1139 Budapest, Fáy utca 43.
Telefon: +36 1 340 2378
E-mail: info@hondanet.hu
Tartalom
1. Bevezetés: 25 év a nagy teljesítményű hot hatchek bűvöletében
Világszerte ismert, hogy idén ünnepli a Honda az ikonikus Civic 50. születésnapját és a Type R sorozat bevezetésének 25. évfordulóját a most debütáló csúcsteljesítményű ferdehátúval. Az új generációjú Civic Type R megalkotásakor arra törekedtek a Honda mérnökei, hogy minden eddiginél átütőbb vezetési élményt nyújtson, ugyanakkor megőrizze az elődmodellek legjobb tulajdonságait és az versenyzés szellemiségét.
A 11. generációjú Honda Civic fejlesztésekor a dinamika, a dizájn és a vezetőközpontú megközelítést alkalmazták, melynek eredményeként tovább javultak a menetteljesítmény, még szebb lett a karosszéria és a használati érték is tovább nőtt, de a Type R megalkotásakor mindezeken finomítottak Ennek köszönhető újdonság például a motorháztetőn elhelyezett légbeömlő, valamint a hátsó lökhárítón megfigyelhető diffúzor, aminek számos előnye van a légáramlásra nézve és a sportos sziluettnek is szerves része. A Civic Type R alacsonyabb és szélesebb, mint az Civic alapmodell, az új hátsó légterelő szárny pedig – az elnyújtott tetővonallal egyetemben – az aerodinamikai teljesítményhez és az erőtől duzzadó megjelenéshez hivatott hozzájárulni.
A kis tömegű alkatrészeknek és a megnövelt erejű, 2.0 literes, négyhengeres, benzinmotornak köszönhetően az új Civic Type R büszkélkedhet kategóriájának egyik legkedvezőbb teljesítmény/tömeg arányával, s egyebek mellett olyan csemegékkel kényezteti a vezetőt, mint az átdolgozott fordulatszám-szabályozó rendszer, ami gázfröccsöt ad a visszaváltásoknál, ezzel is fokozva a teljesítményt és a vezetési élményt.
A Type R beltere ugyancsak káprázatos. A piros díszítőelemek, a könnyű sportülések és a vezetőközpontú kezelőszervek látványa már első látásra is egyérterművé teszik, hogy egy nagy teljesítményű Honda modell-lel állunk szemben. Az igencsak hasznos előre programozott vezetési módok mellett megjelent az új Egyéni (Individual) üzemmód mely lehetőséget ad a jármű karakterisztikájának megváltoztatására, így többek között a gázreakciók és kormányvisszajelzések is személyre szabhatóak. Ráadásként áttervezett, frissített Honda Log R adatrögzítő és -feldolgozó rendszer támogatja a pilótát vezetői tudásának fejlesztésében, méghozzá innovatív pontozási rendszer révén.
Miként a korábbi Type R modellek, az újonc is megkapta a Honda híres karmazsinvörös H betűjét, amit a márka sikert sikerre halmozó versenygépei ihlettek. Pontosan ilyen jelzés volt az RA272-es kóddal jelölt Formula-1-es autón is, amellyel – az 1965-ös Mexikói Grand Prix-n – először nyert F1-futamot a japán cég. A Honda továbbra is arra törekszik az autósportban, hogy feszegesse a teljesítmény határait, erről árulkodik, hogy a Honda Civic Type R legutóbbi nemzedéke minden eddigi fronthajtású autónál gyorsabbnak bizonyult a világhírű Suzuka Circuit versenypályán.
2. Erőteljes, aerodinamikailag hatékony formaterv
Sokat elárul a vadonatúj Civic Type R-ről, hogy a vezetési élményt, az aerodinamikai teljesítményt és a megnövelt leszorítóerőt középpontba helyező fejlesztési projekt az „Ultimate Sports 2.0” nevet kapta. A letisztult, egyszersmind stílusos vonalak agresszívabb kiállást szavatolnak, ugyanakkor látványosabbá is teszik a kocsit, méghozzá annak gyors, dinamikus, sebességmámort okozó mivoltát kihangsúlyozva.
A Civic Type R 8 mm-rel alacsonyabb és 90 mm-rel szélesebb, mint a Civic e:HEV, a korábbi generációnál pedig 13 mm-rel került lejjebb és 15 mm-rel vált terebélyesebbé. A markáns, erőt sugárzó kerékjáratokat újonnan fejlesztett, kis tömegű, nagy merevségű, 19″-os, matt fekete felnik töltik ki, melyekre típusspecifikus anyag-összetételű, 265/30 R19 méretű Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat szerelnek.
A gondosan kidolgozott karosszériafelületeknek egytől egyig rendkívül fontos szerepe van, ami nem meglepő, hiszen az új Civic Type R készítésében a Honda nemzetközi motorsport-hálózatának legnevesebb tagjai vállaltak szerepet, közöttük a WTCR-ben ténykedő J.A.S. Motorsport és a Super GT sorozatban küzdő HRD Sakura szakemberei. Munkájuk során különösen nagy figyelmet fordítottak a légellenállás mérséklésére, ezért a Computational Fluid Dynamics (CFD, magyarul: számítógépes folyadékdinamika) előnyeit is kihasználták. Az eredmény magáért beszél: az újonc sokkal kisebb légellenállási együtthatóval dicsekedhet, mint az előző Civic Type R, és csökkent a nyomás az autó felett, illetve körül.
Áttervezték az első lökhárítót is, a kerekek mögé pedig méretes levegőcsatornák kerültek, amelyek segítenek a kerékdobokban felépülő nyomás csökkentésében. Az innen kiáramló levegő a küszöbök mentén szalad végig, majd a hátsó sárvédőív előtt, egy apró, küszöbök végére szerelt szpoiler tereli el a karosszériától, illetve a hátsó kerekek irányából.
Ezek a karosszériaelemek szorosan „együttműködnek” a széles hátsó sárvédőkkel, amelyeket teljesen a karosszériába integráltak, hogy még kifinomultabb, illetve letisztultabb legyen az összhatás, és hátul is optimális legyen a légáramlás. Az új sárvédőformával megszűntek a korábbi Civic Type R-nemzedék hátsó ajtajánál megfigyelhető nyomásváltozások, s mivel a légterelő szárnyat, valamint a diffúzort egyaránt módosították, így egyenletesebbé vált a légáramlás.
A tagolatlan, letisztult első lökhárító a Civic e:HEV stílusában fogant, ám annál sokkal sportosabb, céltudatosabb benyomást kelt. Ebben a megnövelt szélességű és magasságú alsó légterelő is szerepet játszik, azon túlmenően, hogy hatékonyabb hűtést biztosít a szintén megnövelt méretű töltőlevegő-hűtőnek és az első fékeknek. Maga a nyílás 10%-kal nagyobb, mint a kifutó nemzedéknél, ami azzal jár, hogy a Type R-en már nem fértek el a Civic e:HEV ködfényszórói a házzal. Helyüket stílusos, karcsú, függőleges légbeömlők vették át, melyek az első fékekre irányítják a levegőt, s persze szélesebbnek láttatják az autót.
A 2.0 literes VTEC Turbo motor hőcseréjét számos egyéb műszaki megoldás segíti, ilyen például az alumínium motorháztetőn vágott nyílás, ami a lökhárítón kialakított légbeömlővel közösen igyekszik csökkenteni a motor hőmérsékletét nagy terhelésnél, nem mellesleg az első tengelyre ható leszorítóerőt is magasabb szintre emeli.
Hátul az új diffúzor és az átrajzolt légterelő szárny gondoskodik a megfelelő leszorítóerőről, valamint a légellenállás csökkentéséről. Az új, öntött alumíniumkonzollal rögzített, továbbfejlesztett szpoiler alacsonyabb és szélesebb a korábbi légterelőnél, így az új tetővonalhoz is jobban illik. Maga a légterelő lapát kevésbé áll meredeken, mint korábban, így kisebb lett a légellenállás, a leszorítóerő azonban nőtt. Az új, műgyanta alapú csomagtérajtó alkalmazásával lehetőség nyílt a szárny magasabbra helyezésére, így kevésbé akadályozza a kilátást az autóból és jobban igazodhat a hátsó ablak felső vonalához.
A kis tömegű, 19”-os, könnyűfém kerekeket szintén optimalizálták, hogy teljesen kiaknázható legyen a 265/30 R19 méretű Michelin abroncsok tapadása. A kovácsolt, „kifordított” konstrukciójú kerekek a kifutó Type R nemzedék Limited Edition változatánál használt, egy síkban futó, „kifordított” felniken alapszanak, és úgy tervezték őket, hogy a lehető legmerevebbek legyenek. Kimagasló képességeikről árulkodik, hogy javítják a kezelhetőséget, ugyanis kanyarodásnál állandó nyomást garantálnak az abroncsok belső vállánál. Az már csak hab a tortán, hogy nagyobbnak látszanak, mint amekkorák, így még sportosabb az összhatás.
A modell sportos jellemét kidomborítandó, minden főbb teljesítményt növelő külső alkatrész magasfényű fekete bevonatot kap, beleértve a hűtőrácsot, a diffúzort és a hátsó szárny légterelőjét is. A fényezések palettáján megannyi vonzó szín szerepel, ami a modell sportos öröksége előtt tiszteleg. A vásárlók Championship White, Rallye Red, Racing Blue, Crystal Black és Sonic Grey Pearls tónust választhatnak.
3. Vezetőközpontú utastér- és műszerfal-kialakítás
Akárcsak a korábbi modellek, az új Civic Type R is arra született, hogy maximális élvezetet nyújtson, és ezt már azonnal érezheti a vezető, amint kinyitja a kocsi ajtaját. Pályaorientált személyisége dacára az új Civic Type R elképesztően kényelmes, hiszen a lehengerlő komforttal, praktikummal és mindennapos használhatósággal büszkélkedő széria Civic adja alapjait.
A vezető 8 mm-rel alacsonyabban ül, mint az elődmodellben és a 11. generációs Civicben, így még inkább sportautós érzetét kelti. Ezek a kis tömegű első ülések biztosan tartják a derekat, és úgy általában a testet, tehát rövid és hosszú távokon egyaránt kényelmes az autó, s könnyebb precízen irányítani nagy tempónál. További előnye, hogy a vezető könnyedén megtalálhatja az természetes vezetési pozícióját és, főleg a forszírozott kanyarokban, olyan érzése lehet, mintha a közvetlenül csatlakozna az autóhoz.
Azzal, hogy a csípőpont közelebb került a talajhoz, a testet átölelő ülések még nagyobb élményt garantálnak, különösképp, hogy a műszerfal is egészen különleges. A teljes utastér úgy épül fel, hogy a vezető a lehető legmagasabb szinten összpontosíthasson az irányításra és az útra nagy sebességnél. Minden fontos kezelőszerv könnyen elérhető és használható, a műszerek pedig úgy jelenítik meg az információkat, hogy a legfontosabb adatok mindig szem előtt legyenek.
Bár az ülés alacsonyabbra került, a vezető látómezeje jelentősen nőtt a korábbi Civic Type R-hez mérten. Remekül látni a motorháztető sarkait, ugyanakkor az A-oszlopok és a külső tükrök mögötti holtteret is minimalizálták, nagyban megkönnyítve a pilóta dolgát közúton és versenypályán. Hogy semmi ne vonja el a sofőr figyelmét, minimálisra csökkentették látómezejében a csillogó, fényvisszaverő felülteteket. Hogy hátra tekintve is tökéletesen kiláthasson, átformálták a csomagtérajtóra szerelt légterelő szárnyat, és úgy rajzolták meg a karosszéria vállvonalát, hogy még könnyebb legyen a tájékozódás, illetve a jármű környezetének áttekintése a külső tükrök segítségével.
A drámai összhatás érdekében az elmúlt évtizedekben sok extrém Honda kapott mély piros díszítőelemeket. Nincs ez másként most sem – az új Civic Type R lélegzetelállító jelenség. Az első ülések nagy tapadású, velúr hatású, élénk színű kárpitot kaptak, míg hátul azonos anyagból készülő, ámde fekete borítást alkalmaztak az alkotók, melynek piros cérnával varrt öltéssorokkal adtak kontrasztot. Az új, speciális kárpitoknak köszönhetően az utasok testét is erősen fogják az ülések, nem csúszkálnak jobbra-balra nagy tempójú autózásnál. Vörösek a belső kárpitozás díszcsíkjai is, akárcsak a szőnyegek és éppoly nagy hatást váltanak ki, mint a korábbi Type R modellek esetében.
Szintúgy megmaradt az autók sorozatszámával ellátott, egyedi táblácska, ám ezúttal nem a középkonzolon helyezték el a mérnökök, hanem a műszerfalra került, ezzel is kiemelve a Type R-élmény exkluzív mivoltát. Mindemellett olyan kiváló minőségű és mutatós részletmegoldásokkal találkozhat a szem az utastérben, mint az eredeti alumínium konzol vagy a légbeömlők polarizált, Gun Metal színű kerete. Ezek a prémium minőségérzethez és a zavaró, fényvisszaverő felületek csökkentéséhez egyaránt hozzájárulnak.
Az alapkivitelnél alkalmazott, digitális műszeregységet is tovább finomították, hogy igazodjon a Type R küldetéséhez, de megmaradt az egyszerű, kétműszeres megjelenítési mód is a Comfort és a Sport menetüzemmódhoz. A Type R-specifikus grafikus felület a +R üzemmód aktiválásával hívható elő, ilyenkor csak a legfontosabb, versenypálya-használatnál érdekes információk jelennek meg. A digitális képernyő teljes szélességét kitöltő fordulatszámmérő a felső részre került, míg a menetadatokat és a járművel kapcsolatos legfontosabb információkat (pl. motorhőmérséklet, köridő,nehézségi erő) a monitor alsó részén jeleníti meg a rendszer. A most bemutatkozó Individual (felhasználó) üzemmód lehetőséget ad a felhasználónak, hogy úgy rendezze el az adatokat, ahogyan ő szeretné.
4. A Civic Type R tervezési folyamata
A vadonatúj Civic Type R folytatja az ikonikus Type R modellek hagyományait, azaz még magasabbra emeli a mércét az elsőkerék-hajtású sportautók mezőnyében. A legújabb generáció a kifutó modell minden erényét magáénak tudhatja, de az új, kis tömegű alapanyagoknak, a megnövelt csúcsteljesítménynek és a tovább javított menetdinamikának köszönhetően sok tekintetben felülmúlja elődjét, azaz még gyorsabb és fordulékonyabb, még inkább függőséget okoz.
Minden idők legerősebb VTEC Turbo motorja
A Civic Type R modelleket mindig is az erős, közvetlen, nagy fordulatszámra pörgethető motorok miatt kedvelték a tulajdonosok, így van ez a sorozat 1997-es bemutatkozása óta. Ez a hozzáállás tette közkedveltté a Civic Type R-t az elmúlt 25 évben, s ez viszi majd sikerre a legújabb kivitelt is – egy vérbeli sportkocsi a vezetés szerelmeseinek.
A Civic Type R-t továbbra is négyhengeres, turbófeltöltésű, 2,0 literes VTEC erőforrás hajtja, de még fejlettebb, kifinomultabb formában kerül az autóba, méghozzá megannyi motorsportból érkező innovációval hatékonyabbá téve. Ez utóbbiak a teljesítményt, a forgatónyomatékot és az autó reakcióidejét is kedvezően befolyásolják, így még a kifutó Type R kis tömegű Limited Edition változatát is messze felülmúlja az új nemzedék.
A fejlesztőcsapat a turbófeltöltőt is áttervezte, hogy növelje a hatékonyságot. Csökkentették a turbólapátok számát, egyszersmind optimalizálták a feltöltő méretét és átmérőjét, hogy még kisebb legyen a szerkezet tehetetlenségi nyomatéka. Maga a turbóház is kompaktabb lett, mégis nagyobb levegőmennyiséget biztosít a motornak, és gyorsabban reagál a gázadásokra is.
Az egyenes vonalú kipufogórendszer jóvoltából a kipufogógáz áramlása 13%-kal kedvezőbb a korábbi Civic Type R-hez viszonyítva, nem mellesleg kisebb lett az ellennyomás, így a csúcsteljesítmény is nőtt. A rendszer három kimenőcsővel ellátott hátsó dobban ér véget, amelyben aktív szelep kapott helyet, hogy még kedvezőbb legyen a gázok áramlása. Mindemellett a kipufogórendszer hangját is jellegzetesebbé tették, hogy átütőbb legyen a vezetői élmény.
Az új hűtőradiátornak és a 48%-kal nagyobb légbeömlőnek hála a hőmérséklet-szabályozás is javult, így optimálisabb a hűtés, illetve a hajtáslánc működése nagy terhelésnél. Nem maradt érintetlenül a motor levegőcsatornája sem: az új csövek átmérője 10%-kal nagyobb, tehát még több oxigén juthat az erőforrásba.
A Honda mérnökei sokat dolgoztak a motorvezérlő rendszeren is, hogy optimálisabb legyen a gyújtástérkép, valamint a szelepnyitási idő szabályozása, és azonnal reagáljon a motor a gázpedálállás változásaira gyorsítás közben.
A módosítások eredményeként a Civic Type R nagyobb teljesítményt ad le magas fordulatszámon, ugyanakkor kevesebbet fogyaszt az alsó fordulatszám-régióban, és a kategória legjobb teljesítmény/tömeg arányával büszkélkedhet. A 329 LE-s csúcsteljesítményt 6500-as percenkénti fordulatszámnál adja le az erőforrás, míg a 420 Nm-es legnagyobb forgatónyomatékot 2200-tól 4000-ig aknázhatja ki a pilóta. A legmagasabb fordulatszám eléri a 7000 f./percet. Igen meggyőzőek a menetteljesítményekre vonatkozó adatok is, hiszen 5,4 másodperc alatt gyorsít álló helyzetből 100 km/órára és 275 km/h a végsebessége.
A kimagasló menetteljesítmények elérését a továbbfejlesztett, hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó is elősegíti, már csak azért is, mert új konstrukciójából fakadóan lágyabban kapcsolhatóak a fokozatok és kisebb erő szükséges a váltókar mozgatásához. További érdekesség, hogy új, a korábbinál 18% kal könnyebb lendkereket szereltek be, miáltal a VTEC Turbo motor tehetetlenségi nyomatéka 25%-kal esett, és még közvetlenebbé vált az egység.
A visszakapcsolásokat segítő, automatikusan „gázfröccsöt adó” fordulatszám-szabályozó rendszer szintén kifinomultabb lett, ebből kifolyólag kedvezőbb a kerekekre jutó terhelés eloszlása a kanyarok bejáratánál. Különösképpen figyeltek rá, hogy könnyű legyen visszakapcsolni kettesből egyes fokozatba. A nagy merevségű váltóházhoz ugyancsak nagy merevségű váltókapcsoló kart társítottak, ráadásul optimalizálták a váltókulissza mintázatát és egyedi, Type R-specifikus váltórudazatot dolgoztak ki, hogy még kifinomultabbak lehessenek a kapcsolások. A kifinomult váltásokat szolgálják a kapcsolószerkezetben használt új, optimalizált erejű rugók is.
Bár ez minden idők legerősebb Honda Civic Type R-je, a károsanyag-kibocsátás és az üzemanyag-fogyasztást is alacsonyabb, mint eddig. A széndioxid-emisszió mindössze 186 g/km, és az üzemanyag-fogyasztás is elképesztően visszafogott, csupán 8,2 liter/100 km (WLTP szabvány szerint).
Kis tömegű, merev karosszéria a magával ragadó teljesítményért
Az új Honda Civic tervezésekor arra törekedtek a japán vállalat munkatársai, hogy a karosszéria, a kormánymű és a futóműrendszer egyaránt a legmagasabb színvonalon álljon, s ne csak teljesítményével és közvetlenségével varázsolja el pilótáját a modell, hanem pontos visszajelzéseivel is. A kormányzásra, illetve a kerekektől érkező visszajelzésekre egyaránt kényesen figyeltek, hogy még közelebbi kapcsolat alakulhasson ki a jármű és a vezető között.
Jelentős különbség az elődhöz viszonyítva, hogy 35 mm-rel hosszabb a tengelytáv, és a multilink hátsó futómű jóval szélesebb nyomtávval rendelkezik az alapot adó Civichez képest, hogy stabilabb legyen az autó a kanyarvételek során. A fejlesztési folyamat szerves része volt a tesztelés, a mérnökök sok-sok kilométert tettek meg autópályán, illetve a Nürburgringen.
A dupla függőcsapszeges első felfüggesztésnek köszönhetően minimális hajtási befolyás éri az első kerekeket, és mivel az alsó lengőkarokat átformálták, illetve merevebbé tették, sikerült 16%-kal növelni a felfüggesztés oldalirányú, kerékdőlést befolyásoló merevségét. Az új, finomított geometria révén 265/30 R19 Michelin Pilot Sport 4S abroncsokat kaphatott a Type R, így könnyebben és biztonságosabban használható ki a megnövekedett motornyomaték.
Szintén továbbfejlesztett változatban került át az elődmodellből az adaptív lengéscsillapító-rendszer. Az új vezérlőprogram jóvoltából kisebb a bólintási és az oldaldőlési hajlam.
Tovább javult a Civic – eddig is híresen kiváló – kanyarstabilitása, ami nem meglepő, hiszen a karosszéria hátsó részének merevsége 15%-kal nőtt a kifutó nemzedékhez képest. A merevebb kocsitest érdekében jelentősen növelték a szerkezeti ragasztó használatát a nyúlványok, illetve a lemezek illesztésénél. Egészen pontosan 3,8-szor több kötőanyagot használnak fel a gyártáshoz, mint eddig, egyebek mellett a tűzfalnál, az ajtónyílásoknál és a hátsó futómű-bekötési pontoknál is nagy mennyiségben alkalmazzák.
A ragasztó használata nemcsak a karosszériamerevség szempontjából fontos, hanem a súlycsökkentés miatt is. Térnyerése jól mutatja, hogy a mérnökök mindent bevetettek a lehető legkisebb tömeg elérése érdekében. Az új, alumínium motorháztető 43%-kal könnyebb a korábban alkalmazott, acélból készülő változatnál, a csomagtérajtó tömege pedig 20%-kal csökkent, ugyanis acél helyett immáron műgyanta szolgál alapjául. A kis tömegű anyagokból és a továbbfejlesztett nyúlványrendszerből könnyű, ámde rendkívül merev karosszéria áll össze.
A biztonságos és hatékony lassításról frissített Brembo fékrendszer gondoskodik, amelyet új fékcsövekkel és szintén új, mechanikus főfékhengerrel láttak el a szakemberek. Ezek gyorsabb hőleadást tesznek lehetővé, és nagyban hozzájárulnak az egyenletesen felépülő fékhatáshoz, valamint a fékerő könnyű, precíz adagolhatóságához. A két részből összeálló, úszóágyazású tárcsák az előző Type R-ben már bizonyították, hogy milyen kiváló fékteljesítményt nyújtanak, így az új nemzedékbe is átkerülhettek.
Addiktív kormányzás
A Type R kormányművének kidolgozásakor mindent bevetettek a mérnökök, hogy a lehető legkifinomultabban vezethető lehessen az autó, a pilótának pedig csak a lehető legkevesebb korrigálómozdulatot kelljen tennie. Ezt a célt szem előtt tartva számos ponton módosítottak a rendszeren. A kormányoszlopban ezentúl hónolt, merevebb és nagyobb élettartamú csapágyak teljesítenek szolgálatot, és nagy merevségű anyagból készülnek a gömbfejek is. Említést érdemel az is, hogy a köztes rudazat csúszórésze fogazást kapott, hogy még határozottabb legyen a kapcsolódás.
Átprogramozták az elektronikus szervokormány vezérlőegységét is, így nagyobb átmérőjű, 60%-kal merevebb torziós rész kerülhetett a kormányrúdba és nagyobb merevségű kormány-összekötőrudakat építhettek be. Ez utóbbiak rendkívül fontosak, hiszen merevségüknek köszönhetően nagy terhelésnél sem hajlanak meg számottevően, tehát a kerekek gyorsabban reagálnak a kormánymozdulatokra és pontosabb visszajelzéseket kaphat a vezető.
A szervomotor működését szabályozó Motor Control Unit (MCU) azonos a Civic e:HEV-ével, de a szoftvert a Type R-re szabták, hogy középállásban és elfordított helyzetben egyaránt gyorsabbak legyenek a kormányreakciók, és a teljes kormányelfordulási tartományban lineáris érzetet nyújtson a kormánymű.
Típusspecifikus Michelin abroncsok
Annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt lehessen kihozni az elsőkerék-hajtású, orrmotoros járművekből, a Honda és a Michelin közös munkába kezdett, s kidolgozott egy olyan abroncsalapanyag-keveréket, ami képes elviselni az első kerekekre jutó rendkívüli terhelést.
A legfőbb cél az volt, hogy a köpeny igazán nagy erőhatásoknál is stabil maradjon, valamint képes legyen az útra vinni a Type R teljesítményét és igazodjon a Honda különleges modelljének karakterisztikájához. Ennek jegyében 265 mm-re növelték a futófelület szélességét, és külön-külön alapanyagot állítottak össze a mintázat minden egyes részéhez.
A Michelin szakemberei által kiötlött C3M gyártási folyamattal jelentős fejlődést sikerült elérni a száraz felületű tapadást illetően, méghozzá anélkül, hogy a nedves aszfalton nyújtott teljesítmény vagy az élettartam visszaesett volna.
Az új abroncsok másik érdekessége, hogy a belső övszerkezet és a futófelület közötti távolság csökkent, az övek elhelyezése pedig a mintázathoz igazodik, így biztosabb az elmozdulásra képes mintázati elemek tartása.
Biztonságos karosszériaszerkezet
A Civic Type R ultramodern karosszériaszerkezete megegyezik az alapkivitelével. Új nyúlványai a frontális, a ráfutásos és az oldalirányú ütközéseknél egyaránt nagyobb védelmet garantálnak, így a passzív biztonság jelentősen nőtt.
Ezt csavarodási és hajlítási merevséget fokozó, összetett nyúlványrendszerrel érték el a mérnökök, melynek része az autó orrában elhelyezett, erős, gyűrű alakú váz is, ami a teljes első traktust jóval masszívabbá teszi. Hasonló gyűrűt figyelhetünk meg a hátsó részen is, méghozzá egy másodlagos gyűrűvel, ami a hátsó kocsiszekrényt futja körbe. Az első-hátsó gyűrűt rendkívüli merevségű, padló alatt elhelyezett vázszerkezet köti össze, méghozzá ún. tompaillesztéssel, a padlólemez középrészén kialakított alagútban. A merevebb kocsitest nemcsak a menetdinamikára van jó hatással, hanem az NVH-értékre (ti. zaj, vibráció és nyersség) is, és nagy előnye, hogy egy esetleges ütközés során kevésbé gyűrődik össze a padlólemez.
Az új nemzedéknél megerősítették az ajtókat és a hátsó kerékjáratokat, hogy a kocsitest ellenállóbb legyen az oldalirányú ütközéseknél, továbbá fokozták az első lökhárítót tartó konzolok energiaelnyelő képességét, hogy csökkentsék a gyalogos térd- és lábsérülés esélyét egy esetleges gázolásnál.
Az új Civic Type R utasait immáron 8 légzsák védi, mivel az első, a hátsó és az oldalsó légzsákok mellett első térdlégzsákokat és is tartalmaz az alapár, sőt a két első ülés közé is került egy légzsák.
Menetbiztonsági eszközök
A vadonatúj Civic Type R a korszerű menetbiztonsági eszközöket magában foglaló, kategóriaelső képességekkel büszkélkedő Honda SENSING™ csomagot is megkapta. Ezzel újabb fontos lépést tett a Honda, s még közelebb került céljához, hogy a Honda autók és motorkerékpárok 2050-ben már képesek legyenek minden (!) halálos balesetet elkerülni.
Az új Civicben bemutatott, ultrahangos érzékelők a hanghullámok visszaverődését figyelik, így képesek nem fémből készült tárgyak, például üvegek, falak észlelésére is. Szintén új az első kamera, amelynek lencséje 100˚-os látómezőben figyeli az autó előtt zajló eseményeket, s mivel új felismerőszoftvert írtak hozzá, a gyalogosokat, az útburkolati jeleket, az útpálya széleit és a motorosokat-kerékpárosokat is könnyedén képes azonosítani.
Szintén új a nagy sebességű felismerésért és irányításért felelős processzor, ezáltal a Honda SENSING™ sötétben és világosban egyaránt hamarabb és pontosabban azonosítja a tárgyakat és a gyalogosokat, mint a hagyományos, milliméteres radarrendszerek.
A Honda SENSING™ az alábbi menetbiztonsági eszközöket tartalmazza:
5. Honda Log R 2.0: teljesítményorientált, valós idejű adatgyűjtés[1]
Az új Civic Type R fejlesztésekor a fő célkitűzések között szerepelt, hogy az elektronikai rendszer – könnyen értelmezhető formában megjelenített – menetadatokkal segítse a pilótát vezetői tudásának fejlesztésében közúton és versenypályán. Ennek legfőbb eszköze a megújult Honda Log R 2.0 alkalmazás, ami most már az infotainment rendszer szerves része, és vezeték nélkül is képes kapcsolódni az okostelefonokhoz, tehát egyszerű és stabil a kommunikáció. A friss szoftver egyebek mellett új képernyőmódokkal és grafikákkal segít a sofőrnek teljesítményének kiértékelésében, az adatokat pedig a telefon és az infotainment rendszer képernyőjén egyaránt képes megjeleníteni.
Az elemzés rendkívül pontos, ugyanis a rendszer folyamatosan kapja az információkat a jármű szenzoraitól, és a pontos dátummal, valamint időponttal együtt tárolja el a különféle értékeket az adatbázisban. A Honda Log R 2.0 alkalmazás felhasználói Teljesítménymonitor vagy Pontozás üzemmódot választhatnak.
Előbbi 12-féle járműinformációt képes a vezető elé tárni (pl. motor-, hűtőfolyadék- és olajhőmérséklet, kormányszög- és gázpedálállás, fékfolyadéknyomás, sodródás mértéke), s maga a pilóta döntheti el, hogy melyek legyenek ezek. Mindemellett azt is elárulja, hogy miként irányította a vezető az autót és hogyan viselkedett a jármű.
A Honda Log R 2.0 egyik újdonsága a digitális abroncssúrlódási kör funkció, azaz szó szerint képet ad az abroncsok tapadásáról. A rendszer kiszámolja és megmutatja, hogy az egyes gumiknál mekkora a tapadási erő érhető el az adott pillanatban, sőt arról is tájékoztatja a vezetőt, hogy milyen nagyságú hossz- és oldalirányú erők hatnak éppen a köpenyekre. A számítások alapját a gyorsulás és az aktuális abroncsterhelés adja, s természetesen valós idejűek a kijelzőn is megjelenő kalkulációk.
A Pontozási funkciót azért alkották meg, hogy a pilóták utólag kiértékelhessék vezetői teljesítményüket, s ezáltal tovább csiszolhassák tudásukat. E különleges alkalmazás további két alfunkciót foglal magában: az Automatikus pontozást és az Adatrögzítést. Előbbi közúton, hétköznapi helyzetekben értékeli a járművezetői teljesítményt, utóbbi pedig pályán rögzíti és analizálja az értékeket.
Az Automatikus pontozás mindig működik, ha a Honda Log R 2.0 alkalmazás aktív. Figyeli, hogy a vezető miként gyorsít, lassít, kanyarodik, illetve halad egyenesen, és mindegyiket külön-külön, majd együttvéve is pontozza. A méréseket a Honda K+F központjának adatbázisában szereplő referenciaértékekkel vetik össze a szoftver algoritmusai, így valóban képes igazán hasznos tanácsokkal szolgálni a sofőrnek. Hogy a fejlődés nyomon követhető legyen, a felhasználó megfigyelheti, miként változott vezetési stílusa az idők során, s mely területeken vált jobbá. Az Automatikus pontozás a hétköznapi közlekedés során is segít kifinomultabbá és hatékonyabbá tenni a jármű kezelését.
Adatrögzítő üzemmódban a gyorsulásra, a fékezésre és a kanyarokban fellépő G-erőre vonatkozó számokat jegyzi fel a rendszer, méghozzá a GPS biztosította helyadatokkal együtt, így pontosan látható, hogy hol miként viselkedett az autó. A kiértékelést színkódok is segítik, így a felhasználó láthatja, hogy a pálya mely pontjain fékezett és lépett a gázra. További jó hír, hogy a GPS a start-, illetve célvonalat is figyeli, a köridők pedig elmenthetőek, így összehasonlíthatóak egymással, és a fejlődés is nyomon követhető.
A visszajelzéseket – az Adatrögzítés funkció részét képező – innovatív pontozási rendszer biztosítja, ezek alapján a pilóta láthatja, hogy mely területeken van lehetősége fejlődésre. Ha minden szempontból a maximumot nyújtja, körönként 100 teljesítményalapú pontot szerezhet. A Honda K+F szakemberei által kidolgozott rendszer – előre meghatározott szempontokat, illetve értékeket figyelembe véve – C, B, A, S és S+ kategóriába sorolja a vezetőt, valódi, professzionális segítséget nyújtva a pilótáknak a tanulásban.
Ugyancsak a Type R és a pilóta versenypályán nyújtott teljesítményét hivatott fokozni a Honda Log R 2.0 stopperórája, ami méri, egyszersmind eltárolja a köridőket. A VS üzemmódot azért hozták létre, hogy a vezető összehasonlíthassa az elmentett paramétereket és pályarekordokat, használatához természetesen aktiválni kell az Adatrögzítés funkciót.
Az Automatikus pontozás és az Adatrögzítés funkció által gyűjtött adatokat nemcsak a jármű tárolóegységébe tölti fel a rendszer, hanem a központi szerverre is, ahol bármikor elérhetőek okostelefon, illetve a Honda Log R 2.0 alkalmazás segítségével. A Honda Log R 2.0 további újdonsága, hogy képes az okostelefont fedélzeti kameraként használni, sőt a rögzített adatokat társítja a felvételekhez, beleértve a körök számát, a köridőket, az aktuális sebességet és fordulatszámot, az abroncsok tapadását és a nehézségi erőt. Mindezt egyszerű, letisztult, könnyen olvasható és értelmezhető formában.
Az alkalmazás az App Store-ból és a Google Play áruházból szabadon letölthető , így bármikor elemezhetőek az adatok, még akkor is, ha a pilóta éppen távol van autójától.
6. Személyre szabható Type R-élmény
Hogy a Civic Type R nyújtotta páratlan élményt – tapasztalattól és felkészültségtől függetlenül – bárki átélhesse, a Honda még kifinomultabban hangolhatóvá tette az autó teljesítményét. A fő üzemmódkapcsolót a váltókar mellett helyezték el, ezzel a felhasználók háromféle konfiguráció közül választhatnak: Comfort, Sport és Individual. Az üzemmódok közötti váltással lehetősége nyílik a motor, a kormánymű, a felfüggesztés, a kipufogóhang, a fordulatszám-szabályozó és a teljesítménymérő működésének megváltoztatására. A +R üzemmód különálló gombot kapott, méghozzá közvetlenül a fő üzemmódkapcsoló felett.
A rendszer az adaptív lengéscsillapítók működését, a kormányrásegítés mértékét, a váltó kapcsolási érzetét, a fordulatszám-szabályozót és a gázreakciókat is befolyásolja, a motor leállításánál pedig megjegyzi az utolsó beállítást, tehát indításnál nem kell ismét kiválasztani a megfelelő üzemmódot.
A lágyabb csillapítást és finomabb kormányreakciókat felkínáló Comfort program a magasabb menetkomfort és az egyszerűbb hétköznapi használhatóság érdekében került be a Civic Type R üzemmódjai közé, rossz minőségű utakon és hosszú autópálya-szakaszok leküzdésénél is ideális.
Sportba kapcsolva kiváló marad a menetkomfort, de gyorsabbá válnak az autó reakciói. Nem olyan lágy, mint a Comfort, és nem is olyan durva, mint a +R.
A leginkább teljesítményorientált, +R névre keresztelt üzemmód továbbra is a pályahasználatot támogatja, tehát még gyorsabbak a gázreakciók és még sportosabb, precízebb irányítást biztosít az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer. Mindez közvetlenebb és egyenletesebb kormány-, illetve teljesítményérzetet, azaz még inkább magával ragadó vezetési élményt jelent a gyakorlatban.
+R üzemmódban a Kipörgésgátló Rendszer és a Menetstabilizáló Rendszer (VSA) teljesen kikapcsolható, így szabadon csúszhat, sodródhat az autó. Ehhez a pilótának nem kell mást tennie, csak öt másodpercig nyomnia a VSA-gombot, ha a +R üzemmód aktív.
Ilyenkor a digitális műszeregység is különleges Type R képernyőre vált, ami a teljesítmény adatokat helyezi előtérbe. A Civic Type R és a +R üzemmód nyújtotta élményt a motorhangfokozó rendszer teszi teljessé.
A Comfort, a Sport és a +R üzemmód mellett a legújabb Civic Type R-nél úgynevezett Individual üzemmód is aktiválható.
Ennél a vezető maga állíthatja be a paramétereket saját igényeinek, valamint az időjárási és útviszonyoknak megfelelően. Aktiválására ugyanaz a kapcsoló ad lehetőséget, amivel a gyári, előre programozott Comfort és Sport program is elérhető. A vezető maga szabályozhatja a gázreakciókat, a kormányérzetet, a futómű-karakterisztikát, a motorhangot, a teljesítménymérőt és a fordulatszám-szabályozót, a beállításokat pedig természetesen el is mentheti.
7. HAC-E Eredeti Honda Kiegészítők
A vadonatúj, 2023-as Honda Civic Type R-hez számos gyári tartozékot, illetve tartozékcsomagot kínál a Honda, amellyel még teljesebbé tehető a modell. A választék – az alacsony, széles és sportos megjelenéshez passzoló – esztétikai kiegészítőktől a használati értéket növelő, mindennapos használatot megkönnyítő tartozékokig terjed.
Csomagok:
Carbon csomag
Még szebb, sportosabb és praktikusabb lehet a Type R, ha a kézzel készített, minden elemében szénszálas hátsó légterelőt, a szénszálas középkonzol-borítást és a szénszálas ajtókárpitbetéteket magában foglaló Carbon csomagot is megrendeli a vásárló.
Hangulatvilágítás csomag (piros)
A belső és külső világítóelemeket tartalmazó Hangulatvilágítás csomag egészen különleges megjelenéssel ruházza fel Civic Type R-t. Piros fény teríti be az első lábteret és az első ülések alatti részt, miként a pohártartót, a középkonzolt és az ajtókárpitokat is vörös világítóelemek teszik látványosabbá. A sportos, egyben nyugodt hangulatot teremtő belső lámpák mellett ajtókba épített projektorok is szerepelnek a csomagban. Ezek fehér-piros Type R-logót vetítenek a talajra, sötétben is garantált tehát a káprázatos megjelenés és a biztonságos beszálláshoz szükséges fény.
Különálló kiegészítők:
Takaróponyva
Ez a teljes karosszériát befedő, kültéren is használható takaróponyva megóvja a Type R-t az időjárás viszontagságaitól és az UV-sugárzástól. Háromrétegű, vízálló, egyben szellőző konstrukciójának köszönhetően praktikus és tartós, nem mellesleg szép is, ugyanis Type R-logóval díszíti a gyártó. A puha tapintású belső réteg nem karcolja a karosszériát, a típusspecifikus szabás pedig az alapfelszereltségként kínált és az opciós légterelő szárnnyal egyaránt kompatibilis.
Pirosan megvilágított küszöbvédők
A fekete, szálcsiszolt, rozsdamentes acélból készülő küszöbvédőket pirosan világító Type R-logóval dobták fel a mérnökök. Ezek a borítások megóvják az ajtókeret alsó részét a karcolásoktól és a horpadásoktól. A csomag az első és a hátsó védőelemeket egyaránt magában foglalja.
Elegance szőnyegek
A tartós, kárpittal azonos színű, piros szőnyegek szélein piros, nubukbőr szegés szalad körbe. Természetesen az első és a hátsó sorba szánt darabokat is Type R-logó ékesíti, így tökéletesen illenek a piros díszítőelemekkel dekorált beltérhez.
Szénszálas légterelőszárny
Az extraként rendelhető, szénszálas hátsó szárnnyal a végsőkig fokozható a Type R extremitása és egyedisége. Nemcsak sportosabb formájú, mint az alapfelszereltség részeként kínált szpoiler, hanem színe is eltérő, ugyanis piros színű szénszálakat szőttek a szürkék közé.
Szénszálas betét a középkonzolon
A középkonzolra szánt, opcionális karbonborítással az utastér megjelenése is extrémebbé tehető, különösképpen, hogy a Honda szakemberei piros szálakat szőttek a szürkék közé.
Szénszálas küszöbborítások
A kézzel készített, Type R-logóval díszített, szénszálas küszöbvédők megóvják az ajtókeret alsó részét és már az ajtónyitás pillanatában mély benyomást tesz a beltér a szemlélőre.
Piros ajtókárpit-világítás
A gyújtás ráadásakor az ajtókárpitokat lágy, piros hangulatfény világítja meg. A kilincsekben és a zsebekben elhelyezett világítótestek sportosabb hangulatot teremtenek, és persze igen hasznosak is.
Piros hangulatvilágítás az első lábtereknél és az első ülések alatt
Az ajtózárak oldását követően sportos, piros fényárba borulnak az első lábterek és az első ülések alatti részek. Menet közben a fényerősség felére csökken, hogy a világítás ne zavarja a vezetőt.
Piros pohártartó- és középkonzol-világítás
Amint a gyújtás és a fényszóró bekapcsol, sportos, mégis nyugtató, piros hangulatfény világítja meg a pohártartók alját és a középkonzolon kialakított tárolórekeszt.
Type R-logót vetítő projektorlámpa
Az első ajtók aljába integrált, extraként rendelhető projektoros lámpák piros-fehér Type R-logót vetítenek a talajra, így még ütősebb a Type R megjelenése és könnyebb, biztonságosabb a beszállás sötétben.