szetesen valĂłs idejƱek a kijelzĆn is megjelenĆ kalkulĂĄciĂłk.
A PontozĂĄsi funkciĂłt azĂ©rt alkottĂĄk meg, hogy a pilĂłtĂĄk utĂłlag kiĂ©rtĂ©kelhessĂ©k vezetĆi teljesĂtmĂ©nyĂŒket, s ezĂĄltal tovĂĄbb csiszolhassĂĄk tudĂĄsukat. E kĂŒlönleges alkalmazĂĄs tovĂĄbbi kĂ©t alfunkciĂłt foglal magĂĄban: az Automatikus pontozĂĄst Ă©s az AdatrögzĂtĂ©st. ElĆbbi közĂșton, hĂ©tköznapi helyzetekben Ă©rtĂ©keli a jĂĄrmƱvezetĆi teljesĂtmĂ©nyt, utĂłbbi pedig pĂĄlyĂĄn rögzĂti Ă©s analizĂĄlja az Ă©rtĂ©keket.
Az Automatikus pontozĂĄs mindig mƱködik, ha a Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs aktĂv. Figyeli, hogy a vezetĆ mikĂ©nt gyorsĂt, lassĂt, kanyarodik, illetve halad egyenesen, Ă©s mindegyiket kĂŒlön-kĂŒlön, majd egyĂŒttvĂ©ve is pontozza. A mĂ©rĂ©seket a Honda K+F központjĂĄnak adatbĂĄzisĂĄban szereplĆ referenciaĂ©rtĂ©kekkel vetik össze a szoftver algoritmusai, Ăgy valĂłban kĂ©pes igazĂĄn hasznos tanĂĄcsokkal szolgĂĄlni a sofĆrnek. Hogy a fejlĆdĂ©s nyomon követhetĆ legyen, a felhasznĂĄlĂł megfigyelheti, mikĂ©nt vĂĄltozott vezetĂ©si stĂlusa az idĆk sorĂĄn, s mely terĂŒleteken vĂĄlt jobbĂĄ. Az Automatikus pontozĂĄs a hĂ©tköznapi közlekedĂ©s sorĂĄn is segĂt kifinomultabbĂĄ Ă©s hatĂ©konyabbĂĄ tenni a jĂĄrmƱ kezelĂ©sĂ©t.
AdatrögzĂtĆ ĂŒzemmĂłdban a gyorsulĂĄsra, a fĂ©kezĂ©sre Ă©s a kanyarokban fellĂ©pĆ G-erĆre vonatkozĂł szĂĄmokat jegyzi fel a rendszer, mĂ©ghozzĂĄ a GPS biztosĂtotta helyadatokkal egyĂŒtt, Ăgy pontosan lĂĄthatĂł, hogy hol mikĂ©nt viselkedett az autĂł. A kiĂ©rtĂ©kelĂ©st szĂnkĂłdok is segĂtik, Ăgy a felhasznĂĄlĂł lĂĄthatja, hogy a pĂĄlya mely pontjain fĂ©kezett Ă©s lĂ©pett a gĂĄzra. TovĂĄbbi jĂł hĂr, hogy a GPS a start-, illetve cĂ©lvonalat is figyeli, a köridĆk pedig elmenthetĆek, Ăgy összehasonlĂthatĂłak egymĂĄssal, Ă©s a fejlĆdĂ©s is nyomon követhetĆ.
A visszajelzĂ©seket â az AdatrögzĂtĂ©s funkciĂł rĂ©szĂ©t kĂ©pezĆ â innovatĂv pontozĂĄsi rendszer biztosĂtja, ezek alapjĂĄn a pilĂłta lĂĄthatja, hogy mely terĂŒleteken van lehetĆsĂ©ge fejlĆdĂ©sre. Ha minden szempontbĂłl a maximumot nyĂșjtja, körönkĂ©nt 100 teljesĂtmĂ©nyalapĂș pontot szerezhet. A Honda K+F szakemberei ĂĄltal kidolgozott rendszer â elĆre meghatĂĄrozott szempontokat, illetve Ă©rtĂ©keket figyelembe vĂ©ve â C, B, A, S Ă©s S+ kategĂłriĂĄba sorolja a vezetĆt, valĂłdi, professzionĂĄlis segĂtsĂ©get nyĂșjtva a pilĂłtĂĄknak a tanulĂĄsban.
Ugyancsak a Type R Ă©s a pilĂłta versenypĂĄlyĂĄn nyĂșjtott teljesĂtmĂ©nyĂ©t hivatott fokozni a Honda Log R 2.0 stopperĂłrĂĄja, ami mĂ©ri, egyszersmind eltĂĄrolja a köridĆket. A VS ĂŒzemmĂłdot azĂ©rt hoztĂĄk lĂ©tre, hogy a vezetĆ Ă¶sszehasonlĂthassa az elmentett paramĂ©tereket Ă©s pĂĄlyarekordokat, hasznĂĄlatĂĄhoz termĂ©szetesen aktivĂĄlni kell az AdatrögzĂtĂ©s funkciĂłt.
Az Automatikus pontozĂĄs Ă©s az AdatrögzĂtĂ©s funkciĂł ĂĄltal gyƱjtött adatokat nemcsak a jĂĄrmƱ tĂĄrolĂłegysĂ©gĂ©be tölti fel a rendszer, hanem a központi szerverre is, ahol bĂĄrmikor elĂ©rhetĆek okostelefon, illetve a Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs segĂtsĂ©gĂ©vel. A Honda Log R 2.0 tovĂĄbbi ĂșjdonsĂĄga, hogy kĂ©pes az okostelefont fedĂ©lzeti kamerakĂ©nt hasznĂĄlni, sĆt a rögzĂtett adatokat tĂĄrsĂtja a felvĂ©telekhez, beleĂ©rtve a körök szĂĄmĂĄt, a köridĆket, az aktuĂĄlis sebessĂ©get Ă©s fordulatszĂĄmot, az abroncsok tapadĂĄsĂĄt Ă©s a nehĂ©zsĂ©gi erĆt. Mindezt egyszerƱ, letisztult, könnyen olvashatĂł Ă©s Ă©rtelmezhetĆ formĂĄban.
Az alkalmazĂĄs az App Store-bĂłl Ă©s a Google Play ĂĄruhĂĄzbĂłl szabadon letölthetĆ , Ăgy bĂĄrmikor elemezhetĆek az adatok, mĂ©g akkor is, ha a pilĂłta Ă©ppen tĂĄvol van autĂłjĂĄtĂłl.
6. SzemĂ©lyre szabhatĂł Type R-Ă©lmĂ©nyÂ
Hogy a Civic Type R nyĂșjtotta pĂĄratlan Ă©lmĂ©nyt â tapasztalattĂłl Ă©s felkĂ©szĂŒltsĂ©gtĆl fĂŒggetlenĂŒl â bĂĄrki ĂĄtĂ©lhesse, a Honda mĂ©g kifinomultabban hangolhatĂłvĂĄ tette az autĂł teljesĂtmĂ©nyĂ©t. A fĆ ĂŒzemmĂłdkapcsolĂłt a vĂĄltĂłkar mellett helyeztĂ©k el, ezzel a felhasznĂĄlĂłk hĂĄromfĂ©le konfigurĂĄciĂł közĂŒl vĂĄlaszthatnak: Comfort, Sport Ă©s Individual. Az ĂŒzemmĂłdok közötti vĂĄltĂĄssal lehetĆsĂ©ge nyĂlik a motor, a kormĂĄnymƱ, a felfĂŒggesztĂ©s, a kipufogĂłhang, a fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂł Ă©s a teljesĂtmĂ©nymĂ©rĆ mƱködĂ©sĂ©nek megvĂĄltoztatĂĄsĂĄra. A +R ĂŒzemmĂłd kĂŒlönĂĄllĂł gombot kapott, mĂ©ghozzĂĄ közvetlenĂŒl a fĆ ĂŒzemmĂłdkapcsolĂł felett.
A rendszer az adaptĂv lengĂ©scsillapĂtĂłk mƱködĂ©sĂ©t, a kormĂĄnyrĂĄsegĂtĂ©s mĂ©rtĂ©kĂ©t, a vĂĄltĂł kapcsolĂĄsi Ă©rzetĂ©t, a fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂłt Ă©s a gĂĄzreakciĂłkat is befolyĂĄsolja, a motor leĂĄllĂtĂĄsĂĄnĂĄl pedig megjegyzi az utolsĂł beĂĄllĂtĂĄst, tehĂĄt indĂtĂĄsnĂĄl nem kell ismĂ©t kivĂĄlasztani a megfelelĆ ĂŒzemmĂłdot.
A lĂĄgyabb csillapĂtĂĄst Ă©s finomabb kormĂĄnyreakciĂłkat felkĂnĂĄlĂł Comfort program a magasabb menetkomfort Ă©s az egyszerƱbb hĂ©tköznapi hasznĂĄlhatĂłsĂĄg Ă©rdekĂ©ben kerĂŒlt be a Civic Type R ĂŒzemmĂłdjai közĂ©, rossz minĆsĂ©gƱ utakon Ă©s hosszĂș autĂłpĂĄlya-szakaszok lekĂŒzdĂ©sĂ©nĂ©l is ideĂĄlis.
Sportba kapcsolva kivĂĄlĂł marad a menetkomfort, de gyorsabbĂĄ vĂĄlnak az autĂł reakciĂłi. Nem olyan lĂĄgy, mint a Comfort, Ă©s nem is olyan durva, mint a +R.
A leginkĂĄbb teljesĂtmĂ©nyorientĂĄlt, +R nĂ©vre keresztelt ĂŒzemmĂłd tovĂĄbbra is a pĂĄlyahasznĂĄlatot tĂĄmogatja, tehĂĄt mĂ©g gyorsabbak a gĂĄzreakciĂłk Ă©s mĂ©g sportosabb, precĂzebb irĂĄnyĂtĂĄst biztosĂt az AdaptĂv LengĂ©scsillapĂtĂł Rendszer. Mindez közvetlenebb Ă©s egyenletesebb kormĂĄny-, illetve teljesĂtmĂ©nyĂ©rzetet, azaz mĂ©g inkĂĄbb magĂĄval ragadĂł vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt jelent a gyakorlatban.
+R ĂŒzemmĂłdban a KipörgĂ©sgĂĄtlĂł Rendszer Ă©s a MenetstabilizĂĄlĂł Rendszer (VSA) teljesen kikapcsolhatĂł, Ăgy szabadon csĂșszhat, sodrĂłdhat az autĂł. Ehhez a pilĂłtĂĄnak nem kell mĂĄst tennie, csak öt mĂĄsodpercig nyomnia a VSA-gombot, ha a +R ĂŒzemmĂłd aktĂv.
Ilyenkor a digitĂĄlis mƱszeregysĂ©g is kĂŒlönleges Type R kĂ©pernyĆre vĂĄlt, ami a teljesĂtmĂ©ny adatokat helyezi elĆtĂ©rbe. A Civic Type R Ă©s a +R ĂŒzemmĂłd nyĂșjtotta Ă©lmĂ©nyt a motorhangfokozĂł rendszer teszi teljessĂ©.
A Comfort, a Sport Ă©s a +R ĂŒzemmĂłd mellett a legĂșjabb Civic Type R-nĂ©l Ășgynevezett Individual ĂŒzemmĂłd is aktivĂĄlhatĂł.
EnnĂ©l a vezetĆ maga ĂĄllĂthatja be a paramĂ©tereket sajĂĄt igĂ©nyeinek, valamint az idĆjĂĄrĂĄsi Ă©s Ăștviszonyoknak megfelelĆen. AktivĂĄlĂĄsĂĄra ugyanaz a kapcsolĂł ad lehetĆsĂ©get, amivel a gyĂĄri, elĆre programozott Comfort Ă©s Sport program is elĂ©rhetĆ. A vezetĆ maga szabĂĄlyozhatja a gĂĄzreakciĂłkat, a kormĂĄnyĂ©rzetet, a futĂłmƱ-karakterisztikĂĄt, a motorhangot, a teljesĂtmĂ©nymĂ©rĆt Ă©s a fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂłt, a beĂĄllĂtĂĄsokat pedig termĂ©szetesen el is mentheti.
7. HAC-E Eredeti Honda KiegĂ©szĂtĆkÂ
A vadonatĂșj, 2023-as Honda Civic Type R-hez szĂĄmos gyĂĄri tartozĂ©kot, illetve tartozĂ©kcsomagot kĂnĂĄl a Honda, amellyel mĂ©g teljesebbĂ© tehetĆ a modell. A vĂĄlasztĂ©k â az alacsony, szĂ©les Ă©s sportos megjelenĂ©shez passzolĂł â esztĂ©tikai kiegĂ©szĂtĆktĆl a hasznĂĄlati Ă©rtĂ©ket növelĆ, mindennapos hasznĂĄlatot megkönnyĂtĆ tartozĂ©kokig terjed.
Csomagok:
Carbon csomag
MĂ©g szebb, sportosabb Ă©s praktikusabb lehet a Type R, ha a kĂ©zzel kĂ©szĂtett, minden elemĂ©ben szĂ©nszĂĄlas hĂĄtsĂł lĂ©gterelĆt, a szĂ©nszĂĄlas közĂ©pkonzol-borĂtĂĄst Ă©s a szĂ©nszĂĄlas ajtĂłkĂĄrpitbetĂ©teket magĂĄban foglalĂł Carbon csomagot is megrendeli a vĂĄsĂĄrlĂł.Â
HangulatvilĂĄgĂtĂĄs csomag (piros)
A belsĆ Ă©s kĂŒlsĆ vilĂĄgĂtĂłelemeket tartalmazĂł HangulatvilĂĄgĂtĂĄs csomag egĂ©szen kĂŒlönleges megjelenĂ©ssel ruhĂĄzza fel Civic Type R-t. Piros fĂ©ny terĂti be az elsĆ lĂĄbteret Ă©s az elsĆ ĂŒlĂ©sek alatti rĂ©szt, mikĂ©nt a pohĂĄrtartĂłt, a közĂ©pkonzolt Ă©s az ajtĂłkĂĄrpitokat is vörös vilĂĄgĂtĂłelemek teszik lĂĄtvĂĄnyosabbĂĄ. A sportos, egyben nyugodt hangulatot teremtĆ belsĆ lĂĄmpĂĄk mellett ajtĂłkba Ă©pĂtett projektorok is szerepelnek a csomagban. Ezek fehĂ©r-piros Type R-logĂłt vetĂtenek a talajra, sötĂ©tben is garantĂĄlt tehĂĄt a kĂĄprĂĄzatos megjelenĂ©s Ă©s a biztonsĂĄgos beszĂĄllĂĄshoz szĂŒksĂ©ges fĂ©ny.
KĂŒlönĂĄllĂł kiegĂ©szĂtĆk:
TakarĂłponyva
Ez a teljes karosszĂ©riĂĄt befedĆ, kĂŒltĂ©ren is hasznĂĄlhatĂł takarĂłponyva megĂłvja a Type R-t az idĆjĂĄrĂĄs viszontagsĂĄgaitĂłl Ă©s az UV-sugĂĄrzĂĄstĂłl. HĂĄromrĂ©tegƱ, vĂzĂĄllĂł, egyben szellĆzĆ konstrukciĂłjĂĄnak köszönhetĆen praktikus Ă©s tartĂłs, nem mellesleg szĂ©p is, ugyanis Type R-logĂłval dĂszĂti a gyĂĄrtĂł. A puha tapintĂĄsĂș belsĆ rĂ©teg nem karcolja a karosszĂ©riĂĄt, a tĂpusspecifikus szabĂĄs pedig az alapfelszereltsĂ©gkĂ©nt kĂnĂĄlt Ă©s az opciĂłs lĂ©gterelĆ szĂĄrnnyal egyarĂĄnt kompatibilis.
Pirosan megvilĂĄgĂtott kĂŒszöbvĂ©dĆk
A fekete, szĂĄlcsiszolt, rozsdamentes acĂ©lbĂłl kĂ©szĂŒlĆ kĂŒszöbvĂ©dĆket pirosan vilĂĄgĂtĂł Type R-logĂłval dobtĂĄk fel a mĂ©rnökök. Ezek a borĂtĂĄsok megĂłvjĂĄk az ajtĂłkeret alsĂł rĂ©szĂ©t a karcolĂĄsoktĂłl Ă©s a horpadĂĄsoktĂłl. A csomag az elsĆ Ă©s a hĂĄtsĂł vĂ©dĆelemeket egyarĂĄnt magĂĄban foglalja.
Elegance szĆnyegek
A tartĂłs, kĂĄrpittal azonos szĂnƱ, piros szĆnyegek szĂ©lein piros, nubukbĆr szegĂ©s szalad körbe. TermĂ©szetesen az elsĆ Ă©s a hĂĄtsĂł sorba szĂĄnt darabokat is Type R-logĂł Ă©kesĂti, Ăgy tökĂ©letesen illenek a piros dĂszĂtĆelemekkel dekorĂĄlt beltĂ©rhez.
SzĂ©nszĂĄlas lĂ©gterelĆszĂĄrny
Az extrakĂ©nt rendelhetĆ, szĂ©nszĂĄlas hĂĄtsĂł szĂĄrnnyal a vĂ©gsĆkig fokozhatĂł a Type R extremitĂĄsa Ă©s egyedisĂ©ge. Nemcsak sportosabb formĂĄjĂș, mint az alapfelszereltsĂ©g rĂ©szekĂ©nt kĂnĂĄlt szpoiler, hanem szĂne is eltĂ©rĆ, ugyanis piros szĂnƱ szĂ©nszĂĄlakat szĆttek a szĂŒrkĂ©k közĂ©.
Szénszålas betét a középkonzolon
A közĂ©pkonzolra szĂĄnt, opcionĂĄlis karbonborĂtĂĄssal az utastĂ©r megjelenĂ©se is extrĂ©mebbĂ© tehetĆ, kĂŒlönöskĂ©ppen, hogy a Honda szakemberei piros szĂĄlakat szĆttek a szĂŒrkĂ©k közĂ©.
SzĂ©nszĂĄlas kĂŒszöbborĂtĂĄsok
A kĂ©zzel kĂ©szĂtett, Type R-logĂłval dĂszĂtett, szĂ©nszĂĄlas kĂŒszöbvĂ©dĆk megĂłvjĂĄk az ajtĂłkeret alsĂł rĂ©szĂ©t Ă©s mĂĄr az ajtĂłnyitĂĄs pillanatĂĄban mĂ©ly benyomĂĄst tesz a beltĂ©r a szemlĂ©lĆre.
Piros ajtĂłkĂĄrpit-vilĂĄgĂtĂĄs
A gyĂșjtĂĄs rĂĄadĂĄsakor az ajtĂłkĂĄrpitokat lĂĄgy, piros hangulatfĂ©ny vilĂĄgĂtja meg. A kilincsekben Ă©s a zsebekben elhelyezett vilĂĄgĂtĂłtestek sportosabb hangulatot teremtenek, Ă©s persze igen hasznosak is.
Piros hangulatvilĂĄgĂtĂĄs az elsĆ lĂĄbtereknĂ©l Ă©s az elsĆ ĂŒlĂ©sek alatt
Az ajtĂłzĂĄrak oldĂĄsĂĄt követĆen sportos, piros fĂ©nyĂĄrba borulnak az elsĆ lĂĄbterek Ă©s az elsĆ ĂŒlĂ©sek alatti rĂ©szek. Menet közben a fĂ©nyerĆssĂ©g felĂ©re csökken, hogy a vilĂĄgĂtĂĄs ne zavarja a vezetĆt.
Piros pohĂĄrtartĂł- Ă©s közĂ©pkonzol-vilĂĄgĂtĂĄs
Amint a gyĂșjtĂĄs Ă©s a fĂ©nyszĂłrĂł bekapcsol, sportos, mĂ©gis nyugtatĂł, piros hangulatfĂ©ny vilĂĄgĂtja meg a pohĂĄrtartĂłk aljĂĄt Ă©s a közĂ©pkonzolon kialakĂtott tĂĄrolĂłrekeszt.
 Type R-logĂłt vetĂtĆ projektorlĂĄmpa
Az elsĆ ajtĂłk aljĂĄba integrĂĄlt, extrakĂ©nt rendelhetĆ projektoros lĂĄmpĂĄk piros-fehĂ©r Type R-logĂłt vetĂtenek a talajra, Ăgy mĂ©g ĂŒtĆsebb a Type R megjelenĂ©se Ă©s könnyebb, biztonsĂĄgosabb a beszĂĄllĂĄs sötĂ©tben.