Bemutató: Honda Civic 2017 – Erőforrások

A vadonatúj 1,0 és 1,5 literes VTEC TURBO benzinmotorok dinamikus teljesítményt, a kategóriában kimagasló teljesítményt és kitűnő hatékonyságot nyújtanak

  • Teljesítményszintjük nagyobb motorokéval vetekszik az élménydúsabb vezetés érdekében
  • Új technológiák a teljesítmény és a hatékonyság javítására
  • Új manuális sebességváltó és CVT automata váltó külön a Civic-hez fejlesztve

A vadonatúj Civic az első európai modell, amely megkapja a Honda 1,0 literes, háromhengeres és 1,5 literes, négyhengeres turbós benzinmotorjait. A japán vállalat több nagy teljesítményű erőforrással is büszkélkedhet fennállása óta, amelyek a piac elismerését vívták ki maguknak. Az új Civic esetében elsődleges szempont volt, hogy élettel teli karakteréhez élménydús vezetés társuljon - a versenyképes üzemanyag-fogyasztást és hatékonyságot nem mellőzve. Mindkét blokkhoz elérhető manuális, hatfokozatú váltó és fokozatmentes automata is (CVT).

A VTEC TURBO erőforrás-fejlesztés a Honda 2,0 literes, 310 lóerős egységével kezdődött. A Civic Type R motorjának számos megoldásán osztozik a kisebb köbcentis páros. Egyes technológiák a Honda motorsport programjaiból származnak.

Közvetlen benzinbefecskendezéssel, egy kompakt, kis tehetetlenségi tényezőjű feltöltővel, elektronikus megkerülő szeleppel, egyedi szelepvezérléssel (i-VTEC és Dual-VTC) a Civic motorjai sokkal nagyobb erőforrások erejével vetekednek. A nagyobb teljesítmény és nyomaték mellett eleget tesznek az Euro 6-os környezetvédelmi normának.

A háromhengeres turbómotor jelentős előrelépés a hétköznapi használati tartományt tekintve. Ez az alacsony és közepes fordulatszámon jelentkező nagyobb forgatónyomatéknak köszönhető, továbbá hatékonyságában is túlteljesíti a jelenlegi, 1,8 literes szívómotort. A nagyobb, négyhengeres, 1.5-ös egység lényegesebben nagyobb teljesítményt nyújt a leköszönő Civic benzinmotorjáénál.

A Honda számos technológiát alkalmazott mindkét erőforrás esetében, hogy optimalizálja a teljesítményt és a hatékonyságot, javítsa a motor reakcióidejét, csökkentse a belső súrlódást és a tömeget a fő komponensek esetében.

Alapfelszereltséggel:

Lökettérfogat (köbcenti) 988 988 1498 1498
Teljesítmény (LE) 129 @ 5500 rpm 129 @ 5500 rpm 182 @ 5500 rpm 182 @ 6000
Forgatónyomaték (Nm) 200 @ 2250 rpm 180 @ 1700-4500 rpm 240 @ 1900-5000 rpm 220 @ 1700-5500 rpm
Gyorsulás (0-100 km/h, s) 10,8 10,6 8,2 8,2
Sebességváltó 6 MT CVT 6 MT CVT
Átlagfogyasztás (l/100 km) 4,8 4,7 5,8 6,1
Szén-dioxid emisszió (g/km) 110 106 133 139

 

Kis tehetetlenségi nyomatékú, mono-scroll rendszerű turbófeltöltő elektromos vezérlésű megkerülőszeleppel

Más, piacon lévő, kis köbcentis motorhoz képest a VTEC TURBO motorok kisebb átmérőjű turbinát kaptak feltöltőjükbe. Ez a jobb reakcióidőt szolgálja, vagyis azt, hogy gyorsabban és kezesebben reagáljon az egység a gázadásra. Az egyutas házkialakítás egy turbinával relatíve kis gáznál és alacsony fordulatszám-tartományban is segít a megfelelő nyomás kialakításában. Az elektronikus vezérlésű megkerülőszelep a töltőnyomás pontos kontrollálásáért felel.

Egy nagyobb, alacsony áramlási veszteségű levegőhűtő kapott helyet az autó elejének alsó részén, ahol akadálytalanul éri a menetszél haladás közben. A berendezés csökkenti a motorba jutó levegő hőmérsékletét, így az sűrűbb állapotban kerülhet az égéstérbe, elősegítve a hatékonyságot. A súlycsökkentés érdekében a turbó rendszer merev, könnyű gyanta-kompozit bevezető csövön keresztül szállítja a levegőt a hűtőtől.

Motorblokk és főtengely

A kis tömegű, öntött alumínium blokkhoz egyedi erősítésű csapágyak készültek a súlycsökkentés jegyében. A hengerperselyek anyaga öntöttvas a  tartósságot szem előtt tartva. A könnyített, kovácsolt acél főtengely részeit mikropolírozták a kisebb súrlódás érdekében.

Dugattyúk és hajtókarok

A motor dugattyúi szerkezetükből adódóan segítenek fenntartani a stabil égést és a hatékonyságot. Koronájuk üreges szerkezetű. A hajtókarok szoknya részét úgy alakították ki, hogy minimalizálják az alternáló tömegeket, amely vibrációcsökkenést és jobb működési hatékonyságot eredményez.

Az 1.5-ös VTEC TURBO dugattyúi iker olajbefecskendezőkkel hűtöttek, a dugattyúgyűrűk pedig egyedi felületkezelésűek a súrlódás csökkentése érdekében: az eljárás a reaktív elektronsugaras párologtatást használja a bevonóanyag felviteléhez.

Hengerfej és vezérműtengely

A kis tömegű, felülszelepelt hengerfej présöntött alumínium ötvözetből készült. A hagyományos kipufogócsonk megszűnt, közvetlenül a hengerfejhez kapcsolódnak a kipufogónyílások.

Az alacsony súrlódású, csendes lánc két vezérműtengelyt és hengerenként négy szelepet vezérel. A lánchajtáshoz nem kell hozzányúlni a motor élete során. A tömegcsökkentés érdekében vékony falú, üreges vezérműtengelyeket építettek be.

A hatékonyságot, az emissziót és a teljesítményt figyelembe véve a kipufogószelepek nátriummal töltöttek. A szelepen belül egy üreges kamra tartalmazza a fém betétet, amelyet a kipufogónyílás hűtőköpenye temperál. Mivel a bütyök elég közel helyezkedik el a szelepfejhez, a nátrium segít hűteni a szelepeket.

Mivel a szelep helyben hűtött, nincsen szükség a turbómotoroknál gyakran használt dúsabb üzemanyag-keverékre a kívánt hűtőhatás eléréséhez a kipufogóoldalai szelepeknél (párolgás). Az eredmény egyszerű: alacsonyabb emisszió és fogyasztás, nagyobb teljesítmény.

A hengerfejben kisebb, M12-es gyújtógyertyák kaptak helyet az elterjedtebb, M14-esekkel szemben, így helyet és tömeget tudtak spórolni a mérnökök.

A változó idejű szelepemelés révén (szívó- és kipufogóoldal) az égés lefolyása folyamatosan változhat a vezetési körülményektől függően. Amíg a motor alacsonyabb fordulatszám-tartományban dolgozik, de terhelése nagy (például kezdeti gyorsulásnál), a szelepnyitások kezdetben több hengeren átáramló, majd több beáramló levegőt biztosítanak a jó reakcióidő és nyomaték érdekében.  Amikor a fordulatszám magas és a terhelés nagy (padlógázas gyorsításnál), a szelepösszenyitás mértéke kisebb a teljesítményjavítás végett.

Közvetlen benzinbefecskendezés

A közvetlen üzemanyag-befecskendezés a motor teljes használati tartományában nyomatéknövekedést és hatékonyság-javulást tesz lehetővé. A befecskendezőrendszer a kompakt, nagy nyomású, közvetlen befecskendezésű pumpa révén gyors benzináramlást garantál, míg működési nyomása változtatható a körülményektől függően.

A többlyukas injektor minden egyes hengerbe külön-külön juttatja be az üzemanyagot a hagyományos keverékképzéssel szemben, így jóval hatékonyabb annál, emissziója is kedvezőbb. Hidegindításkor a rendszer üzemanyagot fecskendez be a kompressziós ütemben. A gyenge, réteges töltés révén segíti a motor indítását és csökkenti a kipufogógáz károsanyag-összetevőit az üzemi hőmérséklet elérése előtt.

Amint a motor elérte a működési hőmérsékletét, az üzemanyag a szívóütemben kerül a hengerekbe, elősegítve a lehető legnagyobb teljesítményt és hatékonyságot. Így - a szívócső kialakításával együttesen -  a benzin-levegő sokkal egyenletesebben keveredik és ég el, javul a volumetrikus hatásfok és a beáramló üzemanyag hűtőhatása révén csökken a kopogási hajlam.

Súrlódáscsökkentő technológiák

Mindkét új VTEC TURBO motor új súrlódáscsökkentő technológiákkal büszkélkedhet a hatékonyságnövelés céljából. Az alumínium dugattyúk külső szoknyája kis súrlódású bevonatot kapott egyedi mintázat alkalmazásában. Az eredmény kisebb súrlódás a hengerpersely és a dugattyú között.

A kétfázisú hónolás tovább javítja a motor élettartamát a hagyományos, egyfázisú felületkezeléssel szemben, vagyis még tartósabban megmarad az olajfilm a súrlódó fémes felületeken.

Az alacsony viszkozitású olaj (0W-20), a speciális, kétfázisú olajszivattyú szelep, a kis súrlódású tömítések és ékszíj,  az alacsony ellenállású dugattyúgyűrűk és a könnyített főtengely egyaránt hozzájárul a kiváló összhatékonysághoz.

Elektromos gázpedál

Az elektromos gázpedál a hagyományos bovdenes megoldást hivatott helyettesíteni. A szenzorok révén alacsonyabb összetevőtömeg és pontosabb reakció érhető el. A speciálisan programozott, nem lineáris karakterisztikájú áttétel a pedál és a motor között jobb vezethetőséggel kecsegtet.

A Honda rendszere folyamatosan figyeli a vezetési körülményeket, a gázpedál állását, a fojtószelep helyzetét, a motor fordulatszámát és a haladási sebességet. Ez alapján működik a Civic pedálja is, hangolása az élvezetesebb vezetést segíti elő.