Honda Type R modellek

A 2017-es Genfi Autószalonon lehullt a lepel a vadonatúj Honda Civic Type R-ről. Bemutatóját különösen nagy érdeklődés övezte, hiszen a Honda - nagy teljesítményű sportkocsik fejlesztése során szerzett - temérdek tapasztalatát összegzi, és igazán átütő menetdinamikát ígér a sebesség megszállottjainak.

Alapjain a vadonatúj ötajtós Civic-kel osztozik, de olyan kiemelkedő teljesítmény jellemzi, hogy a vezetési élményt illetően közúton és versenypályán is maga mögé utasítja a forró ferdehátúak kategóriájának többi szereplőjét.

A Honda Civic Type R 2015

Öt év után megérkezett a világ leginkább várt hot hatch sportkocsija, a vadonatúj Honda Civic Type R. A közúti versenyautóként aposztrofált új generáció különleges képességeiből fakadóan új mércét állít fel a nagy teljesítményű, elsőkerék-hajtású hot hatch-ek szegmensében.

A sorozatgyártású változatot a 85. Genfi Autószalonon (2015. március 5-15., 4. csarnok, 4250-es stand) tekinthette meg elsőként a nagyközönség.

A Type R család egyedülálló népszerűségre tett szert az elmúlt évtizedekben, tagjai egytől-egyig kultuszmodellé nőtték ki magukat világszerte. Ezért aztán hatalmas várakozás előzte meg az új változat bemutatkozását, s egyértelmű volt a rajongók követelése: valami igazán különlegeset szerettek volna.

Nos, a Honda új 2.0 VTEC TURBO erőforrása minden képzeletet felülmúl, miként a fénydiódás lámpatestekkel ütősebbé tett, agresszív karosszéria és a világon elsőként alkalmazott futómű-konstrukció is áttörést jelent. A fejlesztések eredményeként a Civic Type R a világ egyik legélvezetesebb sportkocsija lett, méghozzá kategóriától függetlenül...

Az új, 2015-ös Civic Type R-t a piros Honda-embléma 22 éves történetének legextrémebb és leggyorsabb motorja hajtja, érkezésével kétségtelenül új szakaszba lépett a Honda.

Az utcai versenyautó szívét a Honda Earth Dreams Technology családjának új motorja képezi. A 2,0 literes, turbófeltöltéses, közvetlen benzinbefecskendezéses motor 310 lóerőt produkál 6500-as percenkénti fordulat mellett, míg maximális forgatónyomatéka 400 Nm 2500-as fordulatnál.

Ezeken felül a 270 km/h-s végsebességnek sincsen párja a szegmensben. A Civic legújabb generációja így a Honda legteljesítményorientáltabb Type R szereplőjévé válik, túlszárnyalva az Integra, az Accord és az NSX modelleket is.

Egy kis történelem...

1992 – Az első generációs NSX Type R (csak Japánban)

Ezen sportmodell jelentette a Type R történet kezdetét. Megalkotásakor az élvezetes vezetést és a versenyautóhoz méltó sebességet tartották szem előtt a Honda mérnökei. Az NSX Type R kialakítása F1-es versenyautót idézett. Első alkalommal kapta meg a Honda piros emblémáját. Egyedülálló fényezése, a Championship White szín ekkor került bevezetésre a japán márkánál.

  • Motor: 3,0 literes, hathengeres, DOHC VTEC
  • Maximális teljesítmény: 280 lóerő / 7300 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 294 Nm / 5400 rpm

 

 

1995 – Az első generációs Integra Type R (csak Japánban)

  • Motor: 1,8 literes, négyhengeres, DOHC VTEC
  • Maximális teljesítmény: 200 lóerő / 8000 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 181 Nm / 7500 rpm

1997 – Az első generációs Civic Type R (csak Japánban)

  • Motor: 1,6 literes, négyhengeres, DOHC VTEC
  • Maximális teljesítmény: 185 lóerő / 8200 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 160 Nm / 7,500 rpm

1998 – Integra Type R (az USA-ban és Európában is elérhető, kontinensünk első Type R modellje)

  • Motor: 1,8 literes, négyhengeres, DOHC VTEC
  • Maximális teljesítmény: 190 lóerő / 8000 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 178 Nm / 7,300 rpm

1999 – Accord Type R (csak Európában)

  • Motor: 2,2 literes, négyhengeres, DOHC i-VTEC
  • Maximális teljesítmény: 212 lóerő / 7200 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 215 Nm / 6700 rpm

2001 – A második generációs Integra Type R (csak Japánban)

  • Motor: 2,0 literes, négyhengeres, DOHC i-VTEC
  • Maximális teljesítmény: 220 lóerő / 8000 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 206 Nm / 7000 rpm

2001 – A második generációs Civic Type R (Európában is elérhető, kontinensünk első Civic Type R modellje)

  • Motor: 2,0 literes, négyhengeres, DOHC i-VTEC
  • Maximális teljesítmény: 220 lóerő / 8000 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 206 Nm / 7000 rpm

Európai változat:

  • Motor: 2,0 literes, négyhengeres, DOHC i-VTEC
  • Maximális teljesítmény: 200 lóerő / 7400 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 196 Nm / 5900 rpm

2002 – A második generációs NSX Type R (csak Japánban)

  • Motor: 3,2 literes, hathengeres, DOHC VTEC
  • Maximális teljesítmény: 280 lóerő / 7300 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 304 Nm / 5300 rpm

2007 – A harmadik generációs Civic Type R

  • Motor: 2,0 literes, négyhengeres, DOHC i-VTEC
  • Maximális teljesítmény: 225 lóerő / 8000 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 215 Nm / 6100 rpm

Európai változat:

  • Motor: 2,0 literes, négyhengeres, DOHC i-VTEC
  • Maximális teljesítmény: 201 lóerő / 7800 rpm
  • Maximális forgatónyomaték: 193 Nm / 5600 rpm

Büszkeségeink

A Honda Civic Mugen RR és Advanced Concept

A Civic Type R európai és japán változatai után (FN2 és FD2) a Honda egy 300 darabos különleges kiadással örvendeztette meg vásárlóit.

A 2007. szeptember 13-tól egyedi Milano Red fényezéssel rendelhető Civic Mugen RR erősebb motort kapott, valamint a súlyából is lefaragtak a Mugen mérnökei. Az új lökhárítóknak és az alumínium motorháztetőnek köszönhetően a tömeg 1255 kg-ra csökkent, miközben a motor 15 lóerővel erősödött.
A 240 lóerőnek megfelelő csúcsteljesítmény 8000-es, míg a 218 Nm maximális forgatónyomaték 7000-es percenkénti fordulaton jelentkezik. A K20A jelzésű 2157 köbcentis motorból az új vezérműtengellyel, a módosított kipufogóval és az áthangolt motorvezérléssel csalogatott elő nagyobb teljesítményt a Honda gyári tuning cége. A 0-100 km/h sprintet így 6 másodperc alatt befutja a Civic.
Az egyedi alkatrészek és kiegészítők közül nem maradhatott ki a széria 18 colos, hétküllős eredeti Mugen felnicsomag sem, de a beltérben is találkozhatunk újdonságokkal, mint például a különleges Recaro SP-X ülések és egyéb, a versenyautó hangulatot még tovább erősítő belső kiegészítők.
A sportos szedánért körülbelül 8,8 millió forintot kértek el attól, aki villámgyorsan rendelte meg a nem éppen hétköznapi és gyakori Civic-et. Több helyen is olvashatjuk, hogy a 300 darabos széria sorsa kevesebb mint 10 perc alatt eldőlt, egyszerűen elkapkodták.
A Mugen a Tokiói Autókiállításon szintén bemutatta a Civic Type RR Experimental Spec névre keresztelt koncepciót.
A Honda Civic Mugen RR Advanced Concept 2009-ben mutatkozott be a nagyközönségnek. A frissített FD2 szérián alapuló versenyváltozat 1095 kg-ot nyomott csupán a mérlegen. A K20A-s motorral szerelt változat teljesítménye 260 lóerőre emelkedett 237 Nm-es csúcsnyomaték mellett.
A motorháztető alumíniumból készült (-4,6 kg), de ezen felül a kipufogórendszert titán elemekből készítették el (-7,6 kg). A belső térben még több karbon elemet fedezhetünk fel, továbbá a Civic intelligens gumiállapot-ellenőrző rendszert is kapott. A Civic Mugen RR Advanced Concept esetében 340 mm-esek a féktárcsák a “sima” Type R és RR változatok 320 mm-ével szemben.
Videó
Videó

A Honda Civic Type R Mugen és Mugen 2.2

Lehet még tovább fokozni az izgalmakat

A Honda gyári tuning cége, a Mugen még tovább alakította a Civic Type R változatait. A Type R Mugen névre keresztelt autó fejlesztését Colin Whittamore vezette az Egyesült Királyságban a japán mérnökökkel szorosan együttműködve.

Az optikai finomítások mellett a lemezek alatt is megváltozott néhány dolog. A motorháztető, a lökhárítók, a szárny és a hűtőrács is új anyagból készült. A hátsó üléseket kiszerelték az autóból, az elsők helyére pedig még különlegesebb Recaro-kat tettek. A 18-as felnik 5-5 kg-mal lettek könnyebbek, és Yokohama Neova versenygumikat szereltek rájuk. Az eredmény összesen egy jó 100 kg-os fogyásnak felel meg.

A 2 literes motorból 240 lóerőt és 213 Nm-t hoztak ki 8300-as és 6250-es percenkénti fordulaton az új vezérműtengely, szelepek, dugattyúk segítségével. A fojtószelep is megváltozott a szívóházzal együtt, amely mellé egyedi rozsdamentes kipufogót társítottak a levegő gyorsabb áramlásának érdekében. A százas sprint alulról súrolja a 6 másodpercet. A Type R Mugen hangja erősebbé és szebbé vált mind a szívás, mind a kipufogás pillanataiban.

A Mugen változat még gyorsabban vette a kanyarokat kétféle elődjénél, továbbá fékezése is hatékonyabb a 10 mm-rel nagyobb első féktárcsáknak köszönhetően. Így nem csoda, hogy a köridők jelentősen javultak. A menettulajdonságok a mindennapi használat során, városban is jók, azonban megszokást igényel a versenypályára tervezett kemény futómű és kormányzás.

A Mugen Civic Type-R nagy lépést tett az európai változatban rejlő lehetőségek kiaknázására.

Egyszer minden történet véget ér

A modell 2011-es búcsúztatása nem akármilyen volt, ugyanis a Mugen készített egy 20 darabos limitált kiadást az európai űr Civic Type R-ből. A K20-as motor lökettérfogatát 2156 köbcentire növelték, így 260 lóerős csúcsteljesítményre és 240 Nm-es maximális nyomatékra volt képes 8300-as és 6000-es percenkénti fordulaton. A különleges erőforrás páratlan hangon muzsikált, méltóan egy leköszönő, ám tökéletesre hangolt blokkhoz. Az 5,8 másodperces 0-100 km/h-s idő már-már vadítóul hangzik.

Hiro Toyoda, a Mugen Euro elnökhelyettese elmondta, a szívómotorok helyét lassan átveszik a turbós erőforrások, így érdemesnek látták emléket állítani a K20-as motorcsaládnak egy egyedi szériával.

A 10 mm-t ültetett Honda Civic Type-R Mugen 2.2-ből összesen 20 példány készült. Ezekért egyenként körülbelül 15 millió forintot kellett leszurkolni.

Ismerős pályán ismerős modellek

Kapcsolódó cikkek

Sárgában virít az új Civic Type R

Csurgass velünk egy kis nyálat! Egyszerűen lenyűgöző az újdonság, nagyon merész ez a szín, a szárny meg az élek nagyon ...
Bővebben

Type R fűnyíró a negyedévszázados évfordulóra

A Honda Miimo önjáró fűnyíró különleges színben ünnepli a Honda sportmodelljeinek, a Type R és Fireblade típusok 25. évfordulóját. Az ...
Bővebben

Az idei CarFest South érdekességei

Type R felvonulás, Ariel Atom, NSX, szimulátor, kvadozás, egyszóval nem unatkoztak a látogatók az idei CarFest South rendezvényen az Egyesült ...
Bővebben

Extrém sportolók hajtották az új Civic Type R-t

A WTCC-ből már jól ismert Tiago Monteiro, valamint négy extrém sportot űző sztár tette próbára az új Honda Civic Type ...
Bővebben

Ősztől Japánban is kapható az új Civic-család

A Honda Motor Co., Ltd. szeptember 29-én kezdi meg a Civic modellcsalád értékesítését Japánban. A havi 2 ezres értékesítési volumenben ...
Bővebben

A nyári goodwoodi fesztivál érdekességei

Az idei goodwoodi fesztiválon ünnepelték a Type R és a Fireblade modellek 25. évfordulóját A hegyi menetet a Brit Túraautó-bajnokság ...
Bővebben