HondaNet

HONDA CIVIC TYPE R

Tartalom 

  1. Bevezetés: 25 év a nagy teljesítményƱ hot hatchek bƱvöletében
  2. ErƑteljes, aerodinamikailag hatĂ©kony formaterv
  3. VezetƑközpontĂș utastĂ©r- Ă©s mƱszerfal-kialakĂ­tĂĄs
  4. A Civic Type R tervezési folyamata
  5. Honda Log R: teljesítményorientålt, valós idejƱ adatgyƱjtés és -feldolgozås
  6.  6. Személyre szabható Type R-élmény 
  7. HAC-E Eredeti Honda KiegĂ©szĂ­tƑk 

1. Bevezetés: 25 év a nagy teljesítményƱ hot hatchek bƱvöletében 

  • TovĂĄbb nƑtt a teljesĂ­tmĂ©ny, ez minden idƑk legerƑsebb VTEC Turbo motorja a Type R-ek törtĂ©netĂ©ben
  • A teljesĂ­tmĂ©nyorientĂĄlt fejlesztĂ©seknek köszönhetƑen semmihez nem foghatĂł vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt nyĂșjt az Ășj Civic Type R
  • Nem csak szĂ©p a karosszĂ©ria, hanem hatĂ©kony is, Ă­gy a teljesĂ­tmĂ©ny fokozĂĄsĂĄhoz Ă©s az esztĂ©tikai Ă©lmĂ©nyhez egyarĂĄnt hozzĂĄjĂĄrul
  • A Honda Civic Type R mĂĄr megdöntötte az elsƑkerĂ©k-hajtĂĄsĂș szĂ©riaautĂłk suzukai körrekordjĂĄt

VilĂĄgszerte ismert, hogy idĂ©n ĂŒnnepli a Honda az ikonikus Civic 50. szĂŒletĂ©snapjĂĄt Ă©s a Type R sorozat bevezetĂ©sĂ©nek 25. Ă©vfordulĂłjĂĄt a most debĂŒtĂĄlĂł csĂșcsteljesĂ­tmĂ©nyƱ ferdehĂĄtĂșval. Az Ășj generĂĄciĂłjĂș Civic Type R megalkotĂĄsakor arra törekedtek a Honda mĂ©rnökei, hogy minden eddiginĂ©l ĂĄtĂŒtƑbb vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt nyĂșjtson, ugyanakkor megƑrizze az elƑdmodellek legjobb tulajdonsĂĄgait Ă©s az versenyzĂ©s szellemisĂ©gĂ©t.

A 11. generĂĄciĂłjĂș Honda Civic fejlesztĂ©sekor a dinamika, a dizĂĄjn Ă©s a vezetƑközpontĂș megközelĂ­tĂ©st alkalmaztĂĄk, melynek eredmĂ©nyekĂ©nt tovĂĄbb javultak a menetteljesĂ­tmĂ©ny, mĂ©g szebb lett a karosszĂ©ria Ă©s a hasznĂĄlati Ă©rtĂ©k is tovĂĄbb nƑtt, de a Type R megalkotĂĄsakor mindezeken finomĂ­tottak Ennek köszönhetƑ ĂșjdonsĂĄg pĂ©ldĂĄul a motorhĂĄztetƑn elhelyezett lĂ©gbeömlƑ, valamint a hĂĄtsĂł lökhĂĄrĂ­tĂłn megfigyelhetƑ diffĂșzor, aminek szĂĄmos elƑnye van a lĂ©gĂĄramlĂĄsra nĂ©zve Ă©s a sportos sziluettnek is szerves rĂ©sze. A Civic Type R alacsonyabb Ă©s szĂ©lesebb, mint az Civic alapmodell, az Ășj hĂĄtsĂł lĂ©gterelƑ szĂĄrny pedig – az elnyĂșjtott tetƑvonallal egyetemben – az aerodinamikai teljesĂ­tmĂ©nyhez Ă©s az erƑtƑl duzzadĂł megjelenĂ©shez hivatott hozzĂĄjĂĄrulni.

A kis tömegƱ alkatrĂ©szeknek Ă©s a megnövelt erejƱ, 2.0 literes, nĂ©gyhengeres, benzinmotornak köszönhetƑen az Ășj Civic Type R bĂŒszkĂ©lkedhet kategĂłriĂĄjĂĄnak egyik legkedvezƑbb teljesĂ­tmĂ©ny/tömeg arĂĄnyĂĄval, s egyebek mellett olyan csemegĂ©kkel kĂ©nyezteti a vezetƑt, mint az ĂĄtdolgozott fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂł rendszer, ami gĂĄzfröccsöt ad a visszavĂĄltĂĄsoknĂĄl, ezzel is fokozva a teljesĂ­tmĂ©nyt Ă©s a vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt.

A Type R beltere ugyancsak kĂĄprĂĄzatos. A piros dĂ­szĂ­tƑelemek, a könnyƱ sportĂŒlĂ©sek Ă©s a vezetƑközpontĂș kezelƑszervek lĂĄtvĂĄnya mĂĄr elsƑ lĂĄtĂĄsra is egyĂ©rtermƱvĂ© teszik, hogy egy nagy teljesĂ­tmĂ©nyƱ Honda modell-lel ĂĄllunk szemben. Az igencsak hasznos elƑre programozott vezetĂ©si mĂłdok mellett megjelent az Ășj EgyĂ©ni (Individual) ĂŒzemmĂłd mely lehetƑsĂ©get ad a jĂĄrmƱ karakterisztikĂĄjĂĄnak megvĂĄltoztatĂĄsĂĄra, Ă­gy többek között a gĂĄzreakciĂłk Ă©s kormĂĄnyvisszajelzĂ©sek is szemĂ©lyre szabhatĂłak. RĂĄadĂĄskĂ©nt ĂĄttervezett, frissĂ­tett Honda Log R adatrögzĂ­tƑ Ă©s -feldolgozĂł rendszer tĂĄmogatja a pilĂłtĂĄt vezetƑi tudĂĄsĂĄnak fejlesztĂ©sĂ©ben, mĂ©ghozzĂĄ innovatĂ­v pontozĂĄsi rendszer rĂ©vĂ©n.

MikĂ©nt a korĂĄbbi Type R modellek, az Ășjonc is megkapta a Honda hĂ­res karmazsinvörös H betƱjĂ©t, amit a mĂĄrka sikert sikerre halmozĂł versenygĂ©pei ihlettek. Pontosan ilyen jelzĂ©s volt az RA272-es kĂłddal jelölt Formula-1-es autĂłn is, amellyel – az 1965-ös MexikĂłi Grand Prix-n – elƑször nyert F1-futamot a japĂĄn cĂ©g. A Honda tovĂĄbbra is arra törekszik az autĂłsportban, hogy feszegesse a teljesĂ­tmĂ©ny hatĂĄrait, errƑl ĂĄrulkodik, hogy a Honda Civic Type R legutĂłbbi nemzedĂ©ke minden eddigi fronthajtĂĄsĂș autĂłnĂĄl gyorsabbnak bizonyult a vilĂĄghĂ­rƱ Suzuka Circuit versenypĂĄlyĂĄn.

2. ErƑteljes, aerodinamikailag hatĂ©kony formaterv

  • A kocsitesten vĂ©grehajtott vĂĄltoztatĂĄsok mĂ©g hatĂ©konyabbĂĄ tettĂ©k az autĂłt aerodinamikai szempontbĂłl
  • A szĂ©lesebb nyomtĂĄv Ă©s a szĂ©lesebb kerĂ©kjĂĄrati Ă­v sportosabb, erƑteljesebb kisugĂĄrzĂĄssal ruhĂĄzza fel a modellt
  • Az Ășj, elegĂĄns hĂĄtsĂł lĂ©gterelƑ szĂĄrny nagyobb leszorĂ­tĂłerƑt generĂĄl
  • A fĂ©nyezĂ©sek vĂĄlasztĂ©kĂĄban az alĂĄbbi szĂ­nek szerepelnek: Championship White, Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black Ă©s Sonic Grey Pearls

Sokat elĂĄrul a vadonatĂșj Civic Type R-rƑl, hogy a vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt, az aerodinamikai teljesĂ­tmĂ©nyt Ă©s a megnövelt leszorĂ­tĂłerƑt közĂ©ppontba helyezƑ fejlesztĂ©si projekt az „Ultimate Sports 2.0” nevet kapta. A letisztult, egyszersmind stĂ­lusos vonalak agresszĂ­vabb kiĂĄllĂĄst szavatolnak, ugyanakkor lĂĄtvĂĄnyosabbĂĄ is teszik a kocsit, mĂ©ghozzĂĄ annak gyors, dinamikus, sebessĂ©gmĂĄmort okozĂł mivoltĂĄt kihangsĂșlyozva.

A Civic Type R 8 mm-rel alacsonyabb Ă©s 90 mm-rel szĂ©lesebb, mint a Civic e:HEV, a korĂĄbbi generĂĄciĂłnĂĄl pedig 13 mm-rel kerĂŒlt lejjebb Ă©s 15 mm-rel  vĂĄlt terebĂ©lyesebbĂ©. A markĂĄns, erƑt sugĂĄrzĂł kerĂ©kjĂĄratokat Ășjonnan fejlesztett, kis tömegƱ, nagy merevsĂ©gƱ, 19″-os, matt fekete felnik töltik ki, melyekre tĂ­pusspecifikus anyag-összetĂ©telƱ, 265/30 R19 mĂ©retƱ Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat szerelnek.

A gondosan kidolgozott karosszĂ©riafelĂŒleteknek egytƑl egyig rendkĂ­vĂŒl fontos szerepe van, ami nem meglepƑ, hiszen az Ășj Civic Type R kĂ©szĂ­tĂ©sĂ©ben a Honda nemzetközi motorsport-hĂĄlĂłzatĂĄnak legnevesebb tagjai vĂĄllaltak szerepet, közöttĂŒk a WTCR-ben tĂ©nykedƑ J.A.S. Motorsport Ă©s a Super GT sorozatban kĂŒzdƑ HRD Sakura szakemberei. MunkĂĄjuk sorĂĄn kĂŒlönösen nagy figyelmet fordĂ­tottak a lĂ©gellenĂĄllĂĄs mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©re, ezĂ©rt a Computational Fluid Dynamics (CFD, magyarul: szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pes folyadĂ©kdinamika) elƑnyeit is kihasznĂĄltĂĄk. Az eredmĂ©ny magĂĄĂ©rt beszĂ©l: az Ășjonc sokkal kisebb lĂ©gellenĂĄllĂĄsi egyĂŒtthatĂłval dicsekedhet, mint az elƑzƑ Civic Type R, Ă©s csökkent a nyomĂĄs az autĂł felett, illetve körĂŒl.

ÁtterveztĂ©k az elsƑ lökhĂĄrĂ­tĂłt is, a kerekek mögĂ© pedig mĂ©retes levegƑcsatornĂĄk kerĂŒltek, amelyek segĂ­tenek a kerĂ©kdobokban felĂ©pĂŒlƑ nyomĂĄs csökkentĂ©sĂ©ben. Az innen kiĂĄramlĂł levegƑ a kĂŒszöbök mentĂ©n szalad vĂ©gig, majd a hĂĄtsĂł sĂĄrvĂ©dƑív elƑtt, egy aprĂł, kĂŒszöbök vĂ©gĂ©re szerelt szpoiler tereli el a karosszĂ©riĂĄtĂłl, illetve a hĂĄtsĂł kerekek irĂĄnyĂĄbĂłl.

Ezek a karosszĂ©riaelemek szorosan „egyĂŒttmƱködnek” a szĂ©les hĂĄtsĂł sĂĄrvĂ©dƑkkel, amelyeket teljesen a karosszĂ©riĂĄba integrĂĄltak, hogy mĂ©g kifinomultabb, illetve letisztultabb legyen az összhatĂĄs, Ă©s hĂĄtul is optimĂĄlis legyen a lĂ©gĂĄramlĂĄs. Az Ășj sĂĄrvĂ©dƑformĂĄval megszƱntek a korĂĄbbi Civic Type R-nemzedĂ©k hĂĄtsĂł ajtajĂĄnĂĄl megfigyelhetƑ nyomĂĄsvĂĄltozĂĄsok, s mivel a lĂ©gterelƑ szĂĄrnyat, valamint a diffĂșzort egyarĂĄnt mĂłdosĂ­tottĂĄk, Ă­gy egyenletesebbĂ© vĂĄlt a lĂ©gĂĄramlĂĄs.

A tagolatlan, letisztult elsƑ lökhĂĄrĂ­tĂł a Civic e:HEV stĂ­lusĂĄban fogant, ĂĄm annĂĄl sokkal sportosabb, cĂ©ltudatosabb benyomĂĄst kelt. Ebben a megnövelt szĂ©lessĂ©gƱ Ă©s magassĂĄgĂș alsĂł lĂ©gterelƑ is szerepet jĂĄtszik, azon tĂșlmenƑen, hogy hatĂ©konyabb hƱtĂ©st biztosĂ­t a szintĂ©n megnövelt mĂ©retƱ töltƑlevegƑ-hƱtƑnek Ă©s az elsƑ fĂ©keknek. Maga a nyĂ­lĂĄs 10%-kal nagyobb, mint a kifutĂł nemzedĂ©knĂ©l, ami azzal jĂĄr, hogy a Type R-en mĂĄr nem fĂ©rtek el a Civic e:HEV ködfĂ©nyszĂłrĂłi a hĂĄzzal. HelyĂŒket stĂ­lusos, karcsĂș, fĂŒggƑleges lĂ©gbeömlƑk vettĂ©k ĂĄt, melyek az elsƑ fĂ©kekre irĂĄnyĂ­tjĂĄk a levegƑt, s persze szĂ©lesebbnek lĂĄttatjĂĄk az autĂłt.

A 2.0 literes VTEC Turbo motor hƑcserĂ©jĂ©t szĂĄmos egyĂ©b mƱszaki megoldĂĄs segĂ­ti, ilyen pĂ©ldĂĄul az alumĂ­nium motorhĂĄztetƑn vĂĄgott nyĂ­lĂĄs, ami a lökhĂĄrĂ­tĂłn kialakĂ­tott lĂ©gbeömlƑvel közösen igyekszik csökkenteni a motor hƑmĂ©rsĂ©kletĂ©t nagy terhelĂ©snĂ©l, nem mellesleg az elsƑ tengelyre hatĂł leszorĂ­tĂłerƑt is magasabb szintre emeli.

HĂĄtul az Ășj diffĂșzor Ă©s az ĂĄtrajzolt lĂ©gterelƑ szĂĄrny gondoskodik a megfelelƑ leszorĂ­tĂłerƑrƑl, valamint a lĂ©gellenĂĄllĂĄs csökkentĂ©sĂ©rƑl. Az Ășj, öntött alumĂ­niumkonzollal rögzĂ­tett, tovĂĄbbfejlesztett szpoiler alacsonyabb Ă©s szĂ©lesebb a korĂĄbbi lĂ©gterelƑnĂ©l, Ă­gy az Ășj tetƑvonalhoz is jobban illik. Maga a lĂ©gterelƑ lapĂĄt kevĂ©sbĂ© ĂĄll meredeken, mint korĂĄbban, Ă­gy kisebb lett a lĂ©gellenĂĄllĂĄs, a leszorĂ­tĂłerƑ azonban nƑtt. Az Ășj, mƱgyanta alapĂș csomagtĂ©rajtĂł alkalmazĂĄsĂĄval lehetƑsĂ©g nyĂ­lt a szĂĄrny magasabbra helyezĂ©sĂ©re, Ă­gy kevĂ©sbĂ© akadĂĄlyozza a kilĂĄtĂĄst az autĂłbĂłl Ă©s jobban igazodhat a hĂĄtsĂł ablak felsƑ vonalĂĄhoz.

A kis tömegƱ, 19”-os, könnyƱfĂ©m kerekeket szintĂ©n optimalizĂĄltĂĄk, hogy teljesen kiaknĂĄzhatĂł legyen a 265/30 R19 mĂ©retƱ Michelin abroncsok tapadĂĄsa. A kovĂĄcsolt, „kifordĂ­tott” konstrukciĂłjĂș kerekek a kifutĂł Type R nemzedĂ©k Limited Edition vĂĄltozatĂĄnĂĄl hasznĂĄlt, egy sĂ­kban futĂł, „kifordĂ­tott” felniken alapszanak, Ă©s Ășgy terveztĂ©k Ƒket, hogy a lehetƑ legmerevebbek legyenek. KimagaslĂł kĂ©pessĂ©geikrƑl ĂĄrulkodik, hogy javĂ­tjĂĄk a kezelhetƑsĂ©get, ugyanis kanyarodĂĄsnĂĄl ĂĄllandĂł nyomĂĄst garantĂĄlnak az abroncsok belsƑ vĂĄllĂĄnĂĄl. Az mĂĄr csak hab a tortĂĄn, hogy nagyobbnak lĂĄtszanak, mint amekkorĂĄk, Ă­gy mĂ©g sportosabb az összhatĂĄs.

A modell sportos jellemĂ©t kidomborĂ­tandĂł, minden fƑbb teljesĂ­tmĂ©nyt növelƑ kĂŒlsƑ alkatrĂ©sz magasfĂ©nyƱ fekete bevonatot kap, beleĂ©rtve a hƱtƑrĂĄcsot, a diffĂșzort Ă©s a hĂĄtsĂł szĂĄrny lĂ©gterelƑjĂ©t is. A fĂ©nyezĂ©sek palettĂĄjĂĄn megannyi vonzĂł szĂ­n szerepel, ami a modell sportos öröksĂ©ge elƑtt tiszteleg. A vĂĄsĂĄrlĂłk Championship White, Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black Ă©s Sonic Grey Pearls tĂłnust vĂĄlaszthatnak.

3. VezetƑközpontĂș utastĂ©r- Ă©s mƱszerfal-kialakĂ­tĂĄs

  • A teljesĂ­tmĂ©nyorientĂĄlt vezetƑi környezet segĂ­ti a koncentrĂĄciĂłt Ă©s szorosabb kapcsolatot teremt a vezetƑ Ă©s az autĂł között
  • Az alacsonyra helyezett, kis tömegƱ sportĂŒlĂ©sek biztosan tĂĄmasztjĂĄk meg a testet, ugyanakkor rendkĂ­vĂŒl kĂ©nyelmesek
  • A Type R-hagyomĂĄnyhoz hƱen a kĂĄrpitokon Ă©s az elsƑ ĂŒlĂ©seken egyarĂĄnt megjelennek a jellegzetes piros dĂ­szĂ­tƑelemek
  • A tĂ­pusspecifikus grafikus kijelzƑ a menetteljesĂ­tmĂ©nnyel kapcsolatos adatokat elƑtĂ©rbe helyezve jelenĂ­ti meg az informĂĄciĂłkat

AkĂĄrcsak a korĂĄbbi modellek, az Ășj Civic Type R is arra szĂŒletett, hogy maximĂĄlis Ă©lvezetet nyĂșjtson, Ă©s ezt mĂĄr azonnal Ă©rezheti a vezetƑ, amint kinyitja a kocsi ajtajĂĄt. PĂĄlyaorientĂĄlt szemĂ©lyisĂ©ge dacĂĄra az Ășj Civic Type R elkĂ©pesztƑen kĂ©nyelmes, hiszen a lehengerlƑ komforttal, praktikummal Ă©s mindennapos hasznĂĄlhatĂłsĂĄggal bĂŒszkĂ©lkedƑ  szĂ©ria Civic adja alapjait.

A vezetƑ 8 mm-rel alacsonyabban ĂŒl, mint az elƑdmodellben Ă©s a 11. generĂĄciĂłs Civicben, Ă­gy mĂ©g inkĂĄbb sportautĂłs Ă©rzetĂ©t kelti. Ezek a kis tömegƱ elsƑ ĂŒlĂ©sek biztosan tartjĂĄk a derekat, Ă©s Ășgy ĂĄltalĂĄban a testet, tehĂĄt rövid Ă©s hosszĂș tĂĄvokon egyarĂĄnt kĂ©nyelmes az autĂł, s könnyebb precĂ­zen irĂĄnyĂ­tani nagy tempĂłnĂĄl. TovĂĄbbi elƑnye, hogy a vezetƑ könnyedĂ©n megtalĂĄlhatja az termĂ©szetes vezetĂ©si pozĂ­ciĂłjĂĄt  és, fƑleg a forszĂ­rozott kanyarokban, olyan Ă©rzĂ©se lehet, mintha a közvetlenĂŒl csatlakozna az autĂłhoz.

Azzal, hogy a csĂ­pƑpont közelebb kerĂŒlt a talajhoz, a testet ĂĄtölelƑ ĂŒlĂ©sek mĂ©g nagyobb Ă©lmĂ©nyt garantĂĄlnak, kĂŒlönöskĂ©pp, hogy a mƱszerfal is egĂ©szen kĂŒlönleges. A teljes utastĂ©r Ășgy Ă©pĂŒl fel, hogy a vezetƑ a lehetƑ legmagasabb szinten összpontosĂ­thasson az irĂĄnyĂ­tĂĄsra Ă©s az Ăștra nagy sebessĂ©gnĂ©l. Minden fontos kezelƑszerv könnyen elĂ©rhetƑ Ă©s hasznĂĄlhatĂł, a mƱszerek pedig Ășgy jelenĂ­tik meg az informĂĄciĂłkat, hogy a legfontosabb adatok mindig szem elƑtt legyenek.

BĂĄr az ĂŒlĂ©s alacsonyabbra kerĂŒlt, a vezetƑ lĂĄtĂłmezeje jelentƑsen nƑtt a korĂĄbbi Civic Type R-hez mĂ©rten. RemekĂŒl lĂĄtni a motorhĂĄztetƑ sarkait, ugyanakkor az A-oszlopok Ă©s a kĂŒlsƑ tĂŒkrök mögötti holtteret is minimalizĂĄltĂĄk, nagyban megkönnyĂ­tve a pilĂłta dolgĂĄt közĂșton Ă©s versenypĂĄlyĂĄn. Hogy semmi ne vonja el a sofƑr figyelmĂ©t, minimĂĄlisra csökkentettĂ©k lĂĄtĂłmezejĂ©ben a csillogĂł, fĂ©nyvisszaverƑ felĂŒlteteket. Hogy hĂĄtra tekintve is tökĂ©letesen kilĂĄthasson, ĂĄtformĂĄltĂĄk a csomagtĂ©rajtĂłra szerelt lĂ©gterelƑ szĂĄrnyat, Ă©s Ășgy rajzoltĂĄk meg a karosszĂ©ria vĂĄllvonalĂĄt, hogy mĂ©g könnyebb legyen a tĂĄjĂ©kozĂłdĂĄs, illetve a jĂĄrmƱ környezetĂ©nek ĂĄttekintĂ©se a kĂŒlsƑ tĂŒkrök segĂ­tsĂ©gĂ©vel.

A drĂĄmai összhatĂĄs Ă©rdekĂ©ben az elmĂșlt Ă©vtizedekben sok extrĂ©m Honda kapott mĂ©ly piros dĂ­szĂ­tƑelemeket. Nincs ez mĂĄskĂ©nt most sem – az Ășj Civic Type R lĂ©legzetelĂĄllĂ­tĂł jelensĂ©g. Az elsƑ ĂŒlĂ©sek nagy tapadĂĄsĂș, velĂșr hatĂĄsĂș, Ă©lĂ©nk szĂ­nƱ kĂĄrpitot kaptak, mĂ­g hĂĄtul azonos anyagbĂłl kĂ©szĂŒlƑ, ĂĄmde fekete borĂ­tĂĄst alkalmaztak az alkotĂłk, melynek piros cĂ©rnĂĄval varrt öltĂ©ssorokkal adtak kontrasztot. Az Ășj, speciĂĄlis kĂĄrpitoknak köszönhetƑen az utasok testĂ©t is erƑsen fogjĂĄk az ĂŒlĂ©sek, nem csĂșszkĂĄlnak jobbra-balra nagy tempĂłjĂș autĂłzĂĄsnĂĄl. Vörösek a belsƑ kĂĄrpitozĂĄs dĂ­szcsĂ­kjai is, akĂĄrcsak a szƑnyegek Ă©s Ă©ppoly nagy hatĂĄst vĂĄltanak ki, mint a korĂĄbbi Type R modellek esetĂ©ben.

SzintĂșgy megmaradt az autĂłk sorozatszĂĄmĂĄval ellĂĄtott, egyedi tĂĄblĂĄcska, ĂĄm ezĂșttal nem a közĂ©pkonzolon helyeztĂ©k el a mĂ©rnökök, hanem a mƱszerfalra kerĂŒlt, ezzel is kiemelve a Type R-Ă©lmĂ©ny exkluzĂ­v mivoltĂĄt. Mindemellett olyan kivĂĄlĂł minƑsĂ©gƱ Ă©s mutatĂłs rĂ©szletmegoldĂĄsokkal talĂĄlkozhat a szem az utastĂ©rben, mint az eredeti alumĂ­nium konzol vagy a lĂ©gbeömlƑk polarizĂĄlt, Gun Metal szĂ­nƱ kerete. Ezek a prĂ©mium minƑsĂ©gĂ©rzethez Ă©s a zavarĂł, fĂ©nyvisszaverƑ felĂŒletek csökkentĂ©sĂ©hez egyarĂĄnt hozzĂĄjĂĄrulnak.

Az alapkivitelnĂ©l alkalmazott, digitĂĄlis mƱszeregysĂ©get is tovĂĄbb finomĂ­tottĂĄk, hogy igazodjon a Type R kĂŒldetĂ©sĂ©hez, de megmaradt az egyszerƱ, kĂ©tmƱszeres megjelenĂ­tĂ©si mĂłd is a Comfort Ă©s a Sport menetĂŒzemmĂłdhoz. A Type R-specifikus grafikus felĂŒlet a +R ĂŒzemmĂłd aktivĂĄlĂĄsĂĄval hĂ­vhatĂł elƑ, ilyenkor csak a legfontosabb, versenypĂĄlya-hasznĂĄlatnĂĄl Ă©rdekes informĂĄciĂłk jelennek meg. A digitĂĄlis kĂ©pernyƑ teljes szĂ©lessĂ©gĂ©t kitöltƑ fordulatszĂĄmmĂ©rƑ a felsƑ rĂ©szre kerĂŒlt, mĂ­g a menetadatokat Ă©s a jĂĄrmƱvel kapcsolatos legfontosabb informĂĄciĂłkat (pl. motorhƑmĂ©rsĂ©klet, köridƑ,nehĂ©zsĂ©gi erƑ) a monitor alsĂł rĂ©szĂ©n jelenĂ­ti meg a rendszer. A most bemutatkozĂł Individual (felhasznĂĄlĂł) ĂŒzemmĂłd lehetƑsĂ©get ad a felhasznĂĄlĂłnak, hogy Ășgy rendezze el az adatokat, ahogyan Ƒ szeretnĂ©.

4. A Civic Type R tervezési folyamata 

  • Minden idƑk legerƑsebb VTEC Turbo motorjĂĄnak köszönhetƑen a teljesĂ­tmĂ©ny tovĂĄbb nƑtt
  • OptimalizĂĄlt, hatfokozatĂș, kĂ©zi kapcsolĂĄsĂș vĂĄltĂł, ĂĄttervezett fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂł rendszerrel
  • TovĂĄbbfejlesztett futĂłmƱ a mĂ©g jobb kezelhetƑsĂ©gĂ©rt Ă©s menetkomfortĂ©rt
  • A Civic e:HEV-nĂ©l alkalmazott karosszĂ©riaszerkezet Ă©s elektronikai csomag elsƑrangĂș ĂŒtközĂ©svĂ©delmet garantĂĄl

A vadonatĂșj Civic Type R folytatja az ikonikus Type R modellek hagyomĂĄnyait, azaz mĂ©g magasabbra emeli a mĂ©rcĂ©t az elsƑkerĂ©k-hajtĂĄsĂș sportautĂłk mezƑnyĂ©ben. A legĂșjabb generĂĄciĂł a kifutĂł modell minden erĂ©nyĂ©t magĂĄĂ©nak tudhatja, de az Ășj, kis tömegƱ alapanyagoknak, a megnövelt csĂșcsteljesĂ­tmĂ©nynek Ă©s a tovĂĄbb javĂ­tott menetdinamikĂĄnak köszönhetƑen sok tekintetben felĂŒlmĂșlja elƑdjĂ©t, azaz mĂ©g gyorsabb Ă©s fordulĂ©konyabb, mĂ©g inkĂĄbb fĂŒggƑsĂ©get okoz.

Minden idƑk legerƑsebb VTEC Turbo motorja

A Civic Type R modelleket mindig is az erƑs, közvetlen, nagy fordulatszĂĄmra pörgethetƑ motorok miatt kedveltĂ©k a tulajdonosok, Ă­gy van ez a sorozat 1997-es bemutatkozĂĄsa Ăłta. Ez a hozzĂĄĂĄllĂĄs tette közkedvelttĂ© a Civic Type R-t az elmĂșlt 25 Ă©vben, s ez viszi majd sikerre a legĂșjabb kivitelt is – egy vĂ©rbeli sportkocsi a vezetĂ©s szerelmeseinek.

A Civic Type R-t tovĂĄbbra is nĂ©gyhengeres, turbĂłfeltöltĂ©sƱ, 2,0 literes VTEC erƑforrĂĄs hajtja, de mĂ©g fejlettebb, kifinomultabb formĂĄban kerĂŒl az autĂłba, mĂ©ghozzĂĄ megannyi motorsportbĂłl Ă©rkezƑ innovĂĄciĂłval hatĂ©konyabbĂĄ tĂ©ve. Ez utĂłbbiak a teljesĂ­tmĂ©nyt, a forgatĂłnyomatĂ©kot Ă©s az autĂł reakciĂłidejĂ©t is kedvezƑen befolyĂĄsoljĂĄk, Ă­gy mĂ©g a kifutĂł Type R kis tömegƱ Limited Edition vĂĄltozatĂĄt is messze felĂŒlmĂșlja az Ășj nemzedĂ©k.

A fejlesztƑcsapat a turbĂłfeltöltƑt is ĂĄttervezte, hogy növelje a hatĂ©konysĂĄgot. CsökkentettĂ©k a turbĂłlapĂĄtok szĂĄmĂĄt, egyszersmind optimalizĂĄltĂĄk a feltöltƑ mĂ©retĂ©t Ă©s ĂĄtmĂ©rƑjĂ©t, hogy mĂ©g kisebb legyen a szerkezet tehetetlensĂ©gi nyomatĂ©ka. Maga a turbĂłhĂĄz is kompaktabb lett, mĂ©gis nagyobb levegƑmennyisĂ©get biztosĂ­t a motornak, Ă©s gyorsabban reagĂĄl a gĂĄzadĂĄsokra is.

Az egyenes vonalĂș kipufogĂłrendszer jĂłvoltĂĄbĂłl a kipufogĂłgĂĄz ĂĄramlĂĄsa 13%-kal kedvezƑbb a korĂĄbbi Civic Type R-hez viszonyĂ­tva, nem mellesleg kisebb lett az ellennyomĂĄs, Ă­gy a csĂșcsteljesĂ­tmĂ©ny is nƑtt. A rendszer hĂĄrom kimenƑcsƑvel ellĂĄtott hĂĄtsĂł dobban Ă©r vĂ©get, amelyben aktĂ­v szelep kapott helyet, hogy mĂ©g kedvezƑbb legyen a gĂĄzok ĂĄramlĂĄsa. Mindemellett a kipufogĂłrendszer hangjĂĄt is jellegzetesebbĂ© tettĂ©k, hogy ĂĄtĂŒtƑbb legyen a vezetƑi Ă©lmĂ©ny.

Az Ășj hƱtƑradiĂĄtornak Ă©s a 48%-kal nagyobb lĂ©gbeömlƑnek hĂĄla a hƑmĂ©rsĂ©klet-szabĂĄlyozĂĄs is javult, Ă­gy optimĂĄlisabb a hƱtĂ©s, illetve a hajtĂĄslĂĄnc mƱködĂ©se nagy terhelĂ©snĂ©l. Nem maradt Ă©rintetlenĂŒl a motor levegƑcsatornĂĄja sem: az Ășj csövek ĂĄtmĂ©rƑje 10%-kal nagyobb, tehĂĄt mĂ©g több oxigĂ©n juthat az erƑforrĂĄsba.

A Honda mĂ©rnökei sokat dolgoztak a motorvezĂ©rlƑ rendszeren is, hogy optimĂĄlisabb legyen a gyĂșjtĂĄstĂ©rkĂ©p, valamint a szelepnyitĂĄsi idƑ szabĂĄlyozĂĄsa, Ă©s azonnal reagĂĄljon a motor a gĂĄzpedĂĄlĂĄllĂĄs vĂĄltozĂĄsaira gyorsĂ­tĂĄs közben.

A mĂłdosĂ­tĂĄsok eredmĂ©nyekĂ©nt a Civic Type R nagyobb teljesĂ­tmĂ©nyt ad le magas fordulatszĂĄmon, ugyanakkor kevesebbet fogyaszt az alsĂł fordulatszĂĄm-rĂ©giĂłban, Ă©s a kategĂłria legjobb teljesĂ­tmĂ©ny/tömeg arĂĄnyĂĄval bĂŒszkĂ©lkedhet. A 329 LE-s csĂșcsteljesĂ­tmĂ©nyt 6500-as percenkĂ©nti fordulatszĂĄmnĂĄl adja le az erƑforrĂĄs, mĂ­g a 420 Nm-es legnagyobb forgatĂłnyomatĂ©kot 2200-tĂłl 4000-ig aknĂĄzhatja ki a pilĂłta. A legmagasabb fordulatszĂĄm elĂ©ri a 7000 f./percet. Igen meggyƑzƑek a menetteljesĂ­tmĂ©nyekre vonatkozĂł adatok is, hiszen 5,4 mĂĄsodperc alatt gyorsĂ­t ĂĄllĂł helyzetbƑl 100 km/ĂłrĂĄra Ă©s 275 km/h a vĂ©gsebessĂ©ge.

A kimagaslĂł menetteljesĂ­tmĂ©nyek elĂ©rĂ©sĂ©t a tovĂĄbbfejlesztett, hatfokozatĂș, kĂ©zi kapcsolĂĄsĂș vĂĄltĂł is elƑsegĂ­ti, mĂĄr csak azĂ©rt is, mert Ășj konstrukciĂłjĂĄbĂłl fakadĂłan lĂĄgyabban kapcsolhatĂłak a fokozatok Ă©s kisebb erƑ szĂŒksĂ©ges a vĂĄltĂłkar mozgatĂĄsĂĄhoz. TovĂĄbbi Ă©rdekessĂ©g, hogy Ășj, a korĂĄbbinĂĄl 18% kal könnyebb lendkereket szereltek be, miĂĄltal a VTEC Turbo motor tehetetlensĂ©gi nyomatĂ©ka 25%-kal esett, Ă©s mĂ©g közvetlenebbĂ© vĂĄlt az egysĂ©g.

A visszakapcsolĂĄsokat segĂ­tƑ, automatikusan „gĂĄzfröccsöt adó” fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂł rendszer szintĂ©n kifinomultabb lett, ebbƑl kifolyĂłlag kedvezƑbb a kerekekre jutĂł terhelĂ©s eloszlĂĄsa a kanyarok bejĂĄratĂĄnĂĄl. KĂŒlönöskĂ©ppen figyeltek rĂĄ, hogy könnyƱ legyen visszakapcsolni kettesbƑl egyes fokozatba. A nagy merevsĂ©gƱ vĂĄltĂłhĂĄzhoz ugyancsak nagy merevsĂ©gƱ vĂĄltĂłkapcsolĂł kart tĂĄrsĂ­tottak, rĂĄadĂĄsul optimalizĂĄltĂĄk a vĂĄltĂłkulissza mintĂĄzatĂĄt Ă©s egyedi, Type R-specifikus vĂĄltĂłrudazatot dolgoztak ki, hogy mĂ©g kifinomultabbak lehessenek a kapcsolĂĄsok. A kifinomult vĂĄltĂĄsokat szolgĂĄljĂĄk a kapcsolĂłszerkezetben hasznĂĄlt Ășj, optimalizĂĄlt erejƱ rugĂłk is.

BĂĄr ez minden idƑk legerƑsebb Honda Civic Type R-je, a kĂĄrosanyag-kibocsĂĄtĂĄs Ă©s az ĂŒzemanyag-fogyasztĂĄst is alacsonyabb, mint eddig. A szĂ©ndioxid-emissziĂł mindössze 186 g/km, Ă©s az ĂŒzemanyag-fogyasztĂĄs is elkĂ©pesztƑen visszafogott, csupĂĄn 8,2 liter/100 km (WLTP szabvĂĄny szerint).

Kis tömegƱ, merev karosszéria a magåval ragadó teljesítményért

Az Ășj Honda Civic tervezĂ©sekor arra törekedtek a japĂĄn vĂĄllalat munkatĂĄrsai, hogy a karosszĂ©ria, a kormĂĄnymƱ Ă©s a futĂłmƱrendszer egyarĂĄnt a legmagasabb szĂ­nvonalon ĂĄlljon, s ne csak teljesĂ­tmĂ©nyĂ©vel Ă©s közvetlensĂ©gĂ©vel varĂĄzsolja el pilĂłtĂĄjĂĄt a modell, hanem pontos visszajelzĂ©seivel is. A kormĂĄnyzĂĄsra, illetve a kerekektƑl Ă©rkezƑ visszajelzĂ©sekre egyarĂĄnt kĂ©nyesen figyeltek, hogy mĂ©g közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jĂĄrmƱ Ă©s a vezetƑ között.

JelentƑs kĂŒlönbsĂ©g az elƑdhöz viszonyĂ­tva, hogy 35 mm-rel hosszabb a tengelytĂĄv, Ă©s a multilink hĂĄtsĂł futĂłmƱ jĂłval szĂ©lesebb nyomtĂĄvval rendelkezik az alapot adĂł Civichez kĂ©pest, hogy stabilabb legyen az autĂł a kanyarvĂ©telek sorĂĄn. A fejlesztĂ©si folyamat szerves rĂ©sze volt a tesztelĂ©s, a mĂ©rnökök sok-sok kilomĂ©tert tettek meg autĂłpĂĄlyĂĄn, illetve a NĂŒrburgringen.

A dupla fĂŒggƑcsapszeges elsƑ felfĂŒggesztĂ©snek köszönhetƑen minimĂĄlis hajtĂĄsi befolyĂĄs Ă©ri az elsƑ kerekeket, Ă©s mivel az alsĂł lengƑkarokat ĂĄtformĂĄltĂĄk, illetve merevebbĂ© tettĂ©k, sikerĂŒlt 16%-kal növelni a felfĂŒggesztĂ©s oldalirĂĄnyĂș, kerĂ©kdƑlĂ©st befolyĂĄsolĂł merevsĂ©gĂ©t. Az Ășj, finomĂ­tott geometria rĂ©vĂ©n 265/30 R19 Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat kaphatott a Type R, Ă­gy könnyebben Ă©s biztonsĂĄgosabban hasznĂĄlhatĂł ki a megnövekedett motornyomatĂ©k.

SzintĂ©n tovĂĄbbfejlesztett vĂĄltozatban kerĂŒlt ĂĄt az elƑdmodellbƑl az adaptĂ­v lengĂ©scsillapĂ­tĂł-rendszer. Az Ășj vezĂ©rlƑprogram jĂłvoltĂĄbĂłl kisebb a bĂłlintĂĄsi Ă©s az oldaldƑlĂ©si hajlam.

TovĂĄbb javult a Civic – eddig is hĂ­resen kivĂĄlĂł – kanyarstabilitĂĄsa, ami nem meglepƑ, hiszen a karosszĂ©ria hĂĄtsĂł rĂ©szĂ©nek merevsĂ©ge 15%-kal nƑtt a kifutĂł nemzedĂ©khez kĂ©pest. A merevebb kocsitest Ă©rdekĂ©ben jelentƑsen növeltĂ©k a szerkezeti ragasztĂł hasznĂĄlatĂĄt a nyĂșlvĂĄnyok, illetve a lemezek illesztĂ©sĂ©nĂ©l. EgĂ©szen pontosan 3,8-szor több kötƑanyagot hasznĂĄlnak fel a gyĂĄrtĂĄshoz, mint eddig, egyebek mellett a tƱzfalnĂĄl, az ajtĂłnyĂ­lĂĄsoknĂĄl Ă©s a hĂĄtsĂł futĂłmƱ-bekötĂ©si pontoknĂĄl is nagy mennyisĂ©gben alkalmazzĂĄk.

A ragasztĂł hasznĂĄlata nemcsak a karosszĂ©riamerevsĂ©g szempontjĂĄbĂłl fontos, hanem a sĂșlycsökkentĂ©s miatt is. TĂ©rnyerĂ©se jĂłl mutatja, hogy a mĂ©rnökök mindent bevetettek a lehetƑ legkisebb tömeg elĂ©rĂ©se Ă©rdekĂ©ben. Az Ășj, alumĂ­nium motorhĂĄztetƑ 43%-kal könnyebb a korĂĄbban alkalmazott, acĂ©lbĂłl kĂ©szĂŒlƑ vĂĄltozatnĂĄl, a csomagtĂ©rajtĂł tömege pedig 20%-kal csökkent, ugyanis acĂ©l helyett immĂĄron mƱgyanta szolgĂĄl alapjĂĄul. A kis tömegƱ anyagokbĂłl Ă©s a tovĂĄbbfejlesztett nyĂșlvĂĄnyrendszerbƑl könnyƱ, ĂĄmde rendkĂ­vĂŒl merev karosszĂ©ria ĂĄll össze.

A biztonsĂĄgos Ă©s hatĂ©kony lassĂ­tĂĄsrĂłl frissĂ­tett Brembo fĂ©krendszer gondoskodik, amelyet Ășj fĂ©kcsövekkel Ă©s szintĂ©n Ășj, mechanikus fƑfĂ©khengerrel lĂĄttak el a szakemberek. Ezek gyorsabb hƑleadĂĄst tesznek lehetƑvĂ©, Ă©s nagyban hozzĂĄjĂĄrulnak az egyenletesen felĂ©pĂŒlƑ fĂ©khatĂĄshoz, valamint a fĂ©kerƑ könnyƱ, precĂ­z adagolhatĂłsĂĄgĂĄhoz. A kĂ©t rĂ©szbƑl összeĂĄllĂł, ĂșszóågyazĂĄsĂș tĂĄrcsĂĄk az elƑzƑ Type R-ben mĂĄr bizonyĂ­tottĂĄk, hogy milyen kivĂĄlĂł fĂ©kteljesĂ­tmĂ©nyt nyĂșjtanak, Ă­gy az Ășj nemzedĂ©kbe is ĂĄtkerĂŒlhettek.

AddiktĂ­v kormĂĄnyzĂĄs

A Type R kormĂĄnymƱvĂ©nek kidolgozĂĄsakor mindent bevetettek a mĂ©rnökök, hogy a lehetƑ legkifinomultabban vezethetƑ lehessen az autĂł, a pilĂłtĂĄnak pedig csak a lehetƑ legkevesebb korrigĂĄlĂłmozdulatot kelljen tennie. Ezt a cĂ©lt szem elƑtt tartva szĂĄmos ponton mĂłdosĂ­tottak a rendszeren. A kormĂĄnyoszlopban ezentĂșl hĂłnolt, merevebb Ă©s nagyobb Ă©lettartamĂș csapĂĄgyak teljesĂ­tenek szolgĂĄlatot, Ă©s nagy merevsĂ©gƱ anyagbĂłl kĂ©szĂŒlnek a gömbfejek is. EmlĂ­tĂ©st Ă©rdemel az is, hogy a köztes rudazat csĂșszĂłrĂ©sze fogazĂĄst kapott, hogy mĂ©g hatĂĄrozottabb legyen a kapcsolĂłdĂĄs.

ÁtprogramoztĂĄk az elektronikus szervokormĂĄny vezĂ©rlƑegysĂ©gĂ©t is, Ă­gy nagyobb ĂĄtmĂ©rƑjƱ, 60%-kal merevebb torziĂłs rĂ©sz kerĂŒlhetett a kormĂĄnyrĂșdba Ă©s nagyobb merevsĂ©gƱ kormĂĄny-összekötƑrudakat Ă©pĂ­thettek be. Ez utĂłbbiak rendkĂ­vĂŒl fontosak, hiszen merevsĂ©gĂŒknek köszönhetƑen nagy terhelĂ©snĂ©l sem hajlanak meg szĂĄmottevƑen, tehĂĄt a kerekek gyorsabban reagĂĄlnak a kormĂĄnymozdulatokra Ă©s pontosabb visszajelzĂ©seket kaphat a vezetƑ.

A szervomotor mƱködĂ©sĂ©t szabĂĄlyozĂł Motor Control Unit (MCU) azonos a Civic e:HEV-Ă©vel, de a szoftvert a Type R-re szabtĂĄk, hogy közĂ©pĂĄllĂĄsban Ă©s elfordĂ­tott helyzetben egyarĂĄnt gyorsabbak legyenek a kormĂĄnyreakciĂłk, Ă©s a teljes kormĂĄnyelfordulĂĄsi tartomĂĄnyban lineĂĄris Ă©rzetet nyĂșjtson a kormĂĄnymƱ.

TĂ­pusspecifikus Michelin abroncsok

Annak Ă©rdekĂ©ben, hogy a lehetƑ legnagyobb teljesĂ­tmĂ©nyt lehessen kihozni az elsƑkerĂ©k-hajtĂĄsĂș, orrmotoros jĂĄrmƱvekbƑl, a Honda Ă©s a Michelin közös munkĂĄba kezdett, s kidolgozott egy olyan abroncsalapanyag-keverĂ©ket, ami kĂ©pes elviselni az elsƑ kerekekre jutĂł rendkĂ­vĂŒli terhelĂ©st.

A legfƑbb cĂ©l az volt, hogy a köpeny igazĂĄn nagy erƑhatĂĄsoknĂĄl is stabil maradjon, valamint kĂ©pes legyen az Ăștra vinni a Type R teljesĂ­tmĂ©nyĂ©t Ă©s igazodjon a Honda kĂŒlönleges modelljĂ©nek karakterisztikĂĄjĂĄhoz. Ennek jegyĂ©ben 265 mm-re növeltĂ©k a futĂłfelĂŒlet szĂ©lessĂ©gĂ©t, Ă©s kĂŒlön-kĂŒlön alapanyagot ĂĄllĂ­tottak össze a mintĂĄzat minden egyes rĂ©szĂ©hez.

A Michelin szakemberei ĂĄltal kiötlött C3M gyĂĄrtĂĄsi folyamattal jelentƑs fejlƑdĂ©st sikerĂŒlt elĂ©rni a szĂĄraz felĂŒletƱ tapadĂĄst illetƑen, mĂ©ghozzĂĄ anĂ©lkĂŒl, hogy a nedves aszfalton nyĂșjtott teljesĂ­tmĂ©ny vagy az Ă©lettartam visszaesett volna.

Az Ășj abroncsok mĂĄsik Ă©rdekessĂ©ge, hogy a belsƑ övszerkezet Ă©s a futĂłfelĂŒlet közötti tĂĄvolsĂĄg csökkent, az övek elhelyezĂ©se pedig a mintĂĄzathoz igazodik, Ă­gy biztosabb az elmozdulĂĄsra kĂ©pes mintĂĄzati elemek tartĂĄsa.

Biztonsågos karosszériaszerkezet

A Civic Type R ultramodern karosszĂ©riaszerkezete megegyezik az alapkivitelĂ©vel. Új nyĂșlvĂĄnyai a frontĂĄlis, a rĂĄfutĂĄsos Ă©s az oldalirĂĄnyĂș ĂŒtközĂ©seknĂ©l egyarĂĄnt nagyobb vĂ©delmet garantĂĄlnak, Ă­gy a passzĂ­v biztonsĂĄg jelentƑsen nƑtt.

Ezt csavarodĂĄsi Ă©s hajlĂ­tĂĄsi merevsĂ©get fokozĂł, összetett nyĂșlvĂĄnyrendszerrel Ă©rtĂ©k el a mĂ©rnökök, melynek rĂ©sze az autĂł orrĂĄban elhelyezett, erƑs, gyƱrƱ alakĂș vĂĄz is, ami a teljes elsƑ traktust jĂłval masszĂ­vabbĂĄ teszi. HasonlĂł gyƱrƱt figyelhetĂŒnk meg a hĂĄtsĂł rĂ©szen is, mĂ©ghozzĂĄ egy mĂĄsodlagos gyƱrƱvel, ami a hĂĄtsĂł kocsiszekrĂ©nyt futja körbe. Az elsƑ-hĂĄtsĂł gyƱrƱt rendkĂ­vĂŒli merevsĂ©gƱ, padlĂł alatt elhelyezett vĂĄzszerkezet köti össze, mĂ©ghozzĂĄ Ășn. tompaillesztĂ©ssel, a padlĂłlemez közĂ©prĂ©szĂ©n kialakĂ­tott alagĂștban. A merevebb kocsitest nemcsak a menetdinamikĂĄra van jĂł hatĂĄssal, hanem az NVH-Ă©rtĂ©kre (ti. zaj, vibrĂĄciĂł Ă©s nyerssĂ©g) is, Ă©s nagy elƑnye, hogy egy esetleges ĂŒtközĂ©s sorĂĄn kevĂ©sbĂ© gyƱrƑdik össze a padlĂłlemez.

Az Ășj nemzedĂ©knĂ©l megerƑsĂ­tettĂ©k az ajtĂłkat Ă©s a hĂĄtsĂł kerĂ©kjĂĄratokat, hogy a kocsitest ellenĂĄllĂłbb legyen az oldalirĂĄnyĂș ĂŒtközĂ©seknĂ©l, tovĂĄbbĂĄ fokoztĂĄk az elsƑ lökhĂĄrĂ­tĂłt tartĂł konzolok energiaelnyelƑ kĂ©pessĂ©gĂ©t, hogy csökkentsĂ©k a gyalogos tĂ©rd- Ă©s lĂĄbsĂ©rĂŒlĂ©s esĂ©lyĂ©t egy esetleges gĂĄzolĂĄsnĂĄl.

Az Ășj Civic Type R utasait immĂĄron 8 lĂ©gzsĂĄk vĂ©di, mivel az elsƑ, a hĂĄtsĂł Ă©s az oldalsĂł lĂ©gzsĂĄkok mellett elsƑ tĂ©rdlĂ©gzsĂĄkokat Ă©s is tartalmaz az alapĂĄr, sƑt a kĂ©t elsƑ ĂŒlĂ©s közĂ© is kerĂŒlt egy lĂ©gzsĂĄk.

Menetbiztonsågi eszközök

A vadonatĂșj Civic Type R a korszerƱ menetbiztonsĂĄgi eszközöket magĂĄban foglalĂł, kategĂłriaelsƑ kĂ©pessĂ©gekkel bĂŒszkĂ©lkedƑ Honda SENSINGℱ csomagot is megkapta. Ezzel Ășjabb fontos lĂ©pĂ©st tett a Honda, s mĂ©g közelebb kerĂŒlt cĂ©ljĂĄhoz, hogy a Honda autĂłk Ă©s motorkerĂ©kpĂĄrok 2050-ben mĂĄr kĂ©pesek legyenek minden (!) halĂĄlos balesetet elkerĂŒlni.

Az Ășj Civicben bemutatott, ultrahangos Ă©rzĂ©kelƑk a hanghullĂĄmok visszaverƑdĂ©sĂ©t figyelik, Ă­gy kĂ©pesek nem fĂ©mbƑl kĂ©szĂŒlt tĂĄrgyak, pĂ©ldĂĄul ĂŒvegek, falak Ă©szlelĂ©sĂ©re is. SzintĂ©n Ășj az elsƑ kamera, amelynek lencsĂ©je 100˚-os lĂĄtĂłmezƑben figyeli az autĂł elƑtt zajlĂł esemĂ©nyeket, s mivel Ășj felismerƑszoftvert Ă­rtak hozzĂĄ, a gyalogosokat, az Ăștburkolati jeleket, az ĂștpĂĄlya szĂ©leit Ă©s a motorosokat-kerĂ©kpĂĄrosokat is könnyedĂ©n kĂ©pes azonosĂ­tani.

SzintĂ©n Ășj a nagy sebessĂ©gƱ felismerĂ©sĂ©rt Ă©s irĂĄnyĂ­tĂĄsĂ©rt felelƑs processzor, ezĂĄltal a Honda SENSINGℱ sötĂ©tben Ă©s vilĂĄgosban egyarĂĄnt hamarabb Ă©s pontosabban azonosĂ­tja a tĂĄrgyakat Ă©s a gyalogosokat, mint a hagyomĂĄnyos, millimĂ©teres radarrendszerek.

A Honda SENSINGℱ az alĂĄbbi menetbiztonsĂĄgi eszközöket tartalmazza:

  • FrontĂĄlis/RĂĄfutĂĄsos ÜtközĂ©sre FigyelmeztetƑ Rendszer
  • ÜtközĂ©si ErejĂ©t CsökkentƑ FĂ©krendszer (CMBS)
  • KitolatĂĄst SegĂ­tƑ Rendszer (Cross Traffic Monitor, CTM)
  • HolttĂ©rfigyelƑ Rendszer
  • SĂĄvtartĂł Asszisztens (LKAS)
  • ÚtelhagyĂĄs EsĂ©lyĂ©t MĂ©rsĂ©kelƑ Rendszer
  • AdaptĂ­v SebessĂ©grögzĂ­tƑ (ACC)
  • KözĂști JelzƑtĂĄbla FelismerƑ Rendszer
  • Automatikus TĂĄvolsĂĄgi FĂ©nyszĂłrĂł

5. Honda Log R 2.0: teljesítményorientålt, valós idejƱ adatgyƱjtés[1]

  • Az egyedĂŒlĂĄllĂł adatgyƱjtĂ©si Ă©s pontozĂĄsi rendszer közĂșton Ă©s versenypĂĄlyĂĄn egyarĂĄnt lehetƑsĂ©get ad a vezetƑi teljesĂ­tmĂ©ny azonnali Ă©rtĂ©kelĂ©sĂ©re
  • Az innovatĂ­v pontozĂĄsi rendszer alapjĂĄt a Honda K+F ĂĄltal kidolgozott Ă©rtĂ©kelĂ©si algoritmus adja
  • Az adatok az autĂł fedĂ©lzeti rendszerĂ©vel vagy az Log R okostelefon-alkalmazĂĄssal nyerhetƑk ki
  • Az okostelefon-alkalmazĂĄs felhasznĂĄlĂłi nemcsak megtekinthetik az adatokat, hanem meg is oszthatjĂĄk azokat a többi Type R-tulajdonossal

Az Ășj Civic Type R fejlesztĂ©sekor a fƑ cĂ©lkitƱzĂ©sek között szerepelt, hogy az elektronikai rendszer – könnyen Ă©rtelmezhetƑ formĂĄban megjelenĂ­tett – menetadatokkal segĂ­tse a pilĂłtĂĄt vezetƑi tudĂĄsĂĄnak fejlesztĂ©sĂ©ben közĂșton Ă©s versenypĂĄlyĂĄn. Ennek legfƑbb eszköze a megĂșjult Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs, ami most mĂĄr az infotainment rendszer szerves rĂ©sze, Ă©s vezetĂ©k nĂ©lkĂŒl is kĂ©pes kapcsolĂłdni az okostelefonokhoz, tehĂĄt egyszerƱ Ă©s stabil a kommunikĂĄciĂł. A friss szoftver egyebek mellett Ășj kĂ©pernyƑmĂłdokkal Ă©s grafikĂĄkkal segĂ­t a sofƑrnek teljesĂ­tmĂ©nyĂ©nek kiĂ©rtĂ©kelĂ©sĂ©ben, az adatokat pedig a telefon Ă©s az infotainment rendszer kĂ©pernyƑjĂ©n egyarĂĄnt kĂ©pes megjelenĂ­teni.

Az elemzĂ©s rendkĂ­vĂŒl pontos, ugyanis a rendszer folyamatosan kapja az informĂĄciĂłkat a jĂĄrmƱ szenzoraitĂłl, Ă©s a pontos dĂĄtummal, valamint idƑponttal egyĂŒtt tĂĄrolja el a kĂŒlönfĂ©le Ă©rtĂ©keket az adatbĂĄzisban. A Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs felhasznĂĄlĂłi TeljesĂ­tmĂ©nymonitor vagy PontozĂĄs ĂŒzemmĂłdot vĂĄlaszthatnak.

ElƑbbi 12-fĂ©le jĂĄrmƱinformĂĄciĂłt kĂ©pes a vezetƑ elĂ© tĂĄrni (pl. motor-, hƱtƑfolyadĂ©k- Ă©s olajhƑmĂ©rsĂ©klet, kormĂĄnyszög- Ă©s gĂĄzpedĂĄlĂĄllĂĄs, fĂ©kfolyadĂ©knyomĂĄs, sodrĂłdĂĄs mĂ©rtĂ©ke), s maga a pilĂłta döntheti el, hogy melyek legyenek ezek. Mindemellett azt is elĂĄrulja, hogy mikĂ©nt irĂĄnyĂ­totta a vezetƑ az autĂłt Ă©s hogyan viselkedett a jĂĄrmƱ.

A Honda Log R 2.0 egyik ĂșjdonsĂĄga a digitĂĄlis abroncssĂșrlĂłdĂĄsi kör funkciĂł, azaz szĂł szerint kĂ©pet ad az abroncsok tapadĂĄsĂĄrĂłl. A rendszer kiszĂĄmolja Ă©s megmutatja, hogy az egyes gumiknĂĄl mekkora a tapadĂĄsi erƑ Ă©rhetƑ el az adott pillanatban, sƑt arrĂłl is tĂĄjĂ©koztatja a vezetƑt, hogy milyen nagysĂĄgĂș hossz- Ă©s oldalirĂĄnyĂș erƑk hatnak Ă©ppen a köpenyekre. A szĂĄmĂ­tĂĄsok alapjĂĄt a gyorsulĂĄs Ă©s az aktuĂĄlis abroncsterhelĂ©s adja, s termĂ©szetesen valĂłs idejƱek a kijelzƑn is megjelenƑ kalkulĂĄciĂłk.

A PontozĂĄsi funkciĂłt azĂ©rt alkottĂĄk meg, hogy a pilĂłtĂĄk utĂłlag kiĂ©rtĂ©kelhessĂ©k vezetƑi teljesĂ­tmĂ©nyĂŒket, s ezĂĄltal tovĂĄbb csiszolhassĂĄk tudĂĄsukat. E kĂŒlönleges alkalmazĂĄs tovĂĄbbi kĂ©t alfunkciĂłt foglal magĂĄban: az Automatikus pontozĂĄst Ă©s az AdatrögzĂ­tĂ©st. ElƑbbi közĂșton, hĂ©tköznapi helyzetekben Ă©rtĂ©keli a jĂĄrmƱvezetƑi teljesĂ­tmĂ©nyt, utĂłbbi pedig pĂĄlyĂĄn rögzĂ­ti Ă©s analizĂĄlja az Ă©rtĂ©keket.

Az Automatikus pontozĂĄs mindig mƱködik, ha a Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs aktĂ­v. Figyeli, hogy a vezetƑ mikĂ©nt gyorsĂ­t, lassĂ­t, kanyarodik, illetve halad egyenesen, Ă©s mindegyiket kĂŒlön-kĂŒlön, majd egyĂŒttvĂ©ve is pontozza. A mĂ©rĂ©seket a Honda K+F központjĂĄnak adatbĂĄzisĂĄban szereplƑ referenciaĂ©rtĂ©kekkel vetik össze a szoftver algoritmusai, Ă­gy valĂłban kĂ©pes igazĂĄn hasznos tanĂĄcsokkal szolgĂĄlni a sofƑrnek. Hogy a fejlƑdĂ©s nyomon követhetƑ legyen, a felhasznĂĄlĂł megfigyelheti, mikĂ©nt vĂĄltozott vezetĂ©si stĂ­lusa az idƑk sorĂĄn, s mely terĂŒleteken vĂĄlt jobbĂĄ. Az Automatikus pontozĂĄs a hĂ©tköznapi közlekedĂ©s sorĂĄn is segĂ­t kifinomultabbĂĄ Ă©s hatĂ©konyabbĂĄ tenni a jĂĄrmƱ kezelĂ©sĂ©t.

AdatrögzĂ­tƑ ĂŒzemmĂłdban a gyorsulĂĄsra, a fĂ©kezĂ©sre Ă©s a kanyarokban fellĂ©pƑ G-erƑre vonatkozĂł szĂĄmokat jegyzi fel a rendszer, mĂ©ghozzĂĄ a GPS biztosĂ­totta helyadatokkal egyĂŒtt, Ă­gy pontosan lĂĄthatĂł, hogy hol mikĂ©nt viselkedett az autĂł. A kiĂ©rtĂ©kelĂ©st szĂ­nkĂłdok is segĂ­tik, Ă­gy a felhasznĂĄlĂł lĂĄthatja, hogy a pĂĄlya mely pontjain fĂ©kezett Ă©s lĂ©pett a gĂĄzra. TovĂĄbbi jĂł hĂ­r, hogy a GPS a start-, illetve cĂ©lvonalat is figyeli, a köridƑk pedig elmenthetƑek, Ă­gy összehasonlĂ­thatĂłak egymĂĄssal, Ă©s a fejlƑdĂ©s is nyomon követhetƑ.

A visszajelzĂ©seket – az AdatrögzĂ­tĂ©s funkciĂł rĂ©szĂ©t kĂ©pezƑ – innovatĂ­v pontozĂĄsi rendszer biztosĂ­tja, ezek alapjĂĄn a pilĂłta lĂĄthatja, hogy mely terĂŒleteken van lehetƑsĂ©ge fejlƑdĂ©sre. Ha minden szempontbĂłl a maximumot nyĂșjtja, körönkĂ©nt 100 teljesĂ­tmĂ©nyalapĂș pontot szerezhet. A Honda K+F szakemberei ĂĄltal kidolgozott rendszer – elƑre meghatĂĄrozott szempontokat, illetve Ă©rtĂ©keket figyelembe vĂ©ve – C, B, A, S Ă©s S+ kategĂłriĂĄba sorolja a vezetƑt, valĂłdi, professzionĂĄlis segĂ­tsĂ©get nyĂșjtva a pilĂłtĂĄknak a tanulĂĄsban.

Ugyancsak a Type R Ă©s a pilĂłta versenypĂĄlyĂĄn nyĂșjtott teljesĂ­tmĂ©nyĂ©t hivatott fokozni a Honda Log R 2.0 stopperĂłrĂĄja, ami mĂ©ri, egyszersmind eltĂĄrolja a köridƑket. A VS ĂŒzemmĂłdot azĂ©rt hoztĂĄk lĂ©tre, hogy a vezetƑ összehasonlĂ­thassa az elmentett paramĂ©tereket Ă©s pĂĄlyarekordokat, hasznĂĄlatĂĄhoz termĂ©szetesen aktivĂĄlni kell az AdatrögzĂ­tĂ©s funkciĂłt.

Az Automatikus pontozĂĄs Ă©s az AdatrögzĂ­tĂ©s funkciĂł ĂĄltal gyƱjtött adatokat nemcsak a jĂĄrmƱ tĂĄrolĂłegysĂ©gĂ©be tölti fel a rendszer, hanem a központi szerverre is, ahol bĂĄrmikor elĂ©rhetƑek okostelefon, illetve a Honda Log R 2.0 alkalmazĂĄs segĂ­tsĂ©gĂ©vel. A Honda Log R 2.0 tovĂĄbbi ĂșjdonsĂĄga, hogy kĂ©pes az okostelefont fedĂ©lzeti kamerakĂ©nt hasznĂĄlni, sƑt a rögzĂ­tett adatokat tĂĄrsĂ­tja a felvĂ©telekhez, beleĂ©rtve a körök szĂĄmĂĄt, a köridƑket, az aktuĂĄlis sebessĂ©get Ă©s fordulatszĂĄmot, az abroncsok tapadĂĄsĂĄt Ă©s a nehĂ©zsĂ©gi erƑt. Mindezt egyszerƱ, letisztult, könnyen olvashatĂł Ă©s Ă©rtelmezhetƑ formĂĄban.

Az alkalmazĂĄs az App Store-bĂłl Ă©s a Google Play ĂĄruhĂĄzbĂłl szabadon letölthetƑ , Ă­gy bĂĄrmikor elemezhetƑek az adatok, mĂ©g akkor is, ha a pilĂłta Ă©ppen tĂĄvol van autĂłjĂĄtĂłl.

6. Személyre szabható Type R-élmény 

  • A Civic Type R törtĂ©netĂ©ben elƑször IndividualÂ ĂŒzemmĂłdot is felkĂ­nĂĄl a fedĂ©lzeti rendszer
  • A beĂĄllĂ­tĂĄsok a motorkarakterisztikĂĄra, a kormĂĄnyzĂĄsra, a felfĂŒggesztĂ©sre Ă©s a kipufogĂłhangra is hatĂĄssal vannak
  • HĂĄrom gyĂĄrilag programozott menetĂŒzemmĂłd: Comfort, Sport Ă©s +R
  • A +R ĂŒzemmĂłd a pĂĄlyahasznĂĄlatot tĂĄmogatja, hogy a lehetƑ legextrĂ©mebb legyen a teljesĂ­tmĂ©ny

Hogy a Civic Type R nyĂșjtotta pĂĄratlan Ă©lmĂ©nyt – tapasztalattĂłl Ă©s felkĂ©szĂŒltsĂ©gtƑl fĂŒggetlenĂŒl – bĂĄrki ĂĄtĂ©lhesse, a Honda mĂ©g kifinomultabban hangolhatĂłvĂĄ tette az autĂł teljesĂ­tmĂ©nyĂ©t. A fƑ ĂŒzemmĂłdkapcsolĂłt a vĂĄltĂłkar mellett helyeztĂ©k el, ezzel a felhasznĂĄlĂłk hĂĄromfĂ©le konfigurĂĄciĂł közĂŒl vĂĄlaszthatnak: Comfort, Sport Ă©s Individual. Az ĂŒzemmĂłdok közötti vĂĄltĂĄssal lehetƑsĂ©ge nyĂ­lik a motor, a kormĂĄnymƱ, a felfĂŒggesztĂ©s, a kipufogĂłhang, a fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂł Ă©s a teljesĂ­tmĂ©nymĂ©rƑ mƱködĂ©sĂ©nek megvĂĄltoztatĂĄsĂĄra. A +R ĂŒzemmĂłd kĂŒlönĂĄllĂł gombot kapott, mĂ©ghozzĂĄ közvetlenĂŒl a fƑ ĂŒzemmĂłdkapcsolĂł felett.

A rendszer az adaptĂ­v lengĂ©scsillapĂ­tĂłk mƱködĂ©sĂ©t, a kormĂĄnyrĂĄsegĂ­tĂ©s mĂ©rtĂ©kĂ©t, a vĂĄltĂł kapcsolĂĄsi Ă©rzetĂ©t, a fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂłt Ă©s a gĂĄzreakciĂłkat is befolyĂĄsolja, a motor leĂĄllĂ­tĂĄsĂĄnĂĄl pedig megjegyzi az utolsĂł beĂĄllĂ­tĂĄst, tehĂĄt indĂ­tĂĄsnĂĄl nem kell ismĂ©t kivĂĄlasztani a megfelelƑ ĂŒzemmĂłdot.

A lĂĄgyabb csillapĂ­tĂĄst Ă©s finomabb kormĂĄnyreakciĂłkat felkĂ­nĂĄlĂł Comfort program a magasabb menetkomfort Ă©s az egyszerƱbb hĂ©tköznapi hasznĂĄlhatĂłsĂĄg Ă©rdekĂ©ben kerĂŒlt be a Civic Type R ĂŒzemmĂłdjai közĂ©, rossz minƑsĂ©gƱ utakon Ă©s hosszĂș autĂłpĂĄlya-szakaszok lekĂŒzdĂ©sĂ©nĂ©l is ideĂĄlis.

Sportba kapcsolva kivĂĄlĂł marad a menetkomfort, de gyorsabbĂĄ vĂĄlnak az autĂł reakciĂłi. Nem olyan lĂĄgy, mint a Comfort, Ă©s nem is olyan durva, mint a +R.

A leginkĂĄbb teljesĂ­tmĂ©nyorientĂĄlt, +R nĂ©vre keresztelt ĂŒzemmĂłd tovĂĄbbra is a pĂĄlyahasznĂĄlatot tĂĄmogatja, tehĂĄt mĂ©g gyorsabbak a gĂĄzreakciĂłk Ă©s mĂ©g sportosabb, precĂ­zebb irĂĄnyĂ­tĂĄst biztosĂ­t az AdaptĂ­v LengĂ©scsillapĂ­tĂł Rendszer. Mindez közvetlenebb Ă©s egyenletesebb kormĂĄny-, illetve teljesĂ­tmĂ©nyĂ©rzetet, azaz mĂ©g inkĂĄbb magĂĄval ragadĂł vezetĂ©si Ă©lmĂ©nyt jelent a gyakorlatban.

+R ĂŒzemmĂłdban a KipörgĂ©sgĂĄtlĂł Rendszer Ă©s a MenetstabilizĂĄlĂł Rendszer (VSA) teljesen kikapcsolhatĂł, Ă­gy szabadon csĂșszhat, sodrĂłdhat az autĂł. Ehhez a pilĂłtĂĄnak nem kell mĂĄst tennie, csak öt mĂĄsodpercig nyomnia a VSA-gombot, ha a +R ĂŒzemmĂłd aktĂ­v.

Ilyenkor a digitĂĄlis mƱszeregysĂ©g is kĂŒlönleges Type R kĂ©pernyƑre vĂĄlt, ami a teljesĂ­tmĂ©ny adatokat helyezi elƑtĂ©rbe. A Civic Type R Ă©s a +R ĂŒzemmĂłd nyĂșjtotta Ă©lmĂ©nyt a motorhangfokozĂł rendszer teszi teljessĂ©.

A Comfort, a Sport Ă©s a +R ĂŒzemmĂłd mellett a legĂșjabb Civic Type R-nĂ©l Ășgynevezett Individual ĂŒzemmĂłd is aktivĂĄlhatĂł.

EnnĂ©l a vezetƑ maga ĂĄllĂ­thatja be a paramĂ©tereket sajĂĄt igĂ©nyeinek, valamint az idƑjĂĄrĂĄsi Ă©s Ăștviszonyoknak megfelelƑen. AktivĂĄlĂĄsĂĄra ugyanaz a kapcsolĂł ad lehetƑsĂ©get, amivel a gyĂĄri, elƑre programozott Comfort Ă©s Sport program is elĂ©rhetƑ. A vezetƑ maga szabĂĄlyozhatja a gĂĄzreakciĂłkat, a kormĂĄnyĂ©rzetet, a futĂłmƱ-karakterisztikĂĄt, a motorhangot, a teljesĂ­tmĂ©nymĂ©rƑt Ă©s a fordulatszĂĄm-szabĂĄlyozĂłt, a beĂĄllĂ­tĂĄsokat pedig termĂ©szetesen el is mentheti.

7. HAC-E Eredeti Honda KiegĂ©szĂ­tƑk 

  • Megannyi Ășj, gyĂĄri tartozĂ©kkal hangsĂșlyozhatĂł ki a Type R karosszĂ©riĂĄjĂĄnak alacsony Ă©s szĂ©les mivolta
  • Egyedi, tĂ­pusspecifikus Type R-kiegĂ©szĂ­tƑkkel szabhatĂł szemĂ©lyre a modell
  • DĂ­szĂ­tƑelemek Ă©s hasznĂĄlati Ă©rtĂ©ket növelƑ kiegĂ©szĂ­tƑk az egyedibb megjelenĂ©sĂ©rt Ă©s a fokozott praktikumĂ©rt
  • Minden Honda-mĂĄrkakereskedƑnĂ©l elĂ©rhetƑ, a garancia idƑtartama 3 Ă©v

A vadonatĂșj, 2023-as Honda Civic Type R-hez szĂĄmos gyĂĄri tartozĂ©kot, illetve tartozĂ©kcsomagot kĂ­nĂĄl a Honda, amellyel mĂ©g teljesebbĂ© tehetƑ a modell. A vĂĄlasztĂ©k – az alacsony, szĂ©les Ă©s sportos megjelenĂ©shez passzolĂł – esztĂ©tikai kiegĂ©szĂ­tƑktƑl a hasznĂĄlati Ă©rtĂ©ket növelƑ, mindennapos hasznĂĄlatot megkönnyĂ­tƑ tartozĂ©kokig terjed.

Csomagok:

Carbon csomag

MĂ©g szebb, sportosabb Ă©s praktikusabb lehet a Type R, ha a kĂ©zzel kĂ©szĂ­tett, minden elemĂ©ben szĂ©nszĂĄlas hĂĄtsĂł lĂ©gterelƑt, a szĂ©nszĂĄlas közĂ©pkonzol-borĂ­tĂĄst Ă©s a szĂ©nszĂĄlas ajtĂłkĂĄrpitbetĂ©teket magĂĄban foglalĂł Carbon csomagot is megrendeli a vĂĄsĂĄrlĂł. 

HangulatvilĂĄgĂ­tĂĄs csomag (piros)

A belsƑ Ă©s kĂŒlsƑ vilĂĄgĂ­tĂłelemeket tartalmazĂł HangulatvilĂĄgĂ­tĂĄs csomag egĂ©szen kĂŒlönleges megjelenĂ©ssel ruhĂĄzza fel Civic Type R-t. Piros fĂ©ny terĂ­ti be az elsƑ lĂĄbteret Ă©s az elsƑ ĂŒlĂ©sek alatti rĂ©szt, mikĂ©nt a pohĂĄrtartĂłt, a közĂ©pkonzolt Ă©s az ajtĂłkĂĄrpitokat is vörös vilĂĄgĂ­tĂłelemek teszik lĂĄtvĂĄnyosabbĂĄ. A sportos, egyben nyugodt hangulatot teremtƑ belsƑ lĂĄmpĂĄk mellett ajtĂłkba Ă©pĂ­tett projektorok is szerepelnek a csomagban. Ezek fehĂ©r-piros Type R-logĂłt vetĂ­tenek a talajra, sötĂ©tben is garantĂĄlt tehĂĄt a kĂĄprĂĄzatos megjelenĂ©s Ă©s a biztonsĂĄgos beszĂĄllĂĄshoz szĂŒksĂ©ges fĂ©ny.

KĂŒlönĂĄllĂł kiegĂ©szĂ­tƑk:

TakarĂłponyva

Ez a teljes karosszĂ©riĂĄt befedƑ, kĂŒltĂ©ren is hasznĂĄlhatĂł takarĂłponyva megĂłvja a Type R-t az idƑjĂĄrĂĄs viszontagsĂĄgaitĂłl Ă©s az UV-sugĂĄrzĂĄstĂłl. HĂĄromrĂ©tegƱ, vĂ­zĂĄllĂł, egyben szellƑzƑ konstrukciĂłjĂĄnak köszönhetƑen praktikus Ă©s tartĂłs, nem mellesleg szĂ©p is, ugyanis Type R-logĂłval dĂ­szĂ­ti a gyĂĄrtĂł. A puha tapintĂĄsĂș belsƑ rĂ©teg nem karcolja a karosszĂ©riĂĄt, a tĂ­pusspecifikus szabĂĄs pedig az alapfelszereltsĂ©gkĂ©nt kĂ­nĂĄlt Ă©s az opciĂłs lĂ©gterelƑ szĂĄrnnyal egyarĂĄnt kompatibilis.

Pirosan megvilĂĄgĂ­tott kĂŒszöbvĂ©dƑk

A fekete, szĂĄlcsiszolt, rozsdamentes acĂ©lbĂłl kĂ©szĂŒlƑ kĂŒszöbvĂ©dƑket pirosan vilĂĄgĂ­tĂł Type R-logĂłval dobtĂĄk fel a mĂ©rnökök. Ezek a borĂ­tĂĄsok megĂłvjĂĄk az ajtĂłkeret alsĂł rĂ©szĂ©t a karcolĂĄsoktĂłl Ă©s a horpadĂĄsoktĂłl. A csomag az elsƑ Ă©s a hĂĄtsĂł vĂ©dƑelemeket egyarĂĄnt magĂĄban foglalja.

Elegance szƑnyegek

A tartĂłs, kĂĄrpittal azonos szĂ­nƱ, piros szƑnyegek szĂ©lein piros, nubukbƑr szegĂ©s szalad körbe. TermĂ©szetesen az elsƑ Ă©s a hĂĄtsĂł sorba szĂĄnt darabokat is Type R-logĂł Ă©kesĂ­ti, Ă­gy tökĂ©letesen illenek a piros dĂ­szĂ­tƑelemekkel dekorĂĄlt beltĂ©rhez.

SzĂ©nszĂĄlas lĂ©gterelƑszĂĄrny

Az extrakĂ©nt rendelhetƑ, szĂ©nszĂĄlas hĂĄtsĂł szĂĄrnnyal a vĂ©gsƑkig fokozhatĂł a Type R extremitĂĄsa Ă©s egyedisĂ©ge. Nemcsak sportosabb formĂĄjĂș, mint az alapfelszereltsĂ©g rĂ©szekĂ©nt kĂ­nĂĄlt szpoiler, hanem szĂ­ne is eltĂ©rƑ, ugyanis piros szĂ­nƱ szĂ©nszĂĄlakat szƑttek a szĂŒrkĂ©k közĂ©.

Szénszålas betét a középkonzolon

A közĂ©pkonzolra szĂĄnt, opcionĂĄlis karbonborĂ­tĂĄssal az utastĂ©r megjelenĂ©se is extrĂ©mebbĂ© tehetƑ, kĂŒlönöskĂ©ppen, hogy a Honda szakemberei piros szĂĄlakat szƑttek a szĂŒrkĂ©k közĂ©.

SzĂ©nszĂĄlas kĂŒszöbborĂ­tĂĄsok

A kĂ©zzel kĂ©szĂ­tett, Type R-logĂłval dĂ­szĂ­tett, szĂ©nszĂĄlas kĂŒszöbvĂ©dƑk megĂłvjĂĄk az ajtĂłkeret alsĂł rĂ©szĂ©t Ă©s mĂĄr az ajtĂłnyitĂĄs pillanatĂĄban mĂ©ly benyomĂĄst tesz a beltĂ©r a szemlĂ©lƑre.

Piros ajtĂłkĂĄrpit-vilĂĄgĂ­tĂĄs

A gyĂșjtĂĄs rĂĄadĂĄsakor az ajtĂłkĂĄrpitokat lĂĄgy, piros hangulatfĂ©ny vilĂĄgĂ­tja meg. A kilincsekben Ă©s a zsebekben elhelyezett vilĂĄgĂ­tĂłtestek sportosabb hangulatot teremtenek, Ă©s persze igen hasznosak is.

Piros hangulatvilĂĄgĂ­tĂĄs az elsƑ lĂĄbtereknĂ©l Ă©s az elsƑ ĂŒlĂ©sek alatt

Az ajtĂłzĂĄrak oldĂĄsĂĄt követƑen sportos, piros fĂ©nyĂĄrba borulnak az elsƑ lĂĄbterek Ă©s az elsƑ ĂŒlĂ©sek alatti rĂ©szek. Menet közben a fĂ©nyerƑssĂ©g felĂ©re csökken, hogy a vilĂĄgĂ­tĂĄs ne zavarja a vezetƑt.

Piros pohårtartó- és középkonzol-vilågítås

Amint a gyĂșjtĂĄs Ă©s a fĂ©nyszĂłrĂł bekapcsol, sportos, mĂ©gis nyugtatĂł, piros hangulatfĂ©ny vilĂĄgĂ­tja meg a pohĂĄrtartĂłk aljĂĄt Ă©s a közĂ©pkonzolon kialakĂ­tott tĂĄrolĂłrekeszt.

 Type R-logót vetítƑ projektorlámpa

Az elsƑ ajtĂłk aljĂĄba integrĂĄlt, extrakĂ©nt rendelhetƑ projektoros lĂĄmpĂĄk piros-fehĂ©r Type R-logĂłt vetĂ­tenek a talajra, Ă­gy mĂ©g ĂŒtƑsebb a Type R megjelenĂ©se Ă©s könnyebb, biztonsĂĄgosabb a beszĂĄllĂĄs sötĂ©tben.